TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Kontrole autokarów są konieczne!

W naszym kraju pozostaje kilka tysięcy nie zarejestrowanych busów i autokarów wymykających się spod jakiejkolwiek kontroli. W dodatku kierowcami tychże pojazdów są młodzi i niedoświadczeni kierowcy, inni bowiem wyjechali w poszukiwaniu większych pensji za granicą. Wielu spośród właścicieli firm przewozowych w Polsce oszczędza na przeglądach technicznych, szczególnie ci mali przedsiębiorcy nie mają odpowiednich środków, aby kontrolować sprawność swoich maszyn. Są nastawieni na ciągły zarobek, w związku z czym jeżdżą po całej Polsce i Europie.


Jak potwierdzają specjaliści z Inspektoratu Transportu Drogowego unikanie kontroli to już plaga. Jedynie od stycznia do czerwca 2007 inspektorzy zanotowali 88 tysięcy różnego rodzaju pojazdów, wśród których aż 5 tysięcy miało jakieś usterki. W tej liczbie znajdowało się 701 autokarów, które były w takim stanie, że ich właścicielom zostały odebrane dowody rejestracyjne.

Przerażający jest fakt, że skontrolowanych zostało mniej niż 1% pojazdów poruszających się po naszych drogach. Niestety nie ma możliwości, aby jakoś zwiększyć tę liczbę, czego powodem jest niewiedza policjantów oraz za mała ilość inspektorów transportu (jest ich jedynie 314 na cały kraj). Jak przyznaje Alyin Gajadhur, rzecznik ITD, powinno ich być przynajmniej dwukrotnie więcej, ale nie ma na to funduszy. Ministerstwo Finansów debatuje już nad tą sprawą od kilku miesięcy, do dziś nie ma żadnych jasnych postanowień.

Wydaje się, że nikomu nie trzeba uświadamiać powagi sytuacji. Inspektorzy coraz częściej wykrywają różnego rodzaju usterki w pojazdach. Dwa tygodnie temu, na krajowej ósemce w miejscowości Adamowie, udało im się uchronić dwa pełne ludzi autokary przed niechybną katastrofą, miały bowiem niesprawne układy kierownicze. Innym wstrząsającym przykładem jest niedawna kontrola w Kielcach, kiedy to bus przewoził ponad 30 osób, w momencie kiedy miejsc było nim dla 19 pasażerów. Alyvin Gajadur relacjonuje, że w momencie, gdy kontroler otworzył drzwi, jedna z osób po prostu wypadła. Dodaje jednocześnie, że szara strefa w przewozach pasażerów jest prawdziwą plagą. Z jego zdaniem zgadza się pracownik jednej z dużych firm przewozowych spod Lublina, mówi, że jego miejsce pracy posiada kilkanaście autokarów i busów, nie ma takiej możliwości, aby pozwolił sobie na słabej jakości sprzęt. Jednak gdy mowa jest o małej firmie, która posługuje się tylko paroma maszynami z oszczędności, próbują one same naprawiać ewentualne usterki. Nikt nie boi się kontroli, jest ich bowiem niewiele.

Skala zjawiska jest ogromna. Jak szacuje Jan Powichrowski, dyrektor Stowarzyszenia Przewoźników Podlaskich, wyjeżdżając co dzień na drogi maszyn jest kilka tysięcy, nikt nie jest w stanie tego jasno określić. Wiele spośród nich jest potencjalnie niesprawnych.

Ostatni wydarzenie (wypadek pielgrzymów we Francji) pokazują jak potrzebna są wnikliwe kontrole nie tylko pojazdów, ale także ich kierowców. Za sterami maszyny siadają coraz bardziej młodsi i co za tym idzie niedoświadczeni kierowcy (kierowca autokaru we Francji miał 22 lata, jego prawo jazdy miały zatem jeden rok). Właściciel udostępniającego pielgrzymom pojazdu (firma Caban), zatrudnił mężczyznę z powodu braku rąk do pracy. Jak mówi Józefą Miazga, szefowa Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników i Spedytorów w Szczecinie, przedsiębiorcy chwytają się brzytwy. Firmy bija się o kierowców, nieraz podkupując ich sobie nawzajem, we wschodnich województwach od jakiegoś czasu zatrudnia się Ukraińców i Białorusinów. Te informacje potwierdza Jan Powichrowski. Dodaje, że w chwili obecnej za kierownicę siadają nawet sami właściciele firm, ale nie kwestionują podjętej przez ministra transportu Jerzego Polaczka decyzji o zaostrzeniu przepisów zdobywania autobusowego prawa jazdy. Owszem, ograniczy to jeszcze bardziej liczbę kierowców, jednakże pomysł jest dobry. Dokument ten ma być wydawany jedynie na 5 lat, test jazdy będzie trzeba zdać również w warunkach ekstremalnych, no i należy mieć ukończone 24 lata. Tadeusz Wilk ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, nie ma wątpliwości, kierowca chcący wozić kilkadziesiąt osób powinien mieć odpowiednie doświadczenie, dlatego tez przez jakiś czas po otrzymaniu prawa jazdy powinien jeździć ze starszymi kolegami.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
kontrole autokarów kierowcy Inspektorat Transportu Drogowego Alyin Gajadhur rzecznik ITD Ministerstwo Finansów Kilelce Lublin Ukraińcy Białorusini Józefa Miazga Stowarzyszenie Międzynarodowych Przewoźników i Spedytorów w Szczecinie Tadeusz Wilk Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych prawo jazdy na autobus


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję