TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Koniec z nielegalnym subsydiowaniem przewoźników?

Bruksela sprawdza zasady pomocy udzielonej tanim przewoźnikom przez porty lotnicze. Jednemu z niemieckich lotnisk, zarzucała nielegalne subsydiowanie linii. Czy kolejne będą porty polskie?


Brukselscy urzędnicy zbadają, czy władze berlińskiego lotniska Schoenefeld udzielały ośmiu tanim liniom (m.in. easyJet, Germanwings i Ryanair), nielegalnej pomocy publicznej. Należąca do rządu firma zarządzająca portem, od 2003 r. zawierała wiele umów dwustronnych z liniami (posiadającymi swoje bazy na lotnisku), które miały zapewniać wybranym liniom lotniczym niższe opłaty lotniskowe niż oficjalnie obowiązujące.

Podobne zarzuty mogą paść również pod adresem polskich portów, gdyż linie lotnicze w Polsce i samorządowcy często lawirują na granicy unijnych przepisów o pomocy publicznej. Tani przewoźnicy w odważny sposób umieją domagać się pomocy od władz portów i lokalnych samorządów. - Niewykluczone, że Komisja, raz zainteresowana jakimś tematem, zechce się przyjrzeć zasadom funkcjonowania linii lotniczych na innych lotniskach, w tym w Polsce - oznajmił Sebastian Gościniarek, ekspert PricewaterhouseCoopers. Unijne normy o pomocy publicznej, można jednak pominąć. Wg ekspertów w praktyce polega to na tym, iż przewoźnik zawiera z władzami regionu (w którym znajduje się port lotniczy), umowę o współpracy marketingowej na promocję regionu. Natomiast samorząd oficjalnie płaci za reklamę umieszczoną na stronie internetowej przewoźnika.

Przykładem tego typu działań w Polsce jest Ryanair, który niejednokrotnie publicznie ogłaszał, że na decyzje o uruchomieniu danego połączenia wpływa m.in. gotowość regionu do reklamowania się na jego stronach internetowych. Irlandzka linia, to największy tani przewoźnikiem w Polsce, zatem być może Komisja Europejska będzie chciała przyjrzeć się zasadom funkcjonowania linii w polskich portach - zwłaszcza, że Ryanair zapowiedział ostatnio, iż pozwie Komisję za brak reakcji na skargi dotyczące państwowej pomocy m.in. dla Air France-KLM Group i Lufthansy. Wg ekspertów, zapowiedzi te mogły Brukselę tylko rozzłościć.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Nielegalne subsydiowanie przewoźników linii lotniczych przez porty władze miasta kupowanie reklamy Ryanair EasyJet KLM Lufthansa




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję