TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Mniej tanich połączeń z polskich lotnisk?

Po wielu latach wzrostu polskie lotniska odnotowują spadek ruchu, a przewoźnicy likwidują swoje połączenia.


Najprawdopodobniej w najbliższym czasie nie będzie wzrostu cen biletów lotniczych. Wpływ na to ma dużo tańsza w porównaniu z rokiem ubiegłym ropa oraz fakt, że w czasie kryzysu może spaść popyt na podróże biznesowe oraz wyjazdy zagraniczne. Aby zapełnić samoloty, przewoźnicy będą musieli oferować tanie bilety.

Rozwiązaniem, które zapewni liniom lotniczym dodatkowy przychód może być wzrost opłat za bagaż, szybsza odprawa oraz serwis na pokładzie. Właśnie taki kierunek działania wskazują europejscy liderzy tanich połączeń. W pierwszej połowie ubiegłego roku średnia cena biletu w Ryanair spadła o 4%, ale dodatkowe przychody, miedzy innymi ze sprzedaży prowadzonej na pokładzie samolotu wzrosły o 28%.

Warszawskie Okęcie obsługuje znacznie mniej pasażerów, niż wcześniej zakładano. Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że w ubiegłym roku lotnisko odprawiło 9 mln 436 tys. osób. Przez ostatnie lata liczba podróżnych latających z Okęcia rosła szybko. Każdego roku przybywał aż milion osób. Jednak teraz zainteresowanie lataniem słabnie. Według najnowszych statystyk ULC, w ubiegłym roku w Warszawie liczba podróżnych w porównaniu z rokiem 2007 wzrosła tylko o 180 tys.

Obecnie władze lotniska korygują prognozy na najbliższe lata. Tomasz Szymczak, krajowy koordynator ds. lotnisk w spółce PL 2012 poinformował, że w tym roku liczba podróżnych ma nieznacznie spaść. W 2012 roku, gdy w Polsce odbędą się piłkarskie mistrzostwa Europy, z warszawskiego lotniska może skorzystać niewiele ponad 11 mln pasażerów. Natomiast jeszcze kilka miesięcy temu prognozy zakładały, że podróżnych będzie o 2 mln więcej. Po oddaniu nowego terminalu Okęcie bez problemu będzie mogło obsługiwać 12 mln pasażerów rocznie. Według władz Okęcia jego rozbudowa będzie gotowa przed końcem 2011 roku. Niezbędna jest jeszcze budowa pirsu południowego, czyli fragmentu terminalu z kolejnymi rękawami oraz integracja starej i nowej hali dworca.

Z gdańskiego lotniska w styczniu tego roku skorzystało ponad 10% pasażerów mniej niż w tym samym miesiącu roku poprzedniego. Takiego spadku port nie odnotował od wielu lat. Jeżeli tendencja ta nadal się utrzyma, gdańskiemu lotnisku trudno będzie zrealizować założony cel obsłużenia ponad 2 mln pasażerów w tym roku.

Nie wiadomo co dalej z połączeniem Ryanaira do irlandzkiego Shannon. W systemie rezerwacyjnym nie można wykupić biletów na tę trasę po 30 marca, czyli w momencie wejścia w życie letniego rozkładu lotów. Adam Skonieczny, kierownik działu marketingu Portu Lotniczego Gdańsk wyznał - Mamy sprzeczne informacje na ten temat. W najbliższych dniach przewoźnik przedstawi nam jasne stanowisko.

Z Gdańska pasażerowie najchętniej latają do Londynu. Do Wielkiej Brytanii w ubiegłym roku poleciało prawie 30% podróżnych. Najwięcej osób zdecydowało się na tanią linię Wizz Air (prawie 40%). W sumie z usług tanich linii lotniczych korzysta dwie trzecie klientów gdańskiego lotniska.

Władze lotniska w Łodzi zastanawiają się co dalej z portem, gdy Ryanair wycofa z niego cztery połączenia. W ubiegłym roku Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zwiększyła opłaty terminalowe w portach regionalnych z 93 zł do 985 zł, co znacznie zwiększyło koszty operacji lotniczych. Potem, 1 stycznia kwotę tę obniżono do 888 zł, ale dawało to i tak wzrost kosztów o prawie 1000%. Daniel de Carvalho, rzecznik linii Ryanair wyznał - Ryanair nie może tego zaakceptować, a jednocześnie oferować najniższe ceny, jak i brak opłaty paliwowej. Podniesienie opłat przez PAŻP doprowadzi do spadku o pół miliona pasażerów przewożonych przez Ryanair do i z Polski w roku bieżącym oraz utraty około 500 miejsc pracy, jak i straty 55 mln euro przychodu dla polskiej gospodarki.

Jerzy Kropiwnicki, prezydent Łodzi postanowił napisać do prezesa PAŻP i domagać się obniżenia opłat terminalowych co najmniej do takich stawek, jakie obowiązują w Warszawie, czyli o połowę niższych. Agencja tłumaczy tę różnicę większym ruchem na Okęciu, a przez to także lepszym wykorzystaniem infrastruktury i pracowników.

Ryanair, zapowiadając zamknięcie swoich połączeń, może liczyć na wsparcie finansowe od miasta. Łódź ma pieniądze w budżecie na taką pomoc. Jednak nie wiadomo czy będzie chciało dopłacić do lotów Ryanaira. Kajus Augustyniak, rzecznik prezydenta Łodzi wyznał tylko - Nie ma uchwalonego budżetu Łodzi na 2009 rok, więc nie mogę odpowiadać na pytania dotyczące finansów gminy.

Jeżeli Ryanair wycofa cztery połączenia, a nowe się nie pojawią, wówczas z łódzkiego lotniska będzie latał Ryanair do Londynu, Dublina i Edynburga oraz inni przewoźnicy do Kopenhagi i Wiednia przez Bydgoszcz. Jest to za mało, aby lotnisko się utrzymało. Sytuację ratują jeszcze czartery. Obecnie lata samolot do Tel Awiwu i Hurghady, a w sezonie uruchomione zostaną rejsy do Bułgarii, Turcji, Grecji i Tunezji.

Eksperci zastanawiają się czy w takim przypadku warto inwestować w łódzkie lotnisko i czy warto rozpoczynać wiosną budowę terminalu nr 3 za 187 mln zł. Jednak okazuje się, że tak. Wojciech Łaszkiewicz, wiceprezes lotniska podkreślił - W czasie kryzysu trzeba się przygotować do zadań na czas koniunktury. Ludzie nigdy nie przestaną latać. My wybudujemy terminal, częściowo za unijne pieniądze. Kiedy nadejdzie dobra koniunktura, będziemy z nowym terminalem gotowi.

Dla Poznania Ryanair jest głównym przewoźnikiem. Oferuje on siedem połączeń, czyli prawie jedną trzecią wszystkich, które ma Ławica. W zdecydowanej większości są to kierunki do Wielkiej Brytanii (Bristol, Dublin, Edynburg, Liverpool, Londyn Stansted). Władze lotniska obawiają się, że Ryanair również w Poznaniu zredukuje liczbę swoich połączeń. Cybulak przyznaje - Wszyscy powinni się bać, bo widać, że Ryanair zmienia strategię i zaczyna zmieniać kierunek. Widać to choćby po Poznaniu, gdzie przewoźnik zlikwidował loty do East Midlands, ale dołożył połączenie do Reus w Hiszpanii. Poznań jest jednak w stosunkowo dobrej sytuacji, bo na tle innych lotnisk w ciągu ostatnich dwóch lat wyraźnie się rozwija. Podobnego zdania jest Mariusz Wiatrowski, prezes Ławicy. Przyznał on - Na nowy sezon siatka połączeń jest zatwierdzona i raczej nie robi się w takiej sytuacji nagłych ruchów. Tym bardziej, że u nas połączenia na Wyspy, mimo troszkę mniejszego obłożenia na tzw. trasach poza londyńskich, generalnie dobrze się sprawdzają. Poza tym po dołożeniu sezonowych lotów do Reus, widać, że Ryanair widzi nasz potencjał i traktuje nas poważnie, dlatego nie sądzę, żeby coś nam groziło.

Dyrektor pod rzeszowskiego portu lotniczego w Jasionce zapewnia, że połączenia z lotniska nie są zagrożone, a może pojawią się nawet nowe. Ryanair z Jasionki lata do Londynu dziesięć razy w tygodniu, a dodatkowo dwa razy w tygodniu do Bristolu, Birmingham i Dublina. Daniel de Carvalho, rzecznik przewoźnika, zapewnił, że Rzeszowa nie ma liście miast, w których Ryanair ogranicza rejsy. Władysław Uchman, dyrektor pod rzeszowskiego portu poinformował - Ryanair zapewnił nas, że do końca października będzie wykonywał od nas wszystkie loty, których w tygodniu jest 16.

Tanie linie lotnicze Norwegian dalej rozszerzają swoją ofertę dla pasażerów, którzy latają z Goleniowa do Oslo. Kupując jeden bilet będą mogli skorzystać z lotów łączonych do innych norweskich miast, a także do Sztokholmu. Nowe połączenia zostaną wprowadzone pod koniec marca.

Po roku przerwy Norwegian ponownie korzysta z lotniska Gardermoen. Jarosław Święcki, dyrektor Norwegian Air Shuttle Polska zaznacza - To najważniejszy port lotniczy dla Oslo. Dzięki temu, że nasze samoloty będą teraz latać z Goleniowa do Gardermoen, będziemy mogli oferować pasażerom gwarantowane transfery do ośmiu miast w Norwegii oraz do Sztokholmu. Gwarancja daje pewność dotarcia do portu docelowego. Pasażer będzie mógł kupić jeden bilet na połączenie łączone z przesiadką na Gardermoen. Marek Sławatyniec, doradca do spraw kontaktów medialnych w Norwegian tłumaczy - Norwegowie są narodem, który bardzo dużo podróżuje samolotami. Ze względu na odległości, jakie są pomiędzy głównymi miastami tego kraju, bardzo mocno rozwinęliśmy siatkę połączeń krajowych. Do większości mniejszych portów lotniczych w Norwegii latamy kilka razy dziennie. Stąd możemy udzielić gwarancji dotarcia na miejsce. Z lotniska Goleniów pod Szczecinem będzie można polecieć do: Alesund, Bergen, Bodo, Harstad/Narvik, Kristiansand, Stavanger, Tromso, Trondheim i Sztokholmu.

Lotnisko w Bydgoszczy może pochwalić się największym przyrostem ilości pasażerów w ubiegłym roku. Jednak mimo to, nadal znajduje się na końcu wśród polskich lotnisk pod względem liczby odprawianych podróżnych. W minionym roku bydgoskie lotnisko obsłużyło ponad 280 tys. pasażerów, co daje wzrost o ponad 54% w stosunku do roku 2007. Lotnisko w Bydgoszczy rozwija się głównie dzięki połączeniom do Wielkiej Brytanii i Irlandii. Jednak pod względem ilości pasażerów zajmuje przedostatnie miejsce, przed Zieloną Górą.

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach odprawił w ubiegłym roku ponad 2 mln 426 tys. pasażerów. Jest to rekordowy wynik, chociaż mniejszy niż zakładane 2,6 mln osób. W Pyrzowicach ilość odprawianych pasażerów wzrosła w stosunku do roku poprzedniego o 21,6%. Z ponad 600 tys. pasażerami czarterowymi, katowickie lotnisko potwierdziło silną pozycję Centrum Czarterowego Polski Południowej oraz drugiego w kraju lotniska pod względem obsługi tego rodzaju ruchu. W ubiegłym roku pod katowickie lotnisko rozszerzyło swoją siatkę połączeń o sześć nowych kierunków regularnych i osiem czarterowych. Trzy połączenia regularne do Shannon, Birmingham oraz Londynu-Stansted otworzył Ryanair. Wizz Air uruchomił regularne połączenie do Bolonii, natomiast operująca z Pyrzowic od kwietnia 2008 roku linia Germanwings otworzyła trasy do Stuttgartu i Kolonii.


Do otworzenia bazy w krakowskim porcie w Balicach przymierzają się: easyJet, Norwegian i Ryanair. Kryzys zmusił władze lotniska, miasta oraz regionu do bardziej elastycznej postawy oraz stworzenia wspólnej oferty dla przewoźników.

Polski oddział szwedzkiej linii lotniczej Sverigeflyg zamierza złamać monopol LOT na połączenia z Wrocławia do Warszawy. Zamierza oferować dużo tańsze bilety. Jest to już kolejna próba utworzenia konkurencji dla państwowego przewoźnika na liniach krajowych. Szwedzka linia lotnicza, która będzie obsługiwać połączenie z Wrocławia do Warszawy ma nazywać się Wings of Wrocław. Wojciech Kielmas, dyrektor zarządzający Sverigeflyg w Polsce wyznał - Z analizy rynku wynika, że największe możliwości konkurowania z LOT ma linia z Wrocławia do Warszawy. Na tej trasie państwowy przewoźnik utrzymuje najwyższe ceny biletów. Wrocław płaci frycowe za brak autostrady do stolicy i beznadziejne połączenia kolejowe. LOT to wykorzystuje, dyktując zaporowe ceny. Chcemy dać wrocławianom wybór. Rzucamy rękawicę LOT.

Za wprowadzeniem na trasę do stolicy konkurencyjnej firmy dla LOT opowiadają się władze wrocławskiego lotniska na Strachowicach. Dariusz Kuś, prezes wrocławskiego lotniska wyznał - Trzymamy za nich kciuki i zrobimy wszystko, by Wings od Wrocławia jak najszybciej rozpoczęło działalność. Mimo naszych starań LOT nie robi nic, by zmienić warunki przelotu do Warszawy. Bilety są drogie, a pory odlotów niewygodne dla pasażerów. LOT jako jedyny przewoźnik w zeszłym roku obsłużył we wrocławskim porcie mniej podróżnych niż w 2007 roku. Wszystkie inne linie zanotowały wzrosty.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
lotnisko port przewoźnik linia lotnicza spadek połączenie kierunek likwidacja nowy cena bilet kryzys samolot podróż opłata Ryanair WizzAir Warszawa Okęcie Gdańsk Rębiechowo Kraków Balice Poznań Ławica Tomasz Szymczak Adam Skonieczny Daniel de Carvalho Łódź Wojciech Łaszkiewicz Mariusz Wiatrowski Rzeszów Jasionka Szczecin Goleniów Norwegian Jarosław Święcki Bydgoszcz Katowice Pyrzowice easyJet Germanwings Sverigeflyg Wrocław LOT Wings of Wrocław Wojciech Kielmas Dariusz Kuś




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję