TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Regionalne wyroby kulinarne ściągną do Polski turystów?

Turyści wyjeżdżający za granicę zachwycają się pięknem krajobrazów, zabytkami, atrakcjami sportowymi, ale także wyrobami kulinarnymi. Dzięki Parmezanowi znana jest włoska Parma, a sos bolognese rozsławia Bolonię.


Francja z kolei słynie z koniaków, cydrów i szampanów, turyści przyjeżdżający do Polski chętnie piją śliwowicę łącką, mimo, że ta nie może doczekać się ani ochrony, ani nawet legalizacji. Od kilku lat nasz kraj zabiega jednak o formalne umocowanie regionalnych smakołyków w kraju a potem w całej Unii Europejskiej. Unijny certyfikat posiada już bryndza podhalańska, wkrótce będzie miał go także oscypek. 24 wyroby znalazły się na prowadzonej przez Małopolską Agencję Rozwoju Regionalnego liście produktów tradycyjnych, co jest cenione przez wytwórców, mimo że państwo niezbyt chętnie wywiązuje się z obowiązku ochrony ich znaków towarowych. I tak np. kiełbasę lisiecką, która teoretycznie jest "produktem regionalnym" i powinna być wytwarzana tylko w okolicach Czernichowa, podrabia wielka firma z Sokołowa na Podlasiu i wysyła nawet do Londynu.

Ostatnio prezes MARR Witold Śmiałek, korzystając z uprzejmości Muzeum Etnograficznego w Krakowie, przedstawił książkę kucharską "Produkt tradycyjny na małopolskim stole". Jest to rodzaj albumu (z angielską wersją), w którym zawarto wiele informacji o najsmaczniejszych tajemnicach regionu - spis oraz omówienie naszych smakołyków a także opis (wraz z przepisami) potraw przygotowanych na ich podstawie. Przepisy zawarte w książce są autorstwa nauczycieli i uczniów szkół gastronomicznych z Małopolski, uczestników dorocznego konkursu "Stół pięknie nakryty", promującego regionalne dania. Książka stanowi materiał promocyjny na targi turystyczne i oficjalne spotkania, ale jest też materiałem dydaktycznym dla szkół gastronomicznych, bo właśnie od przyszłych kucharzy zależy, czy regionalna kuchnia przetrwa i czy będzie nasz kraj reklamowała na świecie.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
kuchnia gastronomia wyroby kulinarne region Polska krajobraz zabytki Parmezan Parma bolognese Bolonia Francja koniak cydr szampan bryndza podhalańska oscypek Unia Europejska certyfikat Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego Sokołów Podlasie Londyn Muzeum Etnograficzne Kraków książka kucharska album Małopolska regionalna regionalne dania podhalańskie posiada polski w marr przepisy regiony francji polsce do małopolskim na produkty tradycyjne




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję