TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Koko Euro Spoko...

Tegorocznej majówce towarzyszyło wiele emocji - nie były to wyłącznie korki na naszych drogach. Poznaliśmy również polską piosenkę na Euro 2012. Zwycięzcą został utwór "Koko Euro Spoko" zespołu Jarzębina. Wybór dość kontrowersyjny. W Polsce zawrzało. Nasi rodacy zarówno na forach internetowych, jak i w portalach społecznościowych wyrażają swoje, często dość skrajne opinie. Jedni ją uwielbiają, twierdząc, że tak samo jak skoczna weselna przyśpiewka "Koko Euro Spoko" łatwo wpadnie w ucho kibicom, inni nazywają ją "obciachową". Jednak bądźmy szczerzy, czy ta forma ekspresji ludowej faktycznie pasuje do Mistrzostw Piłki Nożnej?


Wątpliwości dobrze oddaje wypowiedź Roberta Stępowskiego, eksperta marketingu miejsc, który jest autorek książki "Inny świat - czyli subiektywny przewodnik o marketingu miejsc" oraz współautorem "Marketingowego Vademecum Wiedzy Lidera Samorządowego cz. I i II":

Polska miała być postrzegana przez mieszkańców Zachodniej Europy jako kraj nowoczesny, pełny pozytywnych emocji, z młodymi, uśmiechniętymi ludźmi i co? I "Koko spoko". Myślę, że te dwa słowa szybko zastąpią chętnie używane, zwłaszcza przez młodych ludzi, powiedzenie "ojtam, ojtam".

Nie uda nam się zmienić wizerunku dzięki tej piosence. Wciąż będziemy utożsamiani, z krajem starszych ludzi, furmanek chłopem, który wraca z pola i pewnie wódką oraz kiełbasą (bo co tu u nas na wschodzie przy takiej muzyce innego robić można). Ta piosenka sprawi, że w wyobraźni wielu Europejczyków zadziała prosty mechanizm i skojarzenia z ludowym folklorem, przyśpiewkami, rolnictwem, krajem przaśnym i nienowoczesnym. Nie służy nam wizerunkowo również sytuacja polityczna. Pamiętajmy, że szum związany z bojkotem Euro na Ukrainie może przełożyć się również na nasz kraj. Wiele osób jest wstanie postawić znak równości między: Ukrainą, wschodem, łamanie praw człowieka, Euro i Polską.





Pamiętajmy, my dla Zachodu jesteśmy Wschodem! Możemy zostać wrzuceni do "jednego worka" o mianowniku "tam na Wschodzie...". Obecna sytuacja polityczna związana z Euro nie służy wizerunkowi Polski.Wracając jednak do piosenki zespołu Jarzębina. Ten zespół świetnie promuje woj. lubelskie, które w ten sposób buduje swój wizerunek, wysyłając komunikat w stylu: "Przyjedź do nas, bo u nas celebruje się życie, u nas czas wolniej płynie, u nas jest czyste powietrze, wiejskie SPA... Wróć do korzeni". To właśnie woj. Lubelskie powinno wykorzystać zespół Jarzębina i ogólne zainteresowanie nim mediów. Im szybciej to zrobi tym lepiej.

Wielki szacunek także dla samych śpiewających Pań. Ich żywotność, energia, radość - jest czymś naprawdę pięknym i społecznie ich rola jest nie do przeceniania. One pokazują, że pasję można realizować w każdym wieku i do tego odnosić sukcesy. Demokracja nie jest doskonałym systemem, ale najlepszym jaki dotychczas wymyślono. Nie ma się więc co teraz obrażać na nią. Niestety, zbiorowa mądrość narodu czasami zawodzi i tym właśnie razem zawiodła.

Nikt nie pyta obywateli, czy chcą by zbudować drogę piaskową, czy asfaltową, tylko jedna osoba podejmuje decyzję o budowie drogi asfaltowej. Dlaczego więc w sprawach dotyczących wizerunku i promocji decyduje każdy (brzydko mówiąc - "kto pierwszy wstanie")? Nawet najlepszy produkt z kiepskim wizerunkiem się nie sprzeda. A my ze skrajności popadamy w skrajność. Logotypy miast wybieramy w konkursach (i wygrywają te najbardziej kolorowe ze słoneczkiem, drzewkiem, wodą, kościołem i zameczkiem), albo wybieramy je sami, a później dziwimy się, że nikomu nasza (wójta, burmistrza, prezydenta) decyzja się nie podoba.

Z ludźmi trzeba rozmawiać, przekonywać ich, tłumaczyć, aby zrozumieli czemu taka piosenka, która co prawda łatwo wpada w ucho, nie służy wizerunkowi kraju i czemu logo z drzewkiem i słoneczkiem nie wyróżni nas spośród wielu miast, gmin i regionów, które już podobne logo mają. Ostatni akapit pozostawiam bez komentarza. Myślę, że za takie pieniądze można więcej, sprawniej i efektywniej - nie tylko w kontekście promocji Polski i miast przed Euro2012 - pisze Stępowski.

Być może złośliwe podsumowania wyników głosowania przez internautów mają sens







Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Euro 2012 Koko Euro Spoko polski hymn mistrzostw hymn mistrzostw piosenka mistrzostw piosenka Jarzębina zespół Jarzębina Mistrzostwa Piłki Nożnej Robert Stępowski Marketingowe Vademecum Wiedzy Lidera Samorządowego Inny świat - czyli subiektywny przewodnik o marketingu miejsc promocja kultura ludowa ludowa ekspresja oj tam oj tam


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję