TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Jak Polacy spędzają wakacje?

Z roku na rok internetowe biura podróży stają się coraz popularniejsze w naszym kraju. Dane sprzedażowe wykazują, że planując wakacje Polacy chętniej korzystają z takich usług, jako alternatywy dla stacjonarnie działających biur.


Poniższy raport, przygotowany przez Fly.pl stanowi niejako podsumowanie roku 2013 na rynku usług turystycznych. Podstawę analiz stanowią dane multiagenta biorące pod uwagę nie tylko statystyki z ubiegłego roku, ale również z lat poprzednich, dzięki czemu możemy pokusić się o ocenę zmian i dokonanie porównania dynamicznych trendów branżowych.

Dane Fly.pl pokazują, że w 2013 roku odnotowano 28% wzrost sprzedaży wycieczek w formule on-line. Jest to bardzo dobry wynik, tym bardziej, że wiele wskazywało, że po wydarzeniach z ubiegłego sezonu i lawinie upadków biur podróży, na rynku usług turystycznych może nastąpić stagnacja.

Zagraniczne wyjazdy i plany urlopowe zazwyczaj kojarzą się z okresem letnim. Dane pokazują, że na okres od początku lipca do końca września Polacy kupują najwięcej wycieczek. Ponadto, w III kwartale 2013 odnotowano największy przyrost liczby rezerwacji względem roku ubiegłego. W tych miesiącach z Fly.pl wyjechało o niemal 50% więcej osób niż w analogicznym okresie 2012 roku. Najwięcej osób wybiera urlop w sierpniu. Nieco mniej turystów wyjechało w lipcu, natomiast najmniejszy wzrost ilości rezerwacji odnotowano na wrzesień. Biorąc pod uwagę, iż znaczną część klientów biura stanowią rodziny z dziećmi można stwierdzić, że jednym z istotniejszych kryteriów wyboru terminu wyjazdu wciąż pozostają wakacje szkolne.

Dane Fly.pl potwierdzają, że część wyjeżdżających odkłada urlop na okres zimowy, kiedy w kraju panuje śnieg i mróz, a na zagranicznych plażach można liczyć na słoneczny wypoczynek i bardzo wysokie temperatury. Wakacje poza sezonem letnim cieszą się coraz większą popularnością - od października do grudnia 2013 miał miejsce niemal 30% wzrost rezerwacji względem roku 2012. Coraz chętniej turyści wybierali wyjazdy w listopadzie i grudniu, a najmniejsza zmiana wystąpiła w październiku. Dane dotyczące wyjazdów w grudniu pokazują, iż Polacy coraz chętniej wybierają się na urlop w okresie przerwy między Świętami Bożego Narodzenia a Sylwestrem.

Na przestrzeni całego roku 2013 były jednak miesiące, które cieszyły się nieco mniejszą popularnością. Spadki w ilości rezerwacji względem roku 2012 odnotowano w marcu, czerwcu i maju.

"Mimo wszystko, rok 2013 był bardzo dobrym okresem nie tylko dla Fly.pl, ale dla całej branży turystycznej skupiającej się na działaniach on-line. W naszych planach na ten rok założyliśmy oczywiście wzrost ilości sprzedanych wycieczek, chociaż napięta sytuacja w Egipcie, który przez lata był niekwestionowanym liderem wśród destynacji zagranicznych wyjazdów Polaków, budziła nasze obawy. Okazało się, jednak że mimo zawirowań w tym regionie, udało się osiągnąć zamierzone wzrosty całościowej sprzedaży" - mówi Kacper Daszke, Marketing Manager Fly.pl.

Kiedy Polacy planują wakacje?

Praktycznie wszystkie biura podróży pozwalają zarezerwować wycieczkę nawet z dużym wyprzedzeniem. Największą zaletą biur działających online jest natomiast możliwość łatwego śledzenia atrakcyjnych cenowo ofert last minute.





Sprzedaż wycieczek wg. ilości dni pozostałych do wyjazdu (dane FLY.PL, 2013r.)

Jak pokazują dane Fly.pl, rezerwacja maksymalnie do 14 dni przed wyjazdem, jest najczęściej wybieranym rozwiązaniem. Z typowej oferty last minute w 2013 skorzystało ponad 45% turystów, co stanowiło 1%, spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym. Last minute najbardziej popularne było w okresie letnim, od czerwca do września.

Z ofert last minute najczęściej korzystają osoby, które nie mają dokładnie sprecyzowanych planów wyjazdowych. Zależy im na urlopie, jednak kluczowym czynnikiem decyzyjnym nie jest termin, hotel czy nawet miasto, ale kwestie finansowe. Popularność ofert last minute zwykle tłumaczy się właśnie atrakcyjnymi warunkami cenowymi, jednak niektórzy komentatorzy rynku usług turystycznych zwracają uwagę również na inny aspekt. Otóż kupno wycieczki na kilka dni przed wylotem daje większe poczucie bezpieczeństwa. W przypadku rezerwacji z wyprzedzeniem kilku tygodni, a tym bardziej kilku miesięcy, nigdy nie mamy pewności, że nie wydarzy się coś co uniemożliwi nam wyjazd. Nie sposób przecież przewidzieć choroby, hospitalizacji czy utraty pracy, dlatego też wielu turystów obawia się układania długoterminowych planów i woli poczekać ze spakowanymi walizkami na ciekawą ofertę z wylotem za kilka dni.

Można zatem pokusić się o stwierdzenie, że Polacy niechętnie planują wakacje w odległych terminach. Im więcej dni do wyjazdu, tym mniejsza liczba rezerwacji. Niemal co piąty turysta planował w 2013 wyjazd na maksymalnie 30 dni przed datą wyjazdu. Podobnie jak w przypadku last minute, najpopularniejszym okresem jest lipiec i sierpień. O wyjazd z wyprzedzeniem od miesiąca do 4 miesięcy dba co dziesiąty turysta. Z wyprzedzeniem od 31 do 60 dni w 2013 wycieczki wykupiło 11,72% klientów, natomiast plany w okresie od 61 dni do 120 dni przed wyjazdem robiło 10,26% klientów.

Gdzie wyjeżdżają Polacy?

Dane Fly.pl pokazują, że najpopularniejsze kierunki zagranicznych wyjazdów Polaków w 2013 to Grecja i Egipt.





Destynacje zagranicznych wyjazdów w latach 2012 i 2013 (dane FLY.PL)

Co piąty turysta w 2013 roku wybrał wypoczynek w Grecji, która wyraźnie zyskała na popularności. Do greckich kurortów wybrało się niemal dwukrotnie więcej Polaków niż w roku 2012. Nie bez znaczenia w kontekście popularności wycieczek do Grecji, pozostaje również fakt, iż sytuacja finansowa państwa przyczyniła się do spadku cen usług turystycznych. Wyjazdy do tego regionu w roku 2013 były tańsze niż w latach ubiegłych, pozostając na tym samym poziomie jakościowym.

Niezmiennie od lat najwięcej osób wypoczywało na Krecie. Na popularności nieco straciło Rodos, wybierane w roku 2013 przez 15% turystów, zyskała natomiast wyspa Zakynthos.

Egipt w zeszłym roku wybrał co piąty wyjeżdżający z Fly.pl, co oznacza spadek w porównaniu ze sprzedażą wycieczek w tym kierunku w latach ubiegłych. Niewątpliwe wpływ na to miała sytuacja polityczna i kolejna fala antyrządowych protestów, która nieco zachwiała zainteresowanie wyjazdami nad Nil, szczególnie na przełomie czerwca i lipca. Dane z kolejnych miesięcy pokazują jednak tendencję wzrostową. Egipt znów cieszy się coraz większą popularnością i wiele wskazuje na to, że szybko powróci na pozycję lidera i do sprzedaży sprzed kilku lat, na poziomie ponad 50% obrotu biura.

Podobnie jak w ostatnich latach, najpopularniejszy był wypoczynek w Hurghadzie, która stanowi połowę sprzedaży Fly.pl. To baza wypadowa do innych atrakcji turystycznych, takich jak wycieczki po Pustyni Arabskiej. Popularne jest również słynące z raf koralowych Sharm El Sheikh, które wybrał co trzeci turysta. Pozostałe kurorty: Marsa Alam i Taba, były mniej popularne, jednak również zyskały zainteresowanie względem roku ubiegłego.

Kolejnym kierunkiem często wybieranym przez turystów w 2013 była Turcja, która stanowiła 18% sprzedaży Fly.pl, co stanowiło niemal 4% wzrost względem roku 2012. Zdecydowanie najwięcej osób wybrało się do Antalyi.

Co dziesiąty turysta wybierał wypoczynek w Hiszpanii, a najwięcej, niemal jedna czwarta spośród nich chciała odwiedzić Teneryfę. Popularne, choć znacznie mniej, były również Fuerteventura, którą wybrało niemal 18% odwiedzających Hiszpanię oraz Majorka - wybór ok.15% z nich.

Warto zwrócić uwagę także na Włochy, których udział w obrocie FLY.PL względem roku 2012 wzrósł w ubiegłym roku ponad dwukrotnie. Co czwarty turysta wyjeżdżający na Półwysep Apeniński wybierał wypoczynek na Sycylii. 19% zdecydowało się spędzić urlop na Sardynii. Co ciekawe, dość liczna grupa wybrała wycieczkę objazdową, podczas której mogą zwiedzić Rzym i Florencję, a także poznać zabytki Sieny i Lukki.

Podobny jak Włochy wzrost odnotowała również Bułgaria. W 2012 jej udział w obrocie biura wynosił 3%, natomiast w 2013 odnotowano wzrost do poziomu 5,6%. W takich kurortach jak Dżerba, Tabarka, Hammamet, czy Sousse w 2013 roku urlop spędzało ok. 7% klientów multiagenta.

W roku 2013 wzrosło również zainteresowanie Cyprem, a w szczególności Cyprem Północnym. Jest to stosunkowo nowy kierunek, rzadko obierany przez Polaków w latach ubiegłych, kiedy to częściej odwiedzano południową część wyspy.

Jak wypoczywają Polacy?

Polacy rzadko podróżują w pojedynkę. Średnia ilość osób przy jednej rezerwacji wynosi 2,2. Zdecydowana większość klientów biura to pary bądź rodziny z dziećmi. Te ostatnie najczęściej szukają hoteli All Inclusive, blisko plaży i z atrakcjami dla najmłodszych.

Dane za rok 2013 pokazują, że klienci podczas wakacji zdecydowanie stawiają na wygodę i komfort. Najczęściej Polacy wypoczywali w hotelach 4- i 4,5-gwiazdkowych. Na najwyższą jakość obsługi decydował się co czwarty wyjeżdżający. Niecałe 30%wybrało wypoczynek w hotelu o standardzie niższym niż 4 gwiazdki, a tylko nieliczni wybierali hotele 2 bądź 2,5-gwiazdkowe.





Preferowany standard hotelu (dane FLY.PL, 2013r.)

Również dane dotyczące wybieranego standardu wyżywienia w hotelu świadczą o wysokich oczekiwaniach klientów. Zdecydowana większość, bo ponad 80% podróżnych wybiera opcję All Inclusive, obejmującą pełne wyżywienie: śniadania, obiady, kolacje oraz przekąski między posiłkami, a także napoje bezalkoholowe, jak i alkohole. Tylko 1% turystów decyduje się na opcję bez wyżywienia. Warto zauważyć, że wśród turystów, którzy nie wybierają wersji All inclusive, dominuje opcja Half Board, czyli śniadania i obiadokolacje, co daje pełną swobodę korzystania z uroków miejsca pobytu bez konieczności powrotu do hotelu w porze obiadu.

Z danych wynika, że Polacy w większości wyjeżdżają na okres do 8 dni, zwykle w 2013 roku był to jednak równo tydzień. Tylko co trzeci wyjeżdżający znajduje czas i pieniądze na wypoczynek długości od 9 do 15 dni. Jedynie co setny klient może sobie pozwolić na wyjazd dłuższy, czyli liczący ponad 2 tygodnie.

Biorąc pod uwagę, iż oferta biura podróży to zagraniczne wyjazdy, niekiedy w bardzo odległe miejsca, niemal wszyscy turyści wybierają podróż lotniczą. Nieco ponad połowa podróżnych rozpoczyna swe wakacje na lotnisku w Warszawie, natomiast co piąty wybiera jako miejsce startu Katowice. Wrocław, Poznań, Gdańsk, czy Kraków wśród klientów korzystających z usług Fly.pl są zdecydowanie mniej popularne.

W 2013 roku zaledwie 2% Klientów FLY.PL wybrało podróż autokarem, co może jest mniej komfortowe i pochłania więcej czasu, ale z drugiej strony pozwala "zwiedzać" z okien autobusu. 3% turystów zrezygnowało z opieki biura podróży podczas drogi do miejsca docelowego, decydując się na dojazd we własnym zakresie.

W roku 2010 ponad połowa klientów Fly.pl wybrała rezerwację za pośrednictwem Contact Center, gdzie mogli porozmawiać z ekspertem i to on dokonał za nich wszystkich formalności. Trzy lata później z samodzielnej rezerwacji na stronie internetowej biura skorzystało już 55% Polaków. Z pewnością nie bez znaczenia pozostaje rosnące obycie Polaków w świecie internetu i fakt, że obecnie wiele innych spraw załatwiają oni on-line. Poruszanie się po stronie biura podróży nie sprawia im już trudności, zwłaszcza, że system prowadzi przez proces rezerwacji krok po kroku.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Fly.pl dane sprzedażowe raport Grecja turyści wyjazdy


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję