TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Biura nie boją się konkurencji

Wiele emocji w branży wzbudzają tanie linie lotnicze, które coraz częściej oferują swoim pasażerom dodatkowe usługi, takie jak np. możliwość rezerwacji hotelu, czy wynajęcia samochodu.


Czy biura podróży obawiają się konkurencji z dużymi korporacjami jak np. Ryanair? Zapytaliśmy o to przedstawicieli kilku biur podróży. Wcześniej pisaliśmy o tym w artykule Cena wyjazdu to nie wszystko (nawet jeśli umiesz liczyć)

Touroperatorzy zgodnie przyznają, że samodzielna organizacja wyjazdów to coraz poważniejszy trend na rynku turystycznym.

"Trend polegający na samodzielnym rezerwowaniu przez klientów biletów i hoteli uważam za podstawowy trend rozwojowy najbliższych lat. To jest zadanie z cyklu zrób to sam: dobierz hotel, przelot, wynajmij auto. Odkąd powstały skuteczne narzędzia do przeprowadzenia tego procesu znad komputera istnieje mniej powodów, dla których opłaca się kupować w biurach. Ponieważ wspomniane narzędzia są coraz doskonalsze a klienci coraz lepiej czują się w zglobalizowanym, anglojęzycznym świecie to i trend będzie zyskiwał na znaczeniu". - komentuje wiceprezes zarządu Wygoda Travel, Krzysztof Wroński.

"Przyglądamy się z uwagą aktywności tanich linii lotniczych w zakresie rozszerzania ich działalności o turystyczne usługi komplementarne do samych przelotów. To z pewnością trend wart odnotowania, który nie stanowi od dla nas jednak bezpośredniej konkurencji, gdyż nasze oferty kierowane są do różnych grup odbiorców. Może to być przyczynek do rozszerzania rynku turystycznych wyjazdów zagranicznych. Można założyć, że oferta przelotów rozbudowana o dodatkowe moduły (hotele, samochody) jest skierowana tylko do określonej grupy docelowej - nastawionych na cenę, samodzielnych , dynamicznych, raczej młodszych ludzi, którzy najprawdopodobniej wcale nie rozważaliby skorzystania z usług pakietowych wakacji oferowanych przez touroperatorów" - informuje Bogna Jaśkowiak, marketing manager w Grecos Holidays.

Również Rainbow Tours nie jest zaniepokojony nowymi usługami świadczonymi przez przewoźników. "Indywidualne pakietowanie oferty nie stanowi zagrożenia dla touroperatorów z kilku powodów. W dalszym ciągu samoloty tanich przewoźników nie docierają do bardzo szerokiej liczby miejsc, zatem większość kierunków, zwłaszcza uznawanych za popularne nie jest oferowana. Drugim punktem jest klient, gdyż z całą pewnością zdecydowana większość klientów zainteresowana jest ofertą całkowicie spakietowaną przez touroperatora, obejmującą już przelot, zakwaterowanie, opieką rezydenta, ubezpieczenie itp.. Warto również wspomnieć o objazdówkach, gdyż naszym zdaniem, trudno samodzielnie i w podobnych kosztach zaplanować podobne do oferowanych przez touroperatora programy. Niebagatelne znaczenie mają ceny. Nie zgadzamy się z tezą, że klient dokonujący oddzielnie rezerwacji np. na przelot, hotel, ubezpieczenie, ma niższa cenę od spakietowanej oferty oferowanej przez touroperatora. Tanie linie oferują tylko określony procent rzeczywiście atrakcyjnych finansowo miejsc, natomiast cała reszta sprzedawana jest w cenach zbliżonych lub wyższych od cen czarterów. Tak samo jest w przypadku hoteli, gdyż touroperatorzy negocjują ceny z dużym wyprzedzeniem, niejednokrotnie uzyskując bardziej korzystne stawki, ze względu na większą, gwarantowaną ilość klientów" - mówi rzecznik prasowy Rainbow Tours, Radomir Świderski.

Przedstawiciele biur przekonują także, że wyjazdy na własną rękę nie zawsze są tańsze i nie koniecznie są porównywalne z ofertą touroperatorów. "Dzisiejszy klient jest coraz bardziej świadomym oraz wymagającym podróżnikiem. Wiele osób samodzielnie tworzy indywidualne pakiety podróżne, wybierając dogodny dla siebie środek transportu oraz miejsce zakwaterowania. Jednak oferty touroperatorów w dalszym ciągu są najkorzystniejsze finansowo, zwłaszcza jeśli decydujemy się na opcję first lub last minute. Pamiętajmy, że w pakiecie przygotowanym przez organizatora mamy zapewniony nie tylko przelot oraz hotel, ale również opiekę rezydenta i ubezpieczenie. Dla wielu podróżników jest to bardzo istotne, ponieważ zwiększa poczucie ich komfortu i bezpieczeństwa. Zwłaszcza osoby starsze oraz rodziny z dziećmi chcą mieć pewność, że podczas całego pobytu mogą liczyć na wsparcie oraz pomoc w różnych sytuacjach losowych (np. kontakt z ambasadą, szpitalem, etc.). W przypadku organizowania podróży na własną rękę, o wszystkie wspomniane elementy turysta musi zadbać sam, a nie każdemu taka sytuacja odpowiada. Rośnie również liczba klientów, którzy wyjeżdżając na wakacje chcą mieć wszystko zorganizowane i zaplanowane - zarówno transport, zakwaterowanie, wyżywienie, jak i sposób spędzania czasu wolnego na miejscu. Zazwyczaj wybierają oni opcję o najwyższym standardzie, aby móc w pełni cieszyć się urlopem i nie tracić czasu na planowanie. Zróżnicowanie potrzeb klientów na rynku turystycznym tworzy pole do działania zarówno dla touroperatorów, jak i innych podmiotów działających branży. Dlatego konkurencja ze strony tanich linii lotniczych nie stanowi dla nas zagrożenia" - przekonuje rzecznik prasowy Alfa Star, Małgorzata Strzylak-Skalińska.

"Atrakcyjność cenowa takich modułowo kupowanych usług bywa pozorna w zestawieniu z package holiday dostępnych w ofercie touroperatorów takich jak Grecos Holiday, mających możliwość uzyskiwania atrakcyjnych cen ze względu na efekt skali i masowy charakter kontraktowanych usług hotelowych i czarterowych. Trzeba pamiętać, że w przypadku cen tanich linii lotniczych dużo kosztów dochodzi w ostatecznym rachunku ( np. extra koszty dotyczące przelotu- bagaż etc). Dochodzą także kwestie wygody związanej np. z transferami do miejsc wypoczynku - trzeba wynająć samochód, żeby dojechać do hotelu, mimo że można w ogóle go potem nie potrzebować np., wypoczywając z rodziną w modelu all inclusive w hotelu klubowym… Inną przewagą wakacji organizowanych w całości przez Grecos Holiday jest możliwość skorzystania z pomocy rezydenta. Wypoczynek z rodziną, to sytuacja potencjalnie wymagająca asekuracji - pomoc w problemach, zachorowaniu itp" - dodaje Bogna Jaśkowiak.

Krzysztof Wroński przekonuje, że oferta linii lotniczych nie może równać się z ofertą biur podróży i wskazuje korzyści płynące z korzystania z usług touroperatorów i na przykładzie wskazuje na zalety wyjazdów z biurami. "Nadszedł dobry moment na zastanowienie się, po co są potrzebni klientowi organizator, czy agent? To jest pytanie o wartość dodaną, i każde biuro, które chce się rozwijać musi sobie co rok odpowiadać na nie na nowo.Tworząc ofertę narciarska na sezon 2014 - 2015 zadawaliśmy sobie je wielokrotnie i obecnie, tuż po starcie sprzedaży promocyjnej widzę, że nasze odpowiedzi przekonują klientów.


  1. Zapewniamy wyjazdy autokarowe z wielu miast w Polsce, co tydzień do każdego większego ośrodka narciarskiego. Czy jest linia, która to zapewnia? Własne auto, poza koniecznością prowadzenia przez kilkanaście godzin ma tę wadę, że generuje koszty, które stosunku do autokaru bilansują się przy co najmniej 4 osobach w samochodzie.
  2. Zapewniamy przeloty nie tylko do Bergamo czy Werony - jak to robią tanie linie, ale także do Turynu, bramy Alp Zachodnich.
  3. Transfery z lotniska. To kluczowe. Niby łatwo załatwić samemu bilet, ale dużo, dużo trudniej załatwić transfer. Niewiele ośrodków bierze to na siebie, zwykle nie jest to tanie i wymaga przystosowania się do istniejącego rozkładu jazdy. Ale przede wszystkim najczęściej takich transferów po prostu brakuje.
  4. Ceny, które jako wieloletni partner dostajemy od hoteli włoskich, austriackich czy francuskich są o wiele niższe niż te, które da się uzyskać przez samodzielne rezerwacje. Łatwo to sprawdzić. To różnica, która umożliwia nam zarobkowanie bez straty dla klienta.
  5. Programy narciarskie. W naszej nowej ofercie narciarskiej ponownie wracamy do czegoś, co było naszym dogmatem przez wiele lat rozwoju firmy: w turystyce zimowej istnieje prymat programów narciarskich nad hotelem czy innym miejscem zakwaterowania. Inaczej mówiąc, często wyboru oferty nie rozpoczyna się - tak jak w lecie - od wyboru hotelu, ale od wyboru ciekawego programu narciarskiego.
  6. No i na koniec programy dla rodzin: klientom jest bardzo trudno samodzielnie zorganizować wyjazdy dopasowane do potrzeb rodzin: dobrzy instruktorzy dla dzieci, małe grupki, nauka po polsku, zajęcia dla dzieci po nartach. Organizacja takiej imprezy to dużo więcej niż zaklepanie hotelu i przejazdu. Uczymy się tego od wielu lat i w zasadzie, dopiero od roku ubiegłego, kiedy na naszych rodzinnych wyjazdach Mama i Ja wprowadziliśmy rozdzielenie funkcji instruktorów i animatorów po nartach jesteśmy zadowoleni z efektu. Niby proste, ale żeby miało to podstawy finansowe (pełen koszt za jedną osobę obsługi na takim wyjeździe to ok 1000 euro/tydzień!) to musi być spełniony szereg warunków - np. minimum 40 dzieci na wyjeździe, czyli łącznie nie mniej niż 60-70 osób. Z tego powodu konkurencji ciężko idzie podrabianie tych imprez."


Organizatorzy podnoszą też kwestie związane z bezpieczeństwem turystów. "Usługi oferowane przez tanie linie lotnicze jak na razie są obarczone dużo większym ryzykiem dla klientów. Odpowiedzialności i możliwość regresu ewentualnych roszczeń w stosunku do podmiotów świadczących usługi hotelowe wciąż wymaga regulacji." - mówi Wojciech Skoczyński, prezes Grecos Holiday. "Co jeśli klienta dotknie overbooking, albo dostanie inny, gorszy pokój, niż ten, który rezerwował? Procesowanie się z pośrednikiem "w składaniu modułów" mającego siedzibę zagranicą, w sytuacji dziesiątków disclaimerów , to naprawdę trudna sprawa. Takie ryzyko może być do zaakceptowania w przypadku podroży służbowych, czy weekendowego wypadu, kiedy jest dużo alternatyw, ale w przypadku greckiej wyspy, gdzie w sezonie często nie można znaleźć nawet jednego wolnego pokoju i rodzinnych, wymarzonych wakacji, sytuacja zmienia się diametralnie" - ostrzega.

"Kolejną sprawą są np. transfery z lotniska do hotelu, które klienci touroperatora mają w cenie. Co z opieką podczas pobytu? Turyści rezerwujący samodzielnie, nie mają wliczonej w cenie opieki rezydenta czy pilota. A co w przypadku, gdy turysta ma zastrzeżenia do linii lotniczej czy jakości hotelowych świadczeń? W przypadku oferty z biura podróży wystarczy, że złoży reklamację u rezydenta lub po powrocie wyśle ją do działu reklamacji , natomiast w drugim przypadku, gdy oferta jest złożona samodzielnie, niestety pojawia się więcej podmiotów, czyli należy reklamację oddzielnie do linii lotniczej lub do hotelu" - dodaje Radomir Świderski.

Zdrowa konkurencja na każdym rynku, także turystycznym, jest zjawiskiem jak najbardziej pozytywnym i pożądanym. Prowadzi do udoskonalania własnej oferty i obniżenia cen. Istotne jest aby nie konkurować wyłącznie za pomocą cen, gdyż na dłuższą metę nie doprowadzi to do niczego dobrego. Wśród wielu konkurencyjnych należy ofert zaproponować coś co nas wyróżni i przyciągnie uwagę klienta. "Podałem tylko kilka powodów, dla których uważam, że możemy spać spokojnie. Tak długo, jak biuro dostarcza klientowi znaczącą wartość dodaną zorganizowana turystyka ma sens. Z pewnością jednak żyjemy w czasach, w których dostępność informacji powoduje eliminowanie tych firm, które nie mają zbyt wiele do dodania od siebie" - konkluduje Krzysztof Wroński.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
konkurencja Ryanair Grecos Wygoda Travel Alfa Star Rainbow tours pakiet wakacyjny wyjazd narciarski




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję