TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Lublin mało atrakcyjny dla inwestorów

Według raportu PricewaterhouseCoopers, spośród 11 dużych miast Polski, najmniej atrakcyjny dla inwestorów jest Lublin. Brakuje przede wszystkim wysokiej klasy hoteli oraz szkół międzynarodowych.


Eksperci PWC w latach 2006 - 2010 zbadali i opisali sytuację 11 dużych miast. Zajmowali się między innymi jakością życia mieszkańców, transportem miejskim, inwestycjami. W każdej dziedzinie Lublin wypadł średnio lub słabo.

Najsłabszą dziedziną miasta okazała się atrakcyjność inwestycyjna, która jest ściśle powiązana z innymi badanymi dziedzinami. W raporcie PWC eksperci wyjaśniają, że często inwestorzy lokują kolejne przedsięwzięcia tam, gdzie znajdują się poprzednie, nawet jeśli warunki proponowane przez inne miasta są korzystniejsze. Na wybór miejsca mogą mieć też wpływ czynniki drugorzędne takie jak: komunikacja, współpraca z administracją miasta czy po prostu pierwsze wrażenia.

Kapitał atrakcyjności miasta został przez ekspertów zbadany poprzez analizę inwestycji zewnętrznych oraz warunków jakie samorząd zaproponował inwestorom. Jeśli chodzi o inwestycje zagraniczne, Lublin wypadł najsłabiej - otrzymał jedynie 47,6 punktów na 100 możliwych. Trochę lepiej jest z inwestorami krajowymi - atrakcyjność miasta została oceniona na 71 punktów (na 100). Plusem miasta są niskie wynagrodzenia, co może zachęcić inwestorów. Dla dużych, zagranicznych firm jest to jednak sprawa drugorzędna, istotniejsze od wynagrodzeń są warunki prowadzenia działalności.

Inwestorzy zza granicy zwracają uwagę na takie sprawy jak: powierzchnia miasta objęta planem zagospodarowania przestrzennego, liczba szkół językowych i międzynarodowych (dla dzieci kadry) czy liczba miejsc w dobrych hotelach. Eksperci PWC wyjaśnili, że mocną stroną miasta jest objęcie znacznej części miasta planem zagospodarowania przestrzennego (44 procent, przy średniej dla wszystkich badanych miast 31 procent).

Żeby poprawić sytuację trzeba rozwinąć bazę hotelową (w mieście są tylko trzy hotele czterogwiazdkowe, a pięciogwiazdkowych nie ma w ogóle) oraz stworzyć szkołę międzynarodową. Baza hotelowa jest istotna jako pierwsze wrażenie, gdyż żadna duża firma nie będzie chciała wysyłać swojego zarządu w miejsce, gdzie nie może zapewnić im komfortu do jakiego oni przywykli.

"Łączna ocena kapitału atrakcyjności inwestycyjnej Lublina jest dość niekorzystna. Miasto nie przyciąga wielu dużych inwestorów zagranicznych i nie jest postrzegane jako atrakcyjna lokalizacja dla prowadzenia przez nich działalności. Lepsze jest postrzeganie miasta przez firmy krajowe, ale również w tym obszarze pozostaje wiele do nadrobienia. Poprawy wymagają także warunki inwestowania i promocja inwestycyjna" - podsumowują eksperci PWC, zalecając poprawę sytuacji między innymi rozbudowę ekskluzywnych hoteli. Zwracają również uwagę na konieczność prowadzenia konsekwentnej polityki promocyjnej, podkreślającej walory inwestycyjne takie jak odpowiednia lokalizacja dla firm, które planują inwestowanie w Europie Wschodniej.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Lublin Lublina inwestycje rozwój inwestorzy firmy biznes raport PricewaterhouseCoopers PWC badanie miasta hotele szkoły komunikacja atrakcyjność działalność baza hotelowa promocja Europa Wschodnia.




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję