Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Biuro Podróży Elit Tours
- Rezydent Hotelowy
- SPECJALISTA DS. KOMUNIKACJI I CONTENT MARKETINGU
- Specjalista ds.obsługi posprzedażowej Wrocław
- pilot Bawaria
- PILOT NA JAPONIĘ na przełomie kwietnia/maja 2026
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
Polakom brakuje świadomości kulinarnej?
Klienci restauracji nie mają smaku? Właśnie takie wnioski można wyciągnąć, słuchając wypowiedzi wielu restauratorów i ekspertów kulinarnych. Większości klientów zależy na tym, żeby było dużo i tanio, mniejszą wagę przywiązują do jakości potraw.
"Klienci nie potrzebują wiele, musi być dużo i tanio, a już nie koniecznie dobrze. Kiedy pracowałem w restauracji zdarzało się, że podawaliśmy gościom pierwszej jakości, świeże mięso, a oni oddawali talerz z daniem do kuchni. Z kolei czasem podawaliśmy coś, co ledwo się nadawało do jedzenia, a klienci sobie chwalili." - mówi Kamil Sadkowski z Akademii Kulinarnej Fumenti.
Restauratorzy zwracają uwagę na to, że Polacy nie są przyzwyczajeni do dobrej jakości potraw i że brakuje nam świadomości kulinarnej. "Tylko jak wymagać od kogoś, kto pół życia żywił się potrawami z proszku, żeby nagle docenił smak prawdziwych potraw. Dla niektórych wyznacznikiem smaku wciąż jest glutaminian sodu" - komentuje Sadkowski
W obliczu kryzysu, wysokich cen wynajmu lokali i kilkunastu innych opłat jakich przychodzi dokonać restauratorzy starają się obniżać koszty, niektórzy z nich próbują poczynić oszczędności także i na jakości potraw. Pracownicy branży gastronomicznej jednak stanowczo twierdzą, że obniżanie jakości nie jest dobrym sposobem na oszczędności. Podkreślają, że mięso nie musi być drogie, jeżeli znajdzie się zaufanych i sprawdzonych dostawców.
Jak wybierać lokal, żeby nie zminimalizować ryzyko dostania czegoś nieświeżego? Pierwszym sygnałem jest już ilość ludzi w danym lokalu. Najlepiej chodzić tam gdzie bywają inni mieszkańcy. Jeżeli w lokalu nie ma dużej rotacji klientów, oczywiste jest, że nie zdąży on sprzedać wszystkiego w ciągu jednego dnia. Właśnie to jest najczęstszą przyczyną nieświeżego jedzenia.
Uwagę powinna zwrócić także karta dań. Jeżeli znajduje się w niej mnóstwo propozycji - powinna zapalić się lampka ostrzegawcza. "To jest fizycznie niewykonalne, że ktoś ma w ofercie np. pięć świeżych zup. Poza tym, im mniej rodzajów mięs, tym lepiej." - przestrzega Sadkowski
Uważać należy także na ryby, należy obserwować ich wygląd i zapach. "Często, żeby zatuszować smak podstarzałej ryby, dodaje się ostre przyprawy. W ten sposób kubki smakowe klienta są niejako znieczulone na inne smaki, ostry posmak zatuszuje wszystko, szczególnie czosnek" - mówi proszący o zachowanie anonimowości pracownik branży gastronomicznej. " Dobrze wysmażona ryba też nie powinna nikogo cieszyć. Długa obróbka termiczna zabija bakterie, jeśli została zastosowana celowo, to ryba przed smażeniem była niezjadliwa" - dodaje jeden z kucharzy.
Jeżeli chodzi o mięso to procedura tuszowania jego nieświeżości jest podobna jak w przypadku ryb: gruba panierka, przyprawy i czosnek. Popularnym zabiegiem jest także dodawanie starego mięsa do klopsów. Wtedy z zewnątrz wygląda smacznie a po rozkrojeniu widać szary kolor.
Szansą na poprawę jakości dań w restauracjach jest zwiększenie świadomości klientów. Wbrew pozorom wysoka cena posiłku wcale nie gwarantuje, iż będzie on dobry i odwrotnie. "Cena nie jest żadnym wyznacznikiem, można dostać dobry posiłek nawet za 15 zł." - konkluduje Kamil Sadkowski.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Nad Bałtykiem Święta szansą na dobry koniec
Nowe wpisy na Liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego
Dofinansowanie projektów
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Dział badania rynku i analizy:
FlixBus: Polacy chcą podróżować na
ETC: Trzeci kwartał roku udany dla
WTTC: może braknąć rąk do pracy w
Starsze aktualności:
Intercity zadowolone z 2024
Picie na stokach potępiane
ACI EUROPE: Potrzebujemy zabezpieczenia przyszłości
POLREGIO przewiozło ponad 100 mln
Gdzie Polacy latali samodzielnie w
ETC publikuje wskazówki dla zrównoważonej
Accor ułatwia rezerwacje
Turystyka wspiera 33 finał
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
Szparagowe szaleństwo we Wrocławiu
Wakacje trwają czas myśleć o kolejnych dniach wolnych
Polacy ratują zagraniczną branżę turystyczną
Nowe połączenia Wizz Air z Polski
Turkish Airlines poważnym partnerem
Konduktorzy PKP IC udzielą pierwszej pomocy
Seszele tańsze dla pracowników branży turystycznej
Restauracja hiszpańska lub fusion w Warszawie
Kelnerzy pobili dociekliwego klienta
Lufthansa zwolni 3 tysiące osób
Okęcie odnotowało poprawę wyników
Koleje linowe w Beskidach przygotowują się na otwarcie sezonu
Burmistrz wydał nakaz uprzejmości wobec turystów
