Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds. turystyki / Ole Travel Wrocław
- Specjalista ds.sprzedaży turystyki Aktywnej-...
- Pilot - Włochy
- Doradca Klienta
- Specjalista ds. turystyki - Salon firmowy Coral...
- Pilot wycieczki do Trójmiasta 16 - 18.06.2025
- Pilot do Saksonii 19-22.06.2025
- Biuro podróży zatrudni do salonu sprzedaży...
- Specjalista ds. turystyki przyjazdowej
- Pilotaż Ryga, Tallin, Sztokholm, Helsinki,


O co pytają restauratorzy?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował listę najpopularniejszych pytań, z którymi zwracają się restauratorzy. O co najczęściej pytają? Jak odpowiada UOKiK?
Jakie informacje powinienem ujawnić konsumentom odwiedzającym mój bar?
Wszystkie oferowane dania powinny być opatrzone informacjami o ich nazwach, które powinny być zrozumiałe (np. nie powinno się podawać nazwy w rodzaju "danie dnia" bez określenia co w nim się znajduje) i odpowiadać produktowi. Uwaga! Niektóre nazwy mają swoje znaczenie określone w prawie, należą do nich np.: "sok", "ser", "masło", "mleko", "śmietana", "śmietanka", "miód", "powidła", "wino", "wódka", "oscypek", "feta", "parmezan", "szynka parmeńska". Podobnie jest z deklaracjami, że coś jest "ekologiczne", "tradycyjne", "regionalne", czy "domowe". Chcąc ich używać do oznakowania oferowanych potraw przedsiębiorca powinien dokładnie sprawdzić, czy podając ją - nie wprowadzi swoich klientów w błąd. Sprzedawane dania i napoje powinny zawierać wykaz składników w kolejności malejącej oraz wykaz składników alergennych.
W ostatnim czasie coś się zmieniło w obowiązkach podmiotów prowadzących zakłady gastronomiczne, co?
Od 13 grudnia 2014 r. rozpoczęły obowiązywać przepisy unijnego rozporządzenia 1169/20115. Zgodnie z nim m.in. w zakładach żywienia zbiorowego (a więc także barach i restauracjach) należy podawać wszystkie składniki, jakie użyto do sporządzenia określonego dania a także informować o składnikach alergennych. W praktyce zatem obok nazwy potrawy powinien znajdować się wykaz wszystkich produktów, jakie zostały użyte do jej wytworzenia wraz z wyraźnym graficznym zaznaczeniem składników powodujących reakcje alergiczne. Np.: pizza frutti di mare (mąka (zawiera gluten), woda, sól, drożdże, sos pomidorowy, skorupiaki (kraby, homary, langusty), mięczaki (przegrzebki, mule, ostrygi)).
Czy muszę podawać składniki alergenne w menu? Przecież teraz wszyscy są uczuleni na wszystko.
Lista składników alergennych, które należy podawać w menu przy nazwach potraw jest ograniczona do 14 punktów wskazanych w Załączniku II do rozporządzenia 1169/2011 i tylko te alergeny należy podawać - zgodnie z wymogami prawa żywnościowego. Z tekstem rozporządzenia można się zapoznać pod adresem eur-lex.europa.eu
Czy mogę w mojej restauracji wprowadzić obowiązkową opłatę za serwis kelnerski?
Tak, ale należy o tym szczegółowo i rzetelnie poinformować konsumenta, w szczególności w karcie menu. Konieczne jest także podanie od czego uzależniona jest wysokość opłaty za serwis (np. "dla grup powyżej 10 osób doliczamy serwis 10% a dla grup powyżej 25 osób doliczamy serwis 15%"). Jeśli konsument nie został rzetelnie poinformowany o opłacie za serwis przed dokonaniem zamówienia - może odmówić jego zapłacenia. Ryzyko niepoinformowania spada wówczas na właściciela restauracji.
Czy klient może złożyć reklamację produktu, który w większości już zjadł?
Tak, jeśli konsument ma podstawy do takiej reklamacji, np. po zjedzeniu części ciasta, w pozostałej jego części znalazł nieświeży lub niedopieczony składnik. Reklamacja może dotyczyć zarówno potrawy, a więc np. jeżeli jednym z podanych w jadłospisie składników pizzy były oliwki, a nie zostały one dodane do dania, czy w sałatce wskazano Fetę, którą zamieniono tańszym serem solankowym, jak i usługę np. kiedy kelner zapewnił, że potrawa zostanie dostarczona w 10 minut a czas realizacji zamówienia okazał się dłuższy z przyczyn zależnych od sprzedawcy.
Ze wszystkimi opublikowanymi pytaniami i odpowiedziami można zapoznać się poniżej.
Możesz także pobrać plik: turinfo_20160209_pytania_czesto_zadawane_przez_wlascicieli_placowek_gastronomicznych_oraz_porady_dla_konsumentow.pdf
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Gastronomia się będzie zmieniać - pomogą drony i
Ferie zimowe nie były w pełni
Dział prawo i podatki:
Karta pokładowa może wystarczyć do wykazania potwierdzonej rezerwacji na
Można ubiegać się o autoryzację wjazdu do Wielkiej
Unijna weryfikacja podróżnych coraz
ECTAA: Projekt reformy dyrektywy turystycznej oderwany od
Starsze aktualności:
Polska destynacją dla
Decyzja o pomocy dla Condora
ITAKA kończy współpracę z największym
Odczuwalny wzrost cen na
Igrzyska stworzą dodatkowy rynek najmu
KE wydaje zgodę na dofinansowanie narodowego
Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w
ECTAA wybrała preferowany kierunek podróży na 2025
eSky reklamuje się, że taniej niż u
Przewodnik Michelin - więcej lokali z
Majówka rozpoczęta - czy sprawdzą się
LOT nie osiągnie zysku na koniec roku
KLM zainaugurował rejsy do Krakowa
Europejskie convention bureaus spotkają się w Warszawie
Nie będzie opłat roamingowych w UE?
Nowe rozwiązanie technologiczne dla linii lotniczych
Znamy zwycięzcę konkursu Bocuse d`Or Poland 2015
Novasol przejmuje belgijską spółkę
szukamy towarzystwa na wyjazd do Tajlandii 1-15 grudzień 2011
Emirates inwestują w nową flotę
Awaria systemu komputerowego amerykańskiego przewoźnika
Czy KE wprowadzi dodatkowe procedury bezpieczeństwa w pociągach?
Tunezja odpiera zarzuty w sprawie kampanii reklamowej
ONZ będzie chronić zabytki z listy UNESCO
Grupa AccorHotels otwiera swój pierwszy hotel w Gruzji