TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Spotkania biznesowe to motor dla hotelarstwa

W jaki sposób hotelarz może zabezpieczyć się przed uzależnieniem sprzedaży od tylko jednego kanału? Jakie trendy można zauważyć w hotelarstwie? W jaką stroną pójdzie rozwój branży hotelarskiej? Jakie technologie przydają się w promocji hotelu? Między innymi takie tematy poruszyliśmy w rozmowie z dyrektorem Hotelu Mikołajki, Ireneuszem Czerskim. Zapraszamy do lektury.


W ostatnio raporcie, Profitroom stwierdził, że rok 2016 był najlepszym w historii hotelarstwa. Czy Pana zdaniem rzeczywiście było tak dobrze?

Gdybym miał podsumować 2016 rok w Hotelu Mikołajki*****, było bardzo dobrze. Nasz hotel jest relatywnie nowym obiektem, bo działamy od 2013 roku, ale rozwój jest bardzo dynamiczny. Natomiast oceniając całościowo branżę hotelarską w Polsce, widać kilka nasilających się trendów, dzięki którym możemy mówić o dobrych czasach dla hoteli. Po pierwsze, dzisiaj bardzo ważny jest klient biznesowy - konferencje, wyjazdy integracyjne, spotkania biznesowe, to motor dla hotelarstwa, a szczególnie dla obiektów o podwyższonym standardzie, zlokalizowanych w atrakcyjnych okolicznościach przyrody. Poza tym, nasila się tendencja do łączenia pobytu w hotelu z odnową biologiczną, relaksem w SPA, czy nawet lecznictwem. Wpisując się w ten trend postawiliśmy na wyspecjalizowane SPA. Te dwa trendy pozwalają utrzymać wysokie obłożenie hotelu nie tylko w sezonie, ale przez cały rok. Dodatkowo, coraz więcej osób decyduje się na spędzanie świąt poza domem, co sprawia, że w dotychczas martwych terminach, wiele hoteli tętni życiem. No i jeszcze jedna kwestia - sytuacja na świecie, nasilające się ataki terrorystyczne, szczególnie w miejscowościach i kurortach turystycznych, sprawiają, że Polacy coraz częściej wybierają polskie destynacje na miejsce urlopów. A wszystko pozwala nam prognozować, że polskie hotelarstwo czeka bardzo dobra przyszłość.

W jaki sposób niezależny hotel może rywalizować z obiektami należącymi do wielkich, międzynarodowych sieci, które są w stanie przeznaczyć naprawdę duże środki na marketing i reklamę?

Siła marki jest oczywiście ważna, ale ważna jest też lokalizacja i standard hotelu. W przypadku naszego rodzimego rynku, zdecydowanie większą rolę odgrywają obiekty nie sieciowe, które swoją siłę wypracowały poprzez wysoką jakość usług oraz niepowtarzalną lokalizację. Polacy ale i goście zagraniczni poszukują właśnie takich miejsc, gdzie mogą wypocząć, poznać dany region i jego kulturę, spróbować lokalnych specjałów. Inaczej też funkcjonuje hotel w mieście, a inaczej w miejscu turystycznym. Takim miejscem są Mazury i w przypadku Hotelu Mikołajki*****, sieci hotelowe nie są bezpośrednią konkurencją. Nasza lokalizacja na Ptasiej Wyspie, wprost na jeziorze, z bezpośrednim dostępem do przystani, jest istotną przewagą. Poza tym, oferujemy dobrą kuchnię, opartą w dużej części na lokalnych rozwiązaniach kulinarnych i lokalnych produktach. A o to już trudniej w międzynarodowych sieciach.

OTA odgrywają coraz większą rolę jeżeli chodzi o rezerwacje hotelowe. W jaki sposób hotelarz może się zabezpieczyć przed uzależnieniem sprzedaży tylko od jednego kanału?

Przede wszystkim prowadząc własne kampanie marketingowe "szyte na miarę", uwzględniające media społecznościowe, czy organizację ciekawych eventów. Ogromną rolę odgrywa też marketing szeptany i rekomendacje, jakie wystawiają goście, którzy już nas odwiedzili. Jest duże pole do działań online - influencerzy, blogi, newslettery, dobre pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej. Hotel Mikołajki*****, ze względu na swoją nazwę, jest widoczny dla wszystkich, którzy szukają wypoczynku na Mazurach. Fakt, że w przypadku dużych hoteli, OTA generuje nawet do 90 proc. ruchu, nie musi oznaczać uzależnienia wszystkich hoteli od pośredników. Najbardziej znany portal rezerwacyjny generuje Hotelowi Mikołajki***** 15-16 proc. rezerwacji. W 2016 r. przez pośredników dokonało się u nas łącznie mniej niż 30 proc. rezerwacji. Takie kanały jak Booking.com, Travelist, czy Triverna są dla nas istotne, ale zdecydowanie nie dominują naszej sprzedaży. Choć znaczenie OTA rośnie, to hotele znajdujące się w mieście są bardziej uzależnione od tego kanału, niż hotele typowo wypoczynkowe, położone w pięknych okolicznościach przyrody.

Czego, oczywiście oprócz noclegu, oczekują Państwa goście? W jaki sposób zmieniają się ich preferencje na przestrzeni ostatnich lat?

Jesteśmy hotelem pięciogwiazdkowym, a zatem nasi goście oczekują w pierwszej kolejności wysokiego standardu, zarówno jeśli chodzi o poziom obsługi, jak i aranżacji przestrzeni, która ma sprzyjać odpoczynkowi i zapewniać komfort pobytu. Dużym zainteresowaniem cieszą się nasze kilkudniowe pakiety, zwykle okołoweekendowe, w których oferujemy zabiegi kosmetyczne, masaże, zmysłowe rytuały w SPA. Oferujemy pakiety tematyczne z różnych okazji: Walentynek, pierwszego dnia wiosny, Dnia Kobiet, Wielkanocy. Chcemy, aby nasi goście o każdej porze roku mogli znaleźć w Hotelu Mikołajki to, czego sami potrzebują oraz czego potrzebuje ich umysł i cały organizm. U nas mogą oczyścić się wiosną, zrelaksować się latem, wzmocnić organizm jesienią, a zimą uzupełnić to, czego brakuje skórze i poprawić sobie nastrój. Musimy też pamiętać o tym, że mamy do czynienia z coraz bardziej świadomym klientem, a zatem nasze usługi muszą wyprzedzać pewne trendy. Im bardziej wyprzedzimy pewne zjawiska, tym bardziej zostaniemy docenieni przez naszych gości, a tym samym tym chętniej do nas wróci.

Co Pan sądzi na temat wykorzystywania social media w promocji hotelu?

Social media to jeden z kanałów docierania do obecnych i potencjalnych klientów. Media społecznościowe są tak samo dobre, jak każde inne w swoim czasie. Dlatego działamy w tym zakresie. Dostosowujemy się do kanałów, które w danym momencie najlepiej docierają do interesujących nas grup docelowych. Dzisiaj social media są bardzo ważne w biznesie, również w hotelarstwie, zwłaszcza, że sami goście chętnie zamieszczają w internecie zdjęcia i swoje wspomnienia z pobytu, "otagowują" nas. I jak pokazuje nasze doświadczenie, takie rekomendacje to najlepsza forma promocji danego miejsca. SM to również możliwość otrzymywania feedbacku na bieżąco i stałego udoskonalania swoich usług. W mediach społecznościowych kształtują się opinie. A one mają często większy wpływ na budowę marki, a także na wyniki finansowe, niż tradycyjna reklama.

Coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych. Czy zauważa Pan jakieś zmiany w ilości rezerwacji pochodzących właśnie z tego typu urządzeń?

Urządzenia mobilne wprowadziły rewolucję w usługach i część tej rewolucji nie ominęła również hotelarstwa. Jak mówi raport Profitroomu, w 2016 roku aż 51 proc. stron internetowych zostało wyświetlonych na tabletach i smartfonach. Zadbaliśmy o to, aby nasza strona internetowa była responsywna - dostosowanie WWW do smartfonów i tabletów jest podstawowym warunkiem, aby zwiększać liczbę rezerwacji z urządzeń mobilnych. W 2016 r. w sezonie letnim wejścia na stronę Hotelu Mikołajki***** z telefonu sięgały do 50 proc. wszystkich wejść. Wejścia z tabletu mają już mniejszy udział w całkowitej liczbie wejść na WWW, bo jest to zaledwie 11 proc. W przypadku naszego hotelu wciąż nieznacznie dominują wejścia na stronę z komputera (47 proc. wejść), choć smartfony zdecydowanie gonią ten odsetek i najprawdopodobniej już wkrótce go wyprzedzą.

Jakie nowe technologie są przydatne w promocji hotelu? Z czego Państwo, jako hotel, korzystacie?

Na pewno wspomniane już social media. Spośród nowych technologii, to one najlepiej sprawdzają się w bezpośredniej komunikacji zarówno z potencjalnymi Gośćmi, jak i tymi, którzy już u nas byli i planują wrócić. Poza tym, regularnie realizujemy mailingi, których skuteczność jest zupełnie uzależniona od nowych technologii. Chodzi bowiem o precyzyjne dotarcie do zainteresowanych osób, a to wymaga dobrego targetowania wysyłki.

Czy w dzisiejszej dobie trudno skłonić gościa, aby wrócił ponownie do Państwa z wizytą? Co najbardziej pomaga skutecznie przywiązać klienta?

Muszę przyznać, że przez dość krótki czas działalności Hotelu Mikołajki, udało się nam zebrać dość znaczne grono lojalnych Gości, którzy regularnie do nas przyjeżdżają. Ale bogactwo oferty turystycznej na polskim rynku sprawia, że przywiązanie klienta faktycznie jest coraz trudniejsze. Najważniejszy pozostaje jednak dobry serwis i nawiązanie przyjaznej relacji z Gościem, a także troska o różnorodność oferty. Stale uaktualniamy naszą ofertę pakietów pobytowych, wprowadzamy do hotelowego SPA nowe zabiegi. O każdej porze roku dzieje się u nas coś innego, co ma na celu przyciągnięcie turystów.

Jak Państwo motywujecie personel hotelu do utrzymania wysokiej jakości usług? Jak duża jest rotacja pracowników u Państwa?

Hotel Mikołajki jest obiektem pięciogwiazdkowym, więc standard i wysoka jakość usług są dla nas priorytetowe. Od początku budowaliśmy nasz zespół z nastawieniem na jakość serwisu. Generalnie bazujemy na stałym zespole pracowników, który tworzy zgrany team, ale w sezonie letnim i w bardziej intensywnych okresach zatrudniamy dodatkowy personel. Każdy z naszych pracowników przechodzi odpowiednie przeszkolenie, a to inwestycja, która w dłuższym okresie przynosi efekty. Nasi pracownicy mogą liczyć na możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji i awansu, co stanowi o atrakcyjności tego miejsca pracy.

W jaką stronę, Pana zdaniem, pójdzie rozwój branży hotelarskiej w najbliższej przyszłości?

W sensie marketingowym, na pewno w stronę intensyfikacji działań online. W sensie usług hotelarskich, Goście oczekiwać będą profesjonalnej i zróżnicowanej oferty SPA, atrakcyjnych stref rekreacji, szerokiej gamy zabiegów kosmetycznych, a jednocześnie jeszcze większej kameralności. W związku z rozwojem sektora MICE, hotele muszą też nastawić się na dobrą ofertę dla biznesu, zwłaszcza na ofertę pobytów integracyjnych. Poza tym, trafne są wnioski z raportu "Hotel Marketing and Technology Trends" - nasz hotel również spodziewa się wzrostu sprzedaży online o kilkanaście procent, a to sprawia, że czeka nas wyzwanie podołania jeszcze większemu obłożeniu, przy jednoczesnej konieczności utrzymania jak najwyższego poziomu usług.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
hotel wywiad hotelarstwo trendy ota spotkania biznesowe mice obiekt noclegowy gość hotelowy




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję