TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Czy 500 plus przełoży się na wzrost liczby wyjazdów dla młodzieży?

Czy rządowy program 500 plus przełoży się na wzrost liczby wyjazdów dzieci i młodzieży. Czy rodziny, które dotychczas nie mogły sobie pozwolić na wysyłanie dzieci na kolonie czy obozy, dostając dodatkowe pieniądze od rządu przeznaczą je na turystykę?


Opinie wśród badaczy rynku na ten temat są bardzo różne. Jedni twierdzą, że program nie ma, i nie będzie miał wpływu na turystykę. Inni z kolei, że jeszcze nie ma, ale w przyszłości będzie miał. My zapytaliśmy przedsiębiorców, zajmujących się na co dzień organizacją wyjazdów dzieci i młodzieży co sądzą na ten temat.

Niezależnie od programu 500 plus, koniunktura na rynku wyjazdów młodzieżowych wydaje się być stabilna. Jeżeli chodzi o sprzedaż ofert krajowych, to utrzymuje się ona na poziomie lat ubiegłych. Niektóre biura odnotowały nawet wzrost sprzedaży kolonii czy obozów organizowanych w kraju. Zdecydowanie, bo aż o 30% spadła sprzedaż imprez dla dzieci i młodzieży organizowanych za granicą. Ta sytuacja wynika najprawdopodobniej z ogólnej sytuacji geopolitycznej w Europie i na świecie. Poza tym oferty wypoczynku w Polsce są nieco tańsze - przekonuje Małgorzata Karwat, dyrektor biura Galaktyka Travel.

Prezes Biura Usług Turystycznych BUT, Krzysztof Maziński dodaje, że w turystyce młodzieżowej, tak jak w całej turystyce nastąpił duży spadek rezerwacji na imprezy zagraniczne i wzrost na kolonie i obozy odbywające się w Polsce. Podobne zmiany obserwuje biuro Almatur. Notujemy ok 10 % wzrost liczby klientów r/r, przy czym ok 20% wzrost na obozach w kraju ale ponad 10% spadek na obozach zagranicznych - informuje asystentka zarządu biura Almatur-Polska, Paulina Frączek.

Za nami bardzo trudny rok. Wiadomo, że wydarzenia na świecie wywołały duży niepokój i lęk przed wyjazdami zagranicznymi. Zrozumiałe, że musiało się to odbić na sprzedaży imprez we Francji, Grecji czy Wielkiej Brytanii. Ze względu na te pesymistyczne nastroje całkowicie zrezygnowaliśmy na przykład z wyjazdów do Paryża, które we wcześniejszych latach były bardzo popularne. Jednak mimo bardzo niekorzystnych okoliczności udało nam się jednak zwiększyć sprzedaż obozów letnich w stosunku do ubiegłego roku co uważamy za duży sukces. Przewidujemy, że najlepsze biura turystyki młodzieżowej przetrwają aktualny kryzys, a kiedy sytuacja na świecie trochę się uspokoi będą mogły liczyć na tłuste lata - komentuje Maciej Partyka, specjalista ds. promocji biura podróży ATAS.

Nasi rozmówcy podkreślają, że na obecną chwilę ciężko mówić o wpływie rządowego programu na wzrost liczby wyjazdów. Sezon turystyczny 2016 nasze biuro Ecotravel z pewnością może zaliczyć do udanych. Jeśli chodzi o rodzaje ofert, które cieszyły się jak i cieszą największą popularnością w dalszym ciągu są kolonie i obozy dla młodzieży. W tym roku odnotowaliśmy większą sprzedaż tych ofert w porównaniu z rokiem zeszłym. Być może jest to spowodowane nowym programem rządowym 500 plus - przynajmniej, w niektórych rodzinach w naszym kraju - mówi Marcin Pawlik, właściciel biura podróży Ecotravel.

Obecnie program 500 plus absolutnie nie przełożył się na zwiększenie sprzedaży imprez turystycznych dla dzieci. Wynika to z opóźnień, jakie wystąpiły w wypłatach zasiłków i braku decyzji o ich przyznaniu. Nie można na tym etapie zweryfikować, czy pieniądze te będą przeznaczane na wakacje dla samych dzieci, czy dla całych rodzin. Czy też będą konsumowane na inne potrzeby dzieci. Wydatki szkolne, korepetycje itp. Myślę, że to będzie można ocenić poprzez ewentualny wzrost zainteresowania wycieczkami szkolnymi i wyjazdami na ferie zimowe. My jako touroperatorzy oczywiście liczymy, na to że rodzice zainwestują w wypoczynek dla dzieci - uważa Małgorzata Karwat.

W podobnym tonie wypowiada się Maciej Partyka. Myślę, że jest jeszcze zbyt wcześnie, żeby to ocenić. Program zaczął funkcjonować od kwietnia tego roku, a w przypadku naszych obozów często decyzje zakupowe są podejmowane znacznie wcześniej - w marcu, albo nawet w lutym. W dłuższej perspektywie to oczywiście może być pozytywny bodziec do wzrostu sprzedaży, niemniej zdajemy sobie sprawę, że w pierwszej kolejności te pieniądze będą przeznaczona raczej na inne pilniejsze potrzeby - przekonuje.

Zdaniem przedstawicielki biura Almatur trudno jednoznacznie przesądzić czy program 500 plus ma przełożenie na sprzedaż wyjazdów młodzieżowych, można przyjąć, że większa ilość środków finansowych w rodzinach pozwala na ich wydatkowanie m.in. na wyjazdy wakacyjne dzieci. Także biuro BUT nie zauważa specjalnego wpływu programu na ilość sprzedawanych wyjazdów.

Patrząc przyszłościowo, raczej trudno spodziewać się wpływu programu na wzrost wyjazdów w sezonie zimowy, natomiast istnieje szansa, że coś się w tej kwestii ruszy w dalszej przyszłości. Osobiście uważam jednak, że na prawdziwe 500 plus turystyka w naszym kraju musi jeszcze poczekać. Według mnie, w polskich domach te pieniążki przeznacza się na inne cele bardziej przyziemne. Myślę jednak, że jeśli program utrzyma się w czasie przez kilka lat to turystyka skorzysta na tym, zwłaszcza ta skierowana do dzieci i młodzieży. Ale to dopiero będziemy wiedzieć w przyszłości - uważa Marcin Pawlik.

Także specyfika zimowych wyjazdów może mieć wpływ na to, że rządowy program nie przełoży się na wzrost liczby uczestników różnego typu zimowisk. Nie wydaje nam się żeby akurat miało to wpływ na wyjazdy zimowe ponieważ korzystają z nich z założenia rodziny o zdecydowanie wyższych dochodach, bo zarówno specyfika wyjazdów -wysokie koszty uprawiania sportów zimowych, jak i krótki okres przerwy zimowej nie są czynnikami sprzyjającymi wysyłaniu dzieci na zorganizowane wyjazdy zimą - komentuje Paulina Frączek.

My akurat w ostatnich latach nie organizujemy wyjazdów na ferie zimowe. Zdajemy sobie sprawę z tego, że niewielu rodziców stać na zafundowanie dziecku wyjazdu dwa razy w roku - i podczas wakacji letnich i podczas wakacji zimowych, dlatego przeważnie wybierają lato. Faktycznie teraz sytuacja może się trochę zmienić. Przewidujemy, że dodatkowe środki w portfelach rodziców z programu 500+ mogą zostać przeznaczone na rozwijanie zainteresowań dzieci w czasie wolnym - albo w formie wyjazdów na narty czy snowboard albo inne aktywności - dodaje Maciej Partyka.

Sam program będący "rozdawaniem ryby zamiast wędki" wydaje się mieć wiele stron negatywnych. Jednak skoro został uruchomiony, to należy zadbać, aby branża turystyczna także mogła na nim skorzystać. Touroperatorzy mają nadzieję, że w dalszej perspektywie wpłynie on na wzrost liczby uczestników wyjazdów młodzieżowych, jednak nikt się nie łudzi, że stanie się to natychmiast. Być może potrzebne tu będą działania promocyjne skierowane do rodziców zachęcające do wydania dodatkowych pieniędzy na wyjazdy (np. sportowe, językowe, edukacyjne). Nie bez znaczenia jest także świadomość samych dzieci - już dziecko z podstawówki powinno mieć świadomość, iż to na niego rodzic otrzymuje środki. To może być pomocne w przypadku, gdy rodzic nie zamierzał tych środków w żaden sposób wydać na dziecko, a dziecko upomni się o to.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
turystyka młodzieżowa kolonie obozy 500 plus program rządowy biuro podroży touroperator


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję