TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Warmia i Mazury: gdzie powstanie regionalne lotnisko?

Trwają dyskusje na temat miejsca powstania podlaskiego regionalnego lotniska. Często przywoływany jest w nich przykład Szyman mających obsługiwać Olsztyn. Władze stolicy województwa warmińsko-mazurskiego sceptycznie podchodzą jednak do tego pomysłu.


Położone kilka kilometrów na południe od Szczytna lotnisko w Szymanach słynie przede wszystkim z tego, że według komisji Parlamentu Europejskiego miały tam lądować pasażerskie odrzutowce CIA transportujące wziętych do niewoli talibów.

Od kilku lat kolejne samorządy województwa warmińsko-mazurskiego forsują pomysł umiejscowienia tam regionalnego portu lotniczego. Na razie jednak betonowy pas o długości dwóch tysięcy metrów powoli porasta trawą. Mająca zarządzać lotniskiem prywatno-samorządowa spółka jest na krawędzi bankructwa. Formalnie obiekt wciąż należy do wojska.

- Dostaliśmy już od Urzędu Lotnictwa Cywilnego zgodę na dokapitalizowanie spółki, co umożliwi doprowadzenie do końca przejęcia tego terenu od wojska - mówi Grzegorz Nowaczyk z zarządu województwa warmińsko-mazurskiego. Potem zdaniem wojewódzkich samorządowców powinno już być z górki. Fundusze na rozbudowę lotniska, przede wszystkim na wydłużenie o kilkaset metrów pasa oraz budowę cywilnej infrastruktury - 37 mln euro, mają pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego. Plan zakłada, że pierwszych odlotów można się spodziewać w przyszłym roku, zakończenia wszystkich prac natomiast w 2011 r. Tylko że uruchomienie lotniska w Szymanach to dopiero połowa sukcesu. Kolejnym problemem jest dojazd, bo port leży 55 km od stolicy województwa. Tutaj też mają być wykorzystane środki unijne z RPO. - Około 30 mln euro zarezerwowaliśmy na modernizację linii kolejowej prowadzącej właściwie na samo lotnisko. Część tych pieniędzy wykorzystamy również na modernizację dróg - tłumaczy Grzegorz Nowaczyk. Ambitny plan zakłada stworzenie takiego systemu, w którym pasażerowie odlatujący z Szyman byliby częściowo odprawiani już w Olsztynie, a następnie już tylko z bagażem podręcznym jechaliby na lotnisko szynobusem.

- Przyglądamy się temu, co robi w sprawie lotniska urząd marszałkowski, bo to jego domena. Nie sposób ukryć, że odległość między Szymanami a Olsztynem stwarza pewne problemy komunikacyjne - ostrożnie mówi planista olsztyńskiego magistratu Jerzy Piekarski. Olsztyn ma już przecież lotnisko Dajtki. Nie ma tam jednak możliwości wydłużenia pasa startowego do ponad dwóch kilometrów. Planista zdradza także, że władze miasta mocno kibicują inicjatywie olsztyńskiego powiatu, który zamierza wybudować zupełnie nowy obiekt w gminie Olsztynek, o połowę bliżej, niż leżą Szymany. Nie zamierzają się jednak do tego dokładać. - A dlaczego mieliby to robić? To ma być port regionalny, a może nawet ponadregionalny. Mógłby też obsługiwać mieszkańców części terenów kujawsko-pomorskiego i pomorskiego - twierdzi Grzegorz Nowaczyk. I nie bardzo wierzy w szybką realizację pomysłu władz starostwa olsztyńskiego. - Budowa lotniska wymaga wielu uzgodnień. Nie ma szans, żeby w gminie Olsztynek powstało cokolwiek do roku 2013. A do tego czasu trzeba wydać unijne pieniądze zarezerwowane na lotnisko - zaznacza.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Warmia Mazury lotnisko port lotniczy Szymany w Szymanach Olsztyn Olsztynek Szczytno Dajtki Urząd Lotnictwa Cywilnego Regionalny Program Operacyjny linia kolejowa modernizacja drogi Parlament Europejski CIA Grzegorz Nowaczyk szynobus Jerzy Piekarski gdzie leżą leży na leza lotniska Warmii i Mazurach plan




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję