TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






PKP zamierza pozbyć się 2,5 tys. dworców

PKP nie stać na utrzymywanie infrastruktury dworcowej w obecnej wielkości. Dlatego też spółka chce pozbyć się około 2,5 tys. dworców.


Według strategii PKP, spółka ma zaoferować samorządom około 1000 dworców, zburzyć około 200 dworców, natomiast około 100 przekazać PKP Polskie Linie Kolejowe. Na rynku przewoźnik zamierza sprzedać 150 dworców.

Obecnie PKP ma w sumie 2641 dworców, z czego 1010 czynnych. Po proponowanych zmianach w PKP mają pozostać tylko 83 dworce, określane jako "strategiczne".

Strategia PKP dotycząca planów komercjalizacji terenów kolejowych została zaprezentowana w czwartek, 14 maja na konferencji poświęconej problemom projektów infrastrukturalnych.

Paweł Olczyk, członek zarządu spółki tłumaczył, że powodem podjęcia decyzji o przekazaniu części dworców są "ograniczone możliwości PKP", które wynikają między innymi z tego, że spółka ponosi koszty związane z obsługą procesu restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Olczyk wyznał - Rocznie obsługa tego zadłużenia kosztuje nas około 400 mln zł. Przyznaje, że gdyby pieniądze te przeznaczyć na modernizację dworców, wówczas w ciągu 10 lat można by wyremontować wszystkie czynne średnie i małe dworce. Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP wyjaśnił, że chodzi o około tysiąc dworców.

Najwięcej dworców ma zostać zaoferowana samorządom. Rzecznik zaznaczył - Proces oferowania dworców samorządom trawa od roku 2006. Do końca 2008 roku samorządy przejęły od nas 79 dworców. W tym między innymi dworce w Będzinie i Giżycku. Dodał - Dworce przekazywane są na podstawie wieloletniej dzierżawy, umowy o użyczeniu lub w rozliczeniu za długi, jakie PKP SA ma wobec nich.

W ubiegłym roku w ramach rozliczenia za długi w ręce samorządów trafiło 25 dworców.

Aby uzyskać dodatkowe pieniądze na remonty dworców, PKP chce stworzyć fundusz inwestycyjny, który zajmowałby się nieruchomościami spółki. Rozpoczęto już poszukiwania towarzystwa funduszy inwestycyjnych (TFI). Wrzosek tłumaczy - Wysłaliśmy już zapytanie do sześciu największych TFI w celu sprawdzenia możliwości utworzenia takiego funduszu.

Rzecznik poinformował też, że jeszcze w pierwszym półroczu tego roku spółka planuje rozpocząć rokowania w sprawie wyłonienia TFI. Do funduszu PKP chce wnieść część posiadanych przez siebie nieruchomości. Jednak jeszcze nie sporządzono ich szczegółowej listy.

PKP jest obecnie właścicielem 105 tys. hektarów gruntów, na których znajduje się 35 tys. budynków i 39 tys. hal magazynowych, parowozowni oraz wież ciśnień.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
PKP dworzec kolej dług sprzedaż Paweł Olczyk koszty remont modernizacja Michał Wrzosek przejęcie dzierżawa fundusz inwestycyjny nieruchomość TFI PKP Polskie Linie Kolejowe




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję