TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Co dalej z lotniskiem na Krywlanach?

Odchodzący zarząd województwa podlaskiego nie spieszy się z wysłaniem wniosku o pozwolenie na modernizację lotniska na Krywlanach. Urzędnikom już nie zależy na szybkim załatwieniu najważniejszej sprawy, jaką jest wycinka lasu, otaczającego lotnisko. Przyszłość inwestycji zależy od postawy nowego marszałka.


Działania obecnego zarządu województwa dawały nadzieję, że lotnisko pasażerskie na Krywlanach w końcu powstanie. Marszałek Janusz Krzyżewski zarezerwował 25 mln zł, aby wyasfaltować do 2007 roku 1420-metrowy pas, wybudować niewielki terminal i wieże nawigacyjne. Krzyżewskiemu udało się też przekonać do inwestycji prezydenta Białegostoku Ryszarda Tura, który podchodził na początku do tego bardzo sceptycznie. Jednak nikt nie przeprowadził rozmów z Lasami Państwowymi na temat wycinki 50 hektarów Lasu Solnickiego, który otacza lotnisko. Zgoda na wyrąb jest konieczna, aby zarząd województwa mógł wystąpić o pozwolenie na budowę.

W lipcu 2004 roku marszałek Krzyżewski zwrócił się do lasów o zgodę na wycinkę oraz obniżenie drzewostanu, aby samoloty mogły bez przeszkód startować i lądować. Miesiąc później lasy odpowiedziały, że nie wyrażają zgody na ingerencję w środowisko. Od tamtej pory urzędnicy nie wysłali już żadnego pisma z prośbą o ponowne rozpatrzenie sprawy. Karol Tylenda, członek zarządu województwa w połowie listopada twierdził, że w kwestii drzew praktycznie wszystko jest już uzgodnione.

Wojciech Skurkiewicz, rzecznik Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych zaznacza - Dziwi mnie, że zarząd województwa przez tyle czasu z nami nie korespondował i nie zajmuje się tą sprawą.

Natomiast Cezary Ołdakowski z departamentu polityki regionalnej uważa, że najpierw miejscy urbaniści powinni uchwalić plan zagospodarowania lotniska, a dopiero potem wrócić do rozmów o wycięcie drzew wokół lotniska.

Lech Wasilewski, specjalista do spraw inwestycji w urzędzie przyznał, że najprawdopodobniej odchodzący zarząd już nic nie będzie robił w tej sprawie. Jednak Wasilewski zapewnia - Ale jedno jest pewne: budowa lotniska ma zostać zakończona w przyszłym roku, chcemy się trzymać terminów.

Urząd Lotnictwa Cywilnego traktuje las jako przeszkodę lotniczą. Jeżeli część drzew wokół Krywlan nie zostanie wycięta, lotnisko nie będzie mogło zostać uruchomione. Natomiast, jeżeli nie będzie zgody lasów, Urząd Miejski nie wyda decyzji środowiskowej, która jest wymaganym załącznikiem do wniosku o pozwolenie na budowę.

Anna Jeżewska z wydziału ochrony środowiska w magistracie podkreśla - Cały czas nie mamy wymaganych dokumentów, by wydać decyzję środowiskową. Nic od Urzędu Marszałkowskiego nie dostaliśmy.

Teraz wszelkie istotne decyzje dotyczące Krywlan zależą tylko od woli politycznej nowego zarządu województwa.

Większość w sejmiku, który ma wybrać nowy zarząd, ma PiS. Natomiast większość nowych radnych PiS, w tym też Karol Tylenda, pochodzi spoza Białegostoku i raczej nie będą starać się o modernizację lotniska na Krywlanach. Jedni radni PO uważają, że lotnisko na Krywlanach jest potrzebne, innym zaś bardziej zależy na budowie regionalnego portu lotniczego w Topolanach, oddalonych o kilkadziesiąt kilometrów od Białegostoku.

Obecny zarząd zagwarantował w budżecie województwa 8,5 mln zł na ukończenie budowy lotniska w 2007 roku. Jednak nie wiadomo, czy przyszły marszałek wystąpi o pozwolenie na budowę lotniska. Tadeusz Rutkowski, były radny miejski, zwolennik modernizacji Krywlan, liczy na koalicję PO i lewicy w sejmiku. Rutkowski uważa, że tylko wówczas lotnisko na Krywlanach ma szanse powstać.

Rutkowski podkreśla - I w PiS-ie, i w Platformie są ludzie popierający pomysł modernizacji Krywlan. Najkorzystniej byłoby jednak, gdyby PO dogadała się z lewicą. Wszystko teraz w rękach nowego marszałka i nowego zarządu.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
lotnisko na Krywlanach wycinka lasu Janusz Krzyżewski Ryszard Tur Lasy Solnickie budowa lotniska Krywlany zgoda na budowę Karol Tylenda Wojciech Skurkiewicz Lasy Państwowe Cezary Ołdakowski Lech Wasilewski Anna Jeżewska Tadeusz Rutkowski


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję