TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






IATA: przewoźnicy nie są w stanie obniżyć kosztów na tyle żeby przetrwać bez pomocy

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych przedstawiło nową analizę, z której wynika, że branża lotnicza nie jest w stanie obniżyć kosztów w stopniu wystarczającym do zneutralizowania poważnych strat finansowych, uniknięcia bankructw i utrzymania miejsc pracy w 2021 r.


IATA ponowiła swój apel o podjęcie przez rząd środków pomocowych w celu wsparcia finansowego linii lotniczych i uniknięcia masowych likwidacji miejsc pracy. IATA wzywa również do przeprowadzenia przed lotem testów COVID-19, co ma umożliwić podróżowanie bez kwarantanny.

IATA szacuje, że całkowite przychody branży w 2021 r. spadną o 46% w porównaniu z 838 mld USD, które branża zarobiła w roku 2019. Poprzednia analiza przewidywała, że w 2021 r. przychody spadną o około 29% w porównaniu z rokiem 2019. Opierała się ona na oczekiwaniach dotyczących ożywienia popytu, które rozpocznie się w czwartym kwartale 2020 r. W związku z tym w 2021 r. spodziewano się spadku przychodów o około 29% w porównaniu z rokiem 2019. Ożywienie zostało jednak opóźnione ze względu na nowe wybuchy epidemii COVID-19 oraz wprowadzone przez rządy ograniczenia w podróżowaniu, w tym zamykanie granic i środki w zakresie kwarantanny. IATA spodziewa się, że w całym roku 2020 ruch lotniczy spadnie o 66% w porównaniu z rokiem 2019, a popyt w grudniu spadnie o 68%.

Mimo że linie lotnicze podjęły drastyczne kroki w celu zmniejszenia kosztów, około 50% kosztów linii lotniczych jest stałych lub częściowo stałych, przynajmniej w krótkim okresie. W rezultacie koszty nie spadły tak szybko jak przychody. Przykładowo, w drugim kwartale koszty operacyjne spadły o 48% w porównaniu z 73% spadkiem przychodów operacyjnych, na podstawie próby 76 linii lotniczych.

Ponadto, ponieważ linie lotnicze zmniejszyły przepustowość w konsekwencji spadku popytu na podróże, koszty jednostkowe zwiększyły się, ponieważ liczba pasażerokilometrów, na które można "rozłożyć" koszty, jest mniejsza. Wstępne wyniki za trzeci kwartał pokazują, że koszty jednostkowe wzrosły o około 40 % w porównaniu z okresem roku poprzedniego.

W oczekiwaniu na 2021 r. IATA szacuje, że aby osiągnąć opłacalny wynik operacyjny i zneutralizować spalanie gotówki, koszty jednostkowe będą musiały spaść o 30 % w porównaniu ze średnią kasową za rok 2020. Taki spadek nie ma precedensu.

Czynniki, które przyczyniły się do tej analizy, to między innymi:

  • Przy spadku popytu międzynarodowego o prawie 90%, linie lotnicze uziemiły tysiące głównie długodystansowych samolotów i tam, gdzie to możliwe, przeniosły swoją działalność na krótkodystansowe loty. Jednak ze względu na gwałtowny spadek średniej odległości, do obsługi sieci wymagana jest większa liczba samolotów. Tym samym zdolność przewozowa (ASK) spadła o 62% w porównaniu ze styczniem 2019 r., ale eksploatowana flota zmniejszyła się zaledwie o 21%.
  • Około 60% światowej floty samolotów jest dzierżawionych. Podczas gdy linie lotnicze uzyskały pewne redukcje od leasingodawców, koszty wynajmu samolotów spadły w ciągu ostatniego roku o mniej niż 10%.
  • Niezwykle ważne jest, aby porty lotnicze i instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej unikały wzrostu kosztów w celu uzupełnienia luk w budżetach, które są zależne od poziomu ruchu lotniczego sprzed kryzysu. Koszty infrastruktury gwałtownie spadły ze względu na mniejszą liczbę lotów i pasażerów. Dostawcy infrastruktury mogą ograniczać koszty, odraczać wydatki kapitałowe, zaciągać pożyczki na rynkach kapitałowych w celu pokrycia strat lub starać się o rządowe ulgi finansowe.
  • Paliwo którego ceny spadły o 42% w stosunku do 2019 roku, jest jedynym pozytywem. Niestety wedle szacunków IATA, w przyszłym roku wzrosną one wraz z rosnącą aktywnością gospodarczą, która zwiększa zapotrzebowanie na energię.
    Choć IATA nie opowiada się za konkretnymi redukcjami zatrudnienia, utrzymanie ubiegłorocznego poziomu wydajności pracy (ASK/pracownika) wymagałoby redukcji zatrudnienia o 40%. Konieczna byłaby dalsza utrata miejsc pracy lub redukcja płac, aby sprowadzić jednostkowe koszty pracy do najniższego poziomu w ostatnich latach, czyli do 52% od poziomu z trzeciego kwartału 2020 roku.
  • Nawet gdyby udało się osiągnąć tę bezprecedensową redukcję kosztów pracy, całkowite koszty będą w 2021 r. nadal wyższe niż przychody, a linie lotnicze będą nadal płonąć w gotówce.


Każdego dnia kryzysu rośnie zagrożenie miejsc pracy i dewastacji gospodarczej. Jeśli rządy nie podejmą szybkich działań, zagrożonych jest około 1,3 miliona miejsc pracy w liniach lotniczych. A to spowodowałoby efekt domina, który zagroziłby 3,5 mln dodatkowych miejsc pracy w sektorze lotniczym oraz 46 mln osób w całej gospodarce, których miejsca pracy są wspierane przez lotnictwo. Ponadto utrata połączeń lotniczych będzie miała dramatyczny wpływ na światowy PKB, zagrażając 1,8 biliona USD w działalności gospodarczej. Rządy muszą podjąć zdecydowane działania, aby zapobiec tej nadchodzącej katastrofie gospodarczej i pracowniczej. Muszą posunąć się naprzód z dodatkowymi środkami pomocy finansowej. Muszą również stosować systematyczne testy COVID-19, aby bezpiecznie otworzyć granice bez kwarantanny - powiedział de dyrektor generalny IATA Alexandre de Juniac.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
międzynarodowe zrzeszenie przewoźników lotniczych kwarantanna iata koszty




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję