TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Powolne wzrosty globalnych przewozów lotniczych

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) ogłosiło wyniki światowego ruchu pasażerskiego za kwiecień 2019 r.


Globalny popyt na loty, mierzony wskaźnikiem RPK wzrósł o 4,3% w porównaniu z kwietniem 2018 r. Oferowanie wzrosło o 3,6%, a wskaźnik wykorzystania miejsc wzrósł o 0,6 punktu procentowego do 82,8%, co było rekordem w kwietniu, przewyższając ubiegłoroczny rekord w wysokości 82,2%. W ujęciu regionalnym, Afryka, Europa i Ameryka Łacińska odnotowały rekordowe wskaźniki wypełnienia miejsc.

Porównania pomiędzy tymi dwoma miesiącami są zniekształcone ze względu na czas świąt wielkanocnych.

W kwietniu doświadczyliśmy solidnego, ale nie nadzwyczajnie rosnącego zapotrzebowania na transport lotniczy. Wynika to częściowo z okresu Wielkanocy, ale odzwierciedla również spowolnienie gospodarki światowej. Hamowany przez cła i spory handlowe, światowy handel, spada, w wyniku czego ruch lotniczy nie rośnie na takim samym poziomie jak rok temu. Linie lotnicze wykonują jednak bardzo dobrą robotę w zarządzaniu wykorzystaniem samolotów, co prowadzi do rekordowych wskaźników wypełnienia miejsc - powiedział Alexandre de Juniac, Dyrektor Generalny i Dyrektor Generalny IATA.

W kwietniu globalne zapotrzebowanie na loty wzrósł o 5,1% w porównaniu z kwietniem 2018 roku. Wszystkie regiony odnotowały, z roku na rok, wzrost ruchu lotniczego, na czele z liniami lotniczymi w Europie. Całkowita zdolność przewozowa wzrosła o 3,8%, a wskaźnik wykorzystania miejsc wzrósł o 1,1 punktu procentowego do 82,5%.

Ruch lotniczy europejskich linii lotniczych w kwietniu wzrósł o 8,0% w porównaniu z okresem styczeń-październik, a o 4,9% w porównaniu z rocznym wzrostem w marcu. Podczas gdy był to największy miesięczny wzrost od grudnia, w ujęciu wyrównanym sezonowo, wskaźnik RPK wzrósł jedynie o 1% od listopada 2018 r., co sugeruje, że światowa sytuacja gospodarcza i handlowa - wraz z niepewnością towarzyszącą Brexit - wpływa na popyt. Zdolność przewozowa wzrosła o 6,6%, a współczynnik obciążenia wzrósł o 1,1 punktu procentowego do 85,7%, co stanowi najwyższy wskaźnik wśród regionów.

W kwietniu przewoźnicy z regionu Azji i Pacyfiku odnotowali wzrost ruchu lotniczego o 2,9%, w porównaniu z 2% wzrostem w marcu, ale jest on znacznie poniżej długoterminowej średniej. Oferowanie wzrosło o 3,7%, a współczynnik wykorzystania miejsc spadł o 0,6 punktu procentowego do 80,8%. Region Azji i Pacyfiku był jedynym regionem, który odnotował spadek współczynnika wykorzystania miejsc w porównaniu z tym samym miesiącem rok temu. Wyniki w dużej mierze odzwierciedlają spowolnienie w handlu światowym, w tym wpływ napięć handlowych między Chinami a USA na cały region, które nadal obciążają popyt pasażerski.

W kwietniu br. przewoźnicy z Bliskiego Wschodu odnotowały wzrost popytu o 2,9%, co stanowiło poprawę po 3,0% spadku ruchu lotniczego w marcu. Pomimo miesięcznych zmian, w ujęciu wyrównanym sezonowo, utrzymuje się tendencja spadkowa w ruchu lotniczym, odzwierciedlająca szersze zmiany strukturalne mające wpływ na branżę w regionie. Zdolności przewozowe spadły o 1,6%, a współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich wzrósł o 3,5 punktu procentowego do 80,5%.

Linie lotnicze z Ameryki Północnej odnotowały wzrost popytu o 5,5% w porównaniu z kwietniem 2018 r., co oznacza wzrost z poziomu 3,2% w porównaniu z marcowym wzrostem r.d.r. Silna gospodarka krajowa, niskie bezrobocie i silny dolar rekompensują wszelkie skutki obecnych napięć handlowych. Zdolność przewozowa wzrosła o 3,2%, a współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich wzrósł o 1,8 punktu procentowego do 82,2%.

Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej odnotowały wzrost popytu w kwietniu o 5,2% w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, nieco wyższy niż 4,9% wzrost w marcu. Zdolności przewozowe wzrosły o 4,0%, a współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich wzrósł o 0,9 punktu procentowego do 82,8%. Dobre wyniki pojawiają się w kontekście niepewności gospodarczej i politycznej w niektórych kluczowych gospodarkach regionalnych. Silne przepływy ruchu na osi południe-północ mogą wspierać wzrost popytu.

Afrykańskie linie lotnicze odnotowały w kwietniu wzrost ruchu o 1,1%, który zmniejszył się z poziomu 1,6% w marcu i był najwolniejszym wzrostem regionalnym od początku 2015 roku. Podobnie jak Ameryka Łacińska, Afryka jest świadkiem niepewności gospodarczej i politycznej na największych rynkach. Zdolność przewozowa wzrosła o 0,1%, a współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich wzrósł o 0,7 punktu procentowego do 72,6%.

Popyt na podróże krajowe wzrósł o 2,8% w kwietniu w porównaniu z kwietniem 2018 r., co oznacza spadek z poziomu 4,1% wzrostu w marcu w porównaniu z rokiem poprzednim. Spowolnienie trendu wynika przede wszystkim z rozwoju sytuacji w Chinach i Indiach. Zdolność przewozowa wzrosła o 3,2%, a współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich spadł o 0,3 punktu procentowego do 83,2%.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
linie lotnicze iata miedzynarodowe zrzeszenie przewoźników powietrznych rpk ask oferowanie




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję