TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






PKP Intercity unowocześnia tabor

PKP Intercity, ze względu na przybywającą liczbę pasażerów, w 2009 roku kupi nowe wagony. W ciągu ostatnich dwóch lat ruch w pociągach przewoźnika zwiększył się o jedną piątą - pisze "Puls Biznesu". Liczba pasażerów rośnie systematycznie od kilkunastu kwartałów, a końca trendu zwyżkowego nie widać.


Według wstępnych szacunków Czesława Warsewicza, prezesa PKP IC, od stycznia do końca marca bieżącego roku spółka przewiozła 2,7 mln osób, czyli o 6% więcej niż w roku ubiegłym. Dynamika wzrostu jest mniejsza niż w pierwszym kwartale 2007 r., ale trzeba pamiętać, że efekt niskiej bazy nie podbija jej, tak jak jeszcze kilkanaście miesięcy temu. W pociągach PKP IC bywa tłoczno jak w tramwajach w godzinach szczytu. Pasażerów jest więcej, za to miejsc w wagonach nie przybywa, dlatego że przewoźnik korzysta z taboru, jakim jeździł kilka lat temu.

Nowy tabor ma pojawić się dopiero w przyszłym roku. W najbliższych dniach — jak obiecuje Czesław Warsewicz — PKP IC podpiszą umowę z Fabryką Pojazdów Szynowych (spółka córka H. Cegielski Poznań) na dostawę 17 wagonów 1 i 2 klasy, które będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h. Takie są również osiągi lokomotyw wielosystemowych, które przewoźnik zamierza kupić w tym roku. Przetarg na dziesięć maszyn (odbywa się w drodze dialogu konkurencyjnego) dobiega już końca i ma zostać rozstrzygnięty w drugim kwartale. Czas realizacji zamówienia wynosi dwa lata, ale możliwe, że lokomotywy będą używane już w przyszłym roku.
W niedalekiej przyszłości zacznie się kolejny przetarg na nowy tabor — szybkie składy zespolone, czyli jednoczęściowe pociągi, które rozwijają prędkość co najmniej 200 km/h. Do końca czerwca Bruksela powinna wypowiedzieć się, czy dofinansuje ich zakup. Przewoźnik ma bowiem nadzieję, że część wydatków uda się sfinansować z pieniędzy unijnych. Na torach szybkie pociągi mają pojawić się za dwa lata.

W tym roku szef spółki chciałby przeprowadzić jeszcze jeden przetarg — na piętrowe wagony, które użytkowane będą na trasach międzywojewódzkich. PKP IC przejmie te połączenia od PKP Przewozy Regionalne.

Na nowe maszyny przewoźnik chce wydać kilkaset milionów złotych. Możliwe jednak, że plany trzeba będzie zrewidować. Niedawno unieważniono przetarg na dostawę 10 wagonów sypialnych i 3 restauracyjnych, dlatego że oferenci zażądali 30% więcej, niż wynosiła szacowana przez IC wartość zamówienia.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
PKP IC pociągi przetarg przewoźnik tabor wagony pasażer Puls Biznesu Czesław Warsewicz spółka Fabryka Pojazdów Szynowych lokomotywa Bruksela PKP Przewozy Regionalne wagony sypialne wagony restauracyjne zamówienie cena


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję