Ogłoszenia
Ogłoszenia
- B.P.ITAKA w C.H.M1 w Czeladzi zatrudni
- Denar Travel zatrudni sprzedawców usług...
- Pilot z Łodzi do Trójmiasta
- Company Representative in Greece 2024
- specjalista ds. turystyki
- Rezydent do Chorwacji - wsypa Korcula 15-26.06
- Zatrudnimy Kucharza do Hotelu w Grecji - Sezon...
- SPECJALISTA DS. OBSŁUGI KLIENTA INDYWIDUALNEGO
- ZAKOPANE Specjalista ds. Turystyki
- Pilot do Drezna
Modlin zyska na drożyźnie warszawskiego Okęcia?
Największe lotnisko w Polsce - port lotniczy im. F. Chopina w Warszawie obsłużył w zeszłym roku prawie 8,7 mln pasażerów (ponad 40 proc. całkowitego polskiego ruchu pasażerskiego).
Obowiązujące na Okęciu opłaty lotniskowe są dość wysokie, a przewoźnicy, szczególnie niskokosztowi, przenoszą dodatkowe koszty na swoich pasażerów. Dodatkowo, port w Warszawie ma małe szanse na dalszy rozwój, ze względu na ograniczoną powierzchnię.
Oceniając opłaty - stawka opłaty pasażerskiej dla Okęcia wynosi 60zł, a w podkrakowskich Balicach 45zł, w gdańskim Rębiechowie 48zł, a podrzeszowskiej Jasionce tylko 18zł. Także opłaty za lądowanie na Okęciu nie są najbardziej przystępne: 200zł + 40zł lub 45zł (powyżej 40t) za 1 tonę masy MTOW. Odpowiednio dla Balic wynosi to 32zł/tona MTOW, Jasionki 30zł/tona MTOW i 25zł/tona MTOW dla Rębiechowa. Opłaty postojowe liczone z reguły powyżej 2-4h i podawane na dobę/tonę MTOW wynoszą odpowiednio: Okęcie 5,50zł, Balice 12,20zł, w Rębiechowie 4,5zł, a na Jasionce 4zł.
W czasach, kiedy działał jeszcze terminal Etiuda obsługujący tanich przewoźników, wg. firm lotniczych ceny nie były tak wysokie. Kiedy wszystkie połączenia zostały przeniesione do dwóch głównych terminali Okęcia, opłaty zwiększyły się o ok. kilkadziesiąt złotych. Z tego powodu tanie linie Ryanair i easyJet postanowiły wycofać się z Warszawy i operować z innych miast w Polsce. Obecnie easyJet lata wyłącznie z Krakowa, zaś irlandzki Ryanair z dziewięciu polskich miast. W Warszawie pozostały z niskokosztowych linii tylko Wizz Air i Norwegian, zmniejszając jednak swoją siatkę połączeń.
Ceny biletów lotniczych z Okęcia do europejskich miast są zdecydowanie droższe od tych oferowanych na mniejszych lotniskach w Polsce. Np. lot w dwie strony z Warszawy do Londynu-Luton (25-27 listopada) z Wizz Air kosztuje 400 zł od osoby. Z Gdańska i Wrocławia dotrzemy do tego samego miejsca za 268 zł. Oczywiście na samą cenę wpływają różne czynniki - począwszy od cen obsługi lotu (na co ma wpływ lotnisko). Na popyt i preferencje pasażerów lotnisko wpływu nie ma. Natomiast na konkurencję pomiędzy przewoźnikami, jak i na ceny paliw lotnisko ma pewien ograniczony wpływ np. fakt braku easyJetu, czy Ryanair w Warszawie z pewnością ułatwił pozostałym przewoźnikom podniesienie ceny z racji mniejszej konkurencji. Także jeden dostawca paliwa mający monopol to problem lotniska, ale na szczęście już rozwiązywany.
Na obecnej sytuacji Okęcia może skorzystać lotnisko w Modlinie. W 2008 r. irlandzki przewoźnik Ryanair opuścił Warszawę ze względu na panującą tam wg. niego drożyznę. Obecnie linie prowadzą rozmowy z władzami nowego portu lotniczego w Modlinie (zlokalizowanego 40 km od centrum Warszawy). Wkrótce będzie można stąd polecieć do 40 miast w całej Europie. Powstanie szybkiej kolei do centrum Warszawy mogłoby ostatecznie zdetronizować Okęcie.
W ubiegłym tygodniu, Michael Cawley wiceprezes tanich linii zapowiedział, że połączenia zostaną uruchomione najszybciej jak to tylko możliwe, czyli latem lub jesienią 2012 r. Ryanair zamierza stworzyć w Modlinie swoją bazę, której otwarcie jest związane z przypisaniem określonej liczby samolotów przewoźnika do portu. Na początku mogłyby to być trzy, cztery boeingi obsługujące kilkanaście połączeń. W ciągu kilku lat w Modlinie ma zostać ulokowanych 10 samolotów.
Jak zdradza Edyta Mikołajczyk, doradca zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, lotnisko prowadzi rozmowy z tanimi oraz tradycyjnymi przewoźnikami.
Komentarze
Tagi:
Dział dostawcy/usługodawcy branży:
SITE Poland podsumowuje 3 edycję programu Young
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Ceny wrześniowych wyjazdów rosną trochę
Niemiecki Dzień Turystyki bez
Najlepsze praktyki dotyczące spotkań medycznych. Raport ICCA i AC
Dział badania rynku i analizy:
3/4 Europejczyków planuje wakacyjne
NIK wątpi w jakość wsparcia
Starsze aktualności:
Ponad 450 odwołanych lotów z
Zmiany w czołówce rankingu najsilniejszych
Komunikat MSZ w sprawie pożarów w
Wynajmujesz turystom to musisz mieć
Silesia Convention Bureau dołącza do
Gdzie Polacy wypoczywają lecąc z
Niemiecki pomysł na oswojenie
Polska zyskuje w oczach
Zawrócono lot z Grecji do
Flixbusem dojedziesz do
Upały i rosnące koszty życia zapoczątkują zmiany w
Znamy Najlepszy Port Lotniczy Roku
Ile kosztuje nocleg nad polskim morzem?
Jerzy Dudek na okładce nowego Sphinx Menu
Na jarmark wielkanocny do Czech
UE pomogła polskiej turystyce?
Najpierw tańczyli a teraz gotują, za sprawą Gessler
Nadbałtyckie kurorty podsumowują Lato
Co z polską turystyką biznesową?
Drugi dzień strajku w Lufthansie