Ogłoszenia
Ogłoszenia
- OBSŁUGA KLIENTA - OLIWIARNIA - KRETA GRECJA
- PRACA dla organizatora wycieczek
- Wychowawcy kolonijni poszukiwani - Lato 2024
- Pilot na wyjazd studyjny/ 21-23 maj
- Pilot wycieczek
- Pracownik biura podróży - Brzesko
- Company Representative in Tunisia 2024
- NEKERA-Opole-Product Manager (Junior)
- Ośrodek Archipelag
- Pilot na Rzym od 14.05 pilne
Wysokie ceny paliwa lotniczego mogą zaszkodzić Pyrzowicom
Tego roku w Pyrzowicach miało pojawić się kilka nowych linii lotniczych, ale kryzys paliwowy sprawił, że nie jest to już możliwe. Utrzymanie się takiej sytuacji znacznie opóźni budowę nowego terminalu.
Kryzys paliwowy poddaje w wątpliwość potrzebę szybkiej budowy nowego terminala w Pyrzowicach. Sytuacja na tym lotnisku nie jest jeszcze taka zła, w porównaniu choćby z krakowskimi Balicami, gdzie w maju odnotowano jedynie jednoprocentowy wzrost liczby pasażerów. W przeciągu pięciu miesięcy roku 2008 na pyrzowickim lotnisku pojawiło się o 40 proc. więcej osób niż przed rokiem. Nawet tego milionowego pasażera można spodziewać się w tym roku wcześniej, 24 czerwca, w 2007 roku witano go 27 lipca. Jak wynika z obliczeń, w tym roku z lotniska ma skorzystać 2,6 mln pasażerów.
Ale niestety, Pyrzowice również zostały dotknięte skutkami kryzysu paliwowego, który dotknął wszystkie linie lotnicze, a najbardziej tanich przewoźników. Ostatniej jesieni władze portu informowały, że w roku 2008 pojawią się dwie, albo nawet trzy linie lotnicze. Tymczasem nowych przewoźników jak nadal nie ma, za wyjątkiem Germanwings, który w kwietniu przeniósł się z Balic do Katowic. Jak przekonuje Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, spółki zarządzającej Pyrzowicami, rozmowy nadal trwają, jednak wzrost cen paliwa sprawił, że wiele linii odkłada decyzje o rozszerzeniu siatki połączeń na później. Lotnisko niewiele może na to wszystko poradzić.
Jeszcze trzy miesiące temu koszty paliwa stanowiły ok. 15 proc. wszystkich kosztów linii lotniczych, w chwili obecnej stanowią ok. 40 proc. Przewoźnicy starają się więc oszczędzać w każdej możliwej sytuacji, częściej myją silniki, bo nawet niewielki pył wpływa na zużycie paliwa, zmniejszają prędkość lotu, a nawet zabierają mniej wody do pokładowych toalet. No i oczywiście podnoszą ceny biletów, za które musimy zapłacić już o 30 proc. więcej.
Jeśli kryzys paliwowy będzie trwał dłużej może przeszkodzić w planach rozwoju Pyrzowic. Plan, który ma być gotowy w lipcu, zawiera założenia, że do 2012 roku port będzie posiadał m. in. o nowy terminal zdolny przyjąć 5 mln pasażerów, dzięki czemu w sumie lotnisko będzie w stanie obsłużyć 9 mln osób rocznie, czyli tyle samo ile teraz Okęcie. Drugim ważnym obiektem, który wg projektu miałyby zyskać Pyrzowice byłby drugi pas startowy. Prawda jednak jest taka, że jeśli na lotnisku nie pojawią się nowe linie, a tym samym nie przybędzie nowych pasażerów, tak duży terminal nie będzie w ogóle potrzebny.
Jak mówi Orzech, port podchodzi do sprawy na spokojnie i na razie nie ma mowy o jakimkolwiek ograniczeniu inwestycji. Dopiero w momencie przedłużania się kryzysu, będzie trzeba pomyśleć o weryfikacji planów. Dodaje również, że nawet w takiej sytuacji nie będzie decyzji o rezygnacji z budowy nowego terminalu. W najgorszym wypadku, budowa się opóźni. Rzecznik portu przekonuje, że w lotnictwie najważniejsza jest strategia i zdolność perspektywicznego myślenia na wiele lat wprzód. Obecnie pojawił się kryzys paliwowy, ale jutro może przyjść wyśmienita koniunktura.
Nie brak też głosów, że kryzys tak naprawdę uporządkuje rynek lotniczy w naszym kraju. Ci mocniejsi wykorzystają sytuację i staną się jeszcze bogatsi, a słabi po prostu znikną. Potwierdzenie tej tezy jest fakt, że Ryanair, największa tania linia lotnicza w Europie, właśnie ogłosiła, że od 26 października uruchamia nową trasę z Katowic do Birmingham. Samoloty mają kursować pięć razy w tygodniu: w poniedziałki, wtorki, środy, czwartki i soboty. Jak obiecuje Tomasz Kułakowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Ryanair w Europie Środkowej, w pierwszym roku z Katowic linia przewiezie na tej trasie ponad 70 tys. pasażerów - obiecuje Tomasz Kułakowski. Wizz Air posiadający swoją bazę w Katowicach zapowiada natomiast, że jesienią i zimą nie zmniejszy połączeń (tak było do tej pory), do Dortmundu. Maszyny będą pokonywały tę trasę 14 razy w tygodniu.
Komentarze
Tagi:
Dział dla turystów:
Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w
KE wydaje zgodę na dofinansowanie narodowego
Dział transport:
Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w
Wybrano najlepsze linie lotnicze w
Starsze aktualności:
Będą edukować z zakresu prawa
70% Polaków chce wyjechać na city
Ceny wyjazdów nieznaczenie w
Nowe ubezpieczenie od rezygnacji lub przerwania
Rozpoczęła się sprzedaż lata
Parlament Europejski naciska na przyjęcie Bułgarii i Rumunii do strefy
WTTC: turystyka zbliża się do poziomów sprzed
Rynku condohoteli coraz bardziej
Katastrofa na Odrze może się
Emirates uruchamiają powietrzne
Włochy nieoczywiste - zachęta do
Lufthansa - coraz lepsze wyniki finansowe
Polacy długi weekend spędzają w Polsce?
Czy zmiany w PKP będą oznaczały droższe podróżowanie?
Pożar w kompleksie turystycznym Bartlowizna
Biuro Jordan wystąpi na drogę sądową
Litwa: turyści ciężko ranni po zawaleniu się budynku
Nieuczciwe praktyki biur podróży
Przybywa pasażerów kolei wielkich prędkości
Sosnowiec: elektrownia Renard zamieni się w hotel?
Niemcy: ADAC ostrzega przed wakacyjnymi utrudnieniami na drogach
Czy PKP Intercity będą miały czym wozić pasażerów jesienią?
Linie SkyEurope przeżywają kryzys?
Siedmioletni terrorysta na czarnej liście "no-fly list"
eSKY.pl: zdążymy na wakacje we wrześniu
Kwiecień 2009 - ostatni miesiąc Etiudy
Kolejne zatrucie pokarmowe w Ustroniu
opinie o biurze z grand tour,czy ktos z nimi byl
GRECJA - Paralia - Hotel Konstantin