TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Kierowca na etacie, a kierowca na umowie o dzieło

Łukasz Prasołek jest asystentem sędziego w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Sądzie Najwyższym. Jako specjalista z zakresu prawa pracy zatrudnia kierowców, którzy odbywają trasy w przewozach regularnych do 50 km. Jak sam opowiada większość z zatrudnionych pracuje na etacie, jednak zdarzają się również umowy o dzieło. Na łamach Rzeczpospolitej opowiada, na pytanie czy po zmianach przepisów obie te grupy kierowców pracować będą maksymalnie do 56, czy 60 godzin w tygodniu.


Jego zdaniem z nowego rozdziału 4a o czasie pracy kierowców wynika, iż prowadzący autobusy mogą pracować maksymalnie sześć dni w tygodniu po dziesięć godzin. Nie obowiązuje ich zatem rozporządzenie 561/2006 przewidujące dla nich 56-godzinny czas pracy.

Jak zapisano w ustawie 60 godzin jazdy to maksymalny czas kierowców etatowych. Wyklucza to jednoczesne zlecenie podwładnemu np. sprzątania pojazdu w czasie pracy, które zabiera cenne godziny. W razie przekroczenia limitu 60 godzin jest to wykroczenie przeciw pracownikowi, które grozi karą grzywny.

Jest jednak grupa pracowników, którą nie objęło ograniczenie, są to zatrudnieni na podstawie umów cywilnych. Oznacza to, że mogą oni po odbyciu 60-godzinnej jazdy wykonywać inne zlecone zadania związane z prowadzeniem pojazdu, w razie ustalenia tychże obowiązków w umowie. Jeśli jednak zatrudniamy kierowcę na etat, ma on ustalone już wszystkie obowiązki prócz samej jazdy w art. 6 ustawy o czasie ich pracy.

Co zrobić gdy kraje, do których mamy jechać nie należą do Unii Europejskiej, czy obowiązuje nas nadal ograniczenie czasu pracy, czy możemy podzielić sobie przerwę w prowadzeniu pojazdu na np. trzy odcinki trwające po 15 min.?

Rozporządzenie unijne 561/2006 oprócz państw członkowskich objęło od 11 kwietnia 2007 także Szwajcarię oraz państwa wchodzące w skład Europejskiego Obszaru Gospodarczego, tzn. Islandię, Lichtenstein i Norwegię. Pamiętajmy, że prawo to stosujemy w momencie, kiedy nasza trasa przebiega przez te właśnie państwa. Umowa AETR nie uległa zmianie i ma być dostosowana do tegoż rozporządzenia. Na razie jest ona zbieżna z ustaleniami unijnymi- 3820/85. Wynika z tego, że dla przewozów odbywających się poza terenem UE od 11 kwietnia 2007 nie ma żadnych zmian w prawie, obowiązują dotychczasowe regulacje czasowe pracy. Przerwa w jeździe może zatem zostać podzielna na trzy, piętnastominutowe części. Odpoczynek wolno ustalić tak, aby jedna z przerw wyniosła minimum 8 godzin, a żadna nie trwała mniej niż godzina.

Gdyby trasa przebiegała z Polski do Szwajcarii kierowcy byliby zobowiązani do stosowania się na całej trasie do rozporządzenia unijnego 561/2006. Przerwa mogłaby być wtedy podzielona na dwa odcinki : pierwsza- min. 15 min i druga - min. 30 min.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
zatrudnienie kierowców trasy w przewozach regularnych do 50 km etat umowa cywilna umowa o dzieło limitu 60 godzin art. 6 ustawy o czasie pracy kierowców Łukasz Prasołek asystent sędziego Izba Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Sądzie Najwyższym zakres prawa pracy Unia Europejska rozporządzenie unijne 561/2006 Szwajcaria państwa wchodzące w skład Europejskiego Obszaru Gospodarczego Islandia Lichtenstein Norwegia ustalenia unijne- 3820/85 561 2006 kierowca czas kierowcy praca dla ustawa z na umowę zlecenie umowe czy zlecenia kierowcą pracę może zatrudniony a można zatrudnić kierowcę


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję