TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Linie lotnicze czerpią zyski z usług dodatkowych

Przychody linii lotniczych z usług dodatkowych wzrosły dwukrotnie w latach 2008-2010, osiągając 15,11 miliardów euro.


IdeaWorks, uznana firma konsultingowa oraz Amadeus, dostawca rozwiązań technologicznych i usług przetwarzania danych dla globalnej branży turystycznej, dokonały analizy dokumentów finansowych 104 linii lotniczych z całego świata w celu przeanalizowania dochodów z oferowanych przez nie usług dodatkowych.

W 2007 roku tylko 23 światowe linie lotnicze ujawniły swoje przychody z tego źródła, które kształtowały się wówczas na skromnym poziomie 1,72 mld euro (2,45 mld USD). W ciągu następnych czterech lat nastąpił ogromny wzrost przychodów z usług dodatkowych - w 2010 roku 47 przewoźników opublikowało swoje wyniki, które wyniosły 15,11 mld euro (21,46 mld USD). Stanowi to 38% wzrost przychodów z usług dodatkowych w 2009 roku i 96% wzrost od roku 2008. Kwota wymieniona przez 47 przewoźników sięgnęła blisko 18,4 mld euro, czyli wartość prognozowaną przez IdeaWorks jesienią 2010 roku jako przychód z usług dodatkowych związany ze światową listą 150 przewoźników.

Analiza przeprowadzona przez IdeaWorks na zlecenie firmy Amadeus wskazuje, że liderami w zakresie uzyskanych dochodów ze sprzedaży usług dodatkowych w 2010 roku były linie United, Continental, Delta, American oraz Qantas

Badanie przedstawiające wyniki finansowe linii lotniczych w 2010 roku - Amadeus Review of Ancillary Revenue Results - przedstawia dwa widoczne trendy. Po pierwsze, linie lotnicze zaangażowane w świadczenie usług dodatkowych oferują więcej produktów na rynku za sprawą nowych usług à la carte oraz włączenia alternatywnych metod dystrybucji poza stroną internetową przewoźnika. Po drugie, wiele linii staje się coraz bardziej efektywnymi sprzedawcami poprzez umiejętne kreowanie marki, przemyślane ustalanie cen oraz wzrastającą liczbę opcji dostępnych podczas procesu rezerwacji.

- Niniejsze badanie pokazuje, że przychody z usług dodatkowych stają się trwałą częścią rachunków zysków i strat linii lotniczych - mówi Ian Wheeler, Amadeus VP Marketing and Distribution. - Źródłem prawdziwego sukcesu finansowego linii lotniczych są usługi dostępne online, poprzez biura podróży oraz korporacyjne kanały dystrybucji. Dlatego obserwujemy rosnące zainteresowanie rozwiązaniami Amadeus Ancillary Services, które wspierają przewoźników w sprzedaży usług dodatkowych à la carte na ich stronie internetowej, poprzez call center i biura podróży. Z szesnastoma liniami lotniczymi, które zdecydowały się skorzystać z rozwiązania, będziemy kontynuować rozwój funkcjonalności tego produktu.

Badanie przeprowadzone przez IdeaWorks pokazuje, że przychody ze sprzedaży usług dodatkowych zdecydowanie wzrosły ponad początkowe wyniki finansowe linii lotniczych. Rekordowe ceny ropy naftowej w 2008 roku spowodowały ogromne straty i skłoniły amerykańskie linie lotnicze do pobierania opłat od podróżnych za odprawę bagażową. Efektem ubocznym tych opłat było ułatwienie drogi większej liczbie linii lotniczych w rozważeniu wprowadzenia usług à la carte oraz oszałamiający 778% wzrost od 2007 roku.

Liderami w zakresie uzyskanych dochodów w 2007 roku byli tacy przewoźnicy jak Ryanair, easyJet oraz Aer Lingus. Od tego czasu najwięksi przewoźnicy nauczyli się jak generować wysokie dochody z usług dodatkowych. Linie lotnicze Continental po raz pierwszy ujawniły swoje wyniki finansowe ze sprzedaży usług dodatkowych, kiedy połączyły się z liniami United. Dzięki fuzji powstał gigant usług dodatkowych z rocznymi przychodami przekraczającymi 3,5 mld euro, czyli prawie 5 miliardami dolarów (według aktualnych kursów walut).

Drugie miejsce przypadło liniom lotniczym Delta, które uzyskały przychody z poszerzenia usług dodatkowych o opłaty bagażowe na połączeniach transatlantyckich oraz opłaty à la carte związane z dostępem do Wi-fi na pokładzie samolotu, filmami na życzenie, posiłkami sprzedawanymi na pokładzie oraz kartami wstępu do business lounge - SkyClub.

Linie lotnicze Qantas opublikowały swoje przychody z usług dodatkowych sięgające 334 mln USD australijskich (252 mln euro), które pochodzą z tradycyjnych usług à la carte. Jednak to program Qantas Frequent Flyer tak naprawdę przynosi największe korzyści. W 2010 roku przychód z programu wyniósł 1,108 mld USD australijskich (835 mln euro). Punkty w programie zyskały pozornie status oficjalnej waluty poprzez współpracę z głównymi australijskimi detalistami i bankami. Program liczący 7,2 milionów członków przynosi 154 USD australijskich (116 euro) za każdego uczestnika.

Tani przewoźnicy zarabiają na sprzedaży usług dodatkowych oferując pełną listę usług à la carte, a klienci czerpią korzyści z różnych produktów oferowanych w portfolio. Atrakcyjnie niskie ceny są możliwe tylko dla tych, którzy podróżują jedynie z bagażem podręcznym, decydują się na opcję bez możliwości wyboru miejsc oraz na posiłki i napoje w samolocie we własnym zakresie.

Dziesięć lat temu Michael O’Leary, CEO linii Ryanair, zasugerował, aby przychody z usług dodatkowych ostatecznie zastąpiły opłaty pobierane za przelot. Ten cel może osiągnąć maksymalnie pułap 30%, bowiem najlepsi wykonawcy osiągają stawki od 20% do 29%. Przychody z usług dodatkowych bez wątpienia zwiększają ostateczny zysk i stanowczo redukują bolączkę związaną z wysokimi cenami paliw. Jednak eliminacja opłat za przeloty pozostaje nie do osiągnięcia dla Ryanair i przemysłu lotniczego.

Przychody z usług dodatkowych dotyczą praktycznie każdego typu przewoźnika. Zarówno tradycyjni przewoźnicy lotniczy, jak i tanie linie lotnicze zdają sobie sprawę z możliwości, jakie daje wprowadzenie oraz rozwój usług dodatkowych, a wpływy z nich pozyskane stają się coraz bardziej znaczącą częścią ich przychodów.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Amadeus IdeaWorks United Continental Delta American Qantas Ryanair Aer Lingus Amadeus Review of Ancillary Revenue Results Ian Wheeler call center biura podróży Amadeus Acillary Services SkyClub Qantas Frequent Flyer linie lotnicze analiza rynku lotniczego usługi dodatkowe linii lotniczych przemysł lotniczy opłaty za przelot




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję