Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Kraków - specjalista d/s turystyki i ubezpieczeń
- Przewodnik w Gdańsku
- Poszukuje 2 autokarow na wyjazd do Chorwacji...
- Pilot 10-14.06 Bruksela-Paryż-Berlin
- wychowawca i kierownik wypoczynku
- SPECJALISTA DS. SPRZEDAŻY I OBSŁUGI REZERWACJI
- JUNIOR PRODUCT MANAGER
- Pilotaż ze Złotoryji / 14 i 15 czerwiec
- Rekrutacja LATO 2023 - instruktor windsurfingu
- Konsultant ds. turystyki


Polski Holding Lotniczy- szansa czy mrzonka?
Trwają intensywne prace nad powołaniem Polskiego Holdingu Lotniczego. Według propozycji rządu miałby on skupić LOT, wydzielonego z PPL operatora lotniska Chopina w Warszawie i spółki serwisowe funkcjonujące na stołecznym lotnisku.
Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL) to operator warszawskiego lotniska Chopina. LOT jako największy obecnie przewoźnik realizujący połączenia lotnicze z Warszawy łączy z PPL szereg interesów. Wynikają one z faktu, że stołeczny port lotniczy stanowi bazę dla polskiego przewoźnika, która służy mu jako obszar stacjonowania i serwisowania floty. Szeroki zakres współpracy to jednak jedno, a połączenie wspólnym holdingiem to zupełnie inna kwestia.
Wszystko rozbija się o kwestię finansów. LOT przechodzi obecnie proces gruntownej restrukturyzacji, będący efektem negatywnych wyników finansowych jakie notowała spółka. Program naprawczy ma przywrócić rentowność działalności LOT-u. Pomimo intensywnych zmian, przewoźnik powinien uzyskać trwałą rentowność dopiero w 2015 roku. Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja PPL. W zeszłym roku wygospodarowany zysk sięgnął 58,2 mln zł. Swoje przychody PPL czerpie z kliku regionalnych portów lotniczych, jednak najważniejszym źródłem dochodów jest właśnie lotnisko im. Chopina.
Idea stworzenia Polskiego Holdingu Lotniczego ma zarówno swoich zwolenników, jak i zagorzałych przeciwników. Sytuacja jest problematyczna, bowiem przeważająca większość przychodów PPL (70 procent) pochodzi właśnie z usług lotniczych. Najpoważniejszy zastrzyk gotówki płynie z opłat lotniskowych, jakie uiszczać muszą przewoźnicy. Tym samym, patrząc z punktu widzenia przewoźnika - PPL zyskuje pieniądze dzięki liniom lotniczym. Ustalone przez przedsiębiorstwo opłaty nie ulegają obniżeniu, bowiem z jego punktu widzenia nie ma takiej potrzeby.
Przedstawiciele PPL wskazują, że w teorii można obniżyć opłaty, ale taka oferta musiałoby być skierowana do wszystkich przewoźników, a nie tylko do LOT-u. Wówczas, zdaniem przedsiębiorstwa pojawiłyby się trudności ze sfinansowaniem prowadzonych inwestycji.
Jaki więc byłby cel powołania Polskiego Holdingu Lotniczego? Chodzi o zapewnienie lepszej kooperacji pomiędzy obiema firmami. Do tej pory spory pojawiały się dość często. Problematyczne okazywały się kwestie automatów do odprawy pasażerów na lotnisku, jak również funkcjonowania saloników dla klientów klasy biznes. Działania nie przebiegały harmonijnie, co było wynikiem szwankującego systemu. LOT podlega bowiem Ministerstwu Skarbu, tymczasem PPL- Ministerstwu Transportu.
Obaj ministrowie wyrazili już swoja opinię o planach powołania holdingu. Minister transportu Sławomir Nowak stwierdził - "Jeśli skonsolidujemy kilka podmiotów, może pojawić się pozytywny efekt synergii i wtedy będziemy mieli silne porty lotnicze i silnego przewoźnika lotniczego". Z kolei Minister skarbu Włodzimierz Karpiński podkreślił - "Trwają prace, żeby znaleźć takie rozwiązanie, które byłoby satysfakcjonujące z punktu widzenia biznesu, by ochronić i rozwinąć rynek pracy w tym segmencie".
Powstanie Holdingu warunkują też względy prawne. Komisja Europejska musiałaby wyrazić zgodę na to, by nierentowną linię lotniczą finansować z funduszy przynoszącego zyski lotniska. Takie rozwiązanie jest jednak bardzo mało prawdopodobne. Wydanie pozwolenia oznaczałoby bowiem w praktyce przekazywanie np. opłat lotniskowych wnoszonych przez innych przewoźników do LOT.
Polskie władze chciałby przede wszystkim w przyszłości sprywatyzować LOT. Warunki sprzedaży przewoźnika są dwa - musi przetrwać jego marka, nadal powinien on również operować z warszawskiego lotniska. Obecna sytuacja finansowa LOT wstrzymuje jednak te plany. Sprzedaż za przysłowiowe grosze nie interesuje autorów pomysłu. Stąd też podejmowane działania, aby skupić lotnicze spółki właśnie w Polskim Holdingu Lotniczym, a później przeprowadzić prywatyzację ze znacznie większym zyskiem.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Polski Holding Lotniczy szansą dla lotnictwa?
[2013-10-17 10:04 91.221.144.*]
"Swoje przychody PPL czerpie z kliku regionalnych portów lotniczych" - bzdura, PPL nie czerpie dochodów z regionalnych portów, bo te w większości nie miałyby z czego płacić dywidendy..., a jeśli wypracowywany jest przez nie jakikolwiek zysk to przeznaczany jest na kosztowne inwestycje infrastrukturalne...
c(hop)in odpowiedz »Polski Holding Lotniczy szansą dla lotnictwa?
[2013-11-03 13:29 31.0.134.*]
Roz-ierdolą wszystko w tym kraju!. Lot to przechowalnia wszelkiej maści spadów i nieudaczników z rządu zarabiających kokosy!Jak jest nie rentowny to niech upadnie inne linie mogą przynosić zyski a nielot jak zwykle ma długi. To jest efekt obsadzania spółek które są własnością państwa kolesiami z nadania politycznego którzy nie mają pojęcia o tym biznesie!!!!! odpowiedz »
Dział badania rynku i analizy:
Majówka Last Minute nad
W 2022 wzrosło wykorzystanie bazy
Wielu Polaków wyjeżdża na
Dział prawo i podatki:
Grupy izraelskiej młodzieży wrócą do
Ograniczenie działalności turystycznej w
Starsze aktualności:
Gdańsk stworzy Park&Ride na czas Jarmarku św.
Itaka otwiera spółkę na
Od dziś PFR udostępnia decyzje o umorzeniu zwrotów z Tarczy
IATA: Powrót zasady 80-20
Inflacja zatrzyma wielu Polaków w
Chorwacja: ostatnie wakacje z
Polskie miasta wśród lokalizacji z największym przyrostem
Wyjazdy do Grecji tańsze niż przed
Linie lotnicze zwróciły pieniądze za pół miliona voucherów za loty odwołane z powodu
KLM anuluje część lotów i ogranicza sprzedaż biletów na europejskie
Parlament Europejski naciska na wprowadzanie ekologicznych paliw
IATA: ożywienie podróży lotniczych
TSUE: Swoboda świadczenia usług nie koliduje z obowiązkiem
Dojazd do Dubrownika będzie
Cypr przywraca obowiązek noszenia maseczek w zamkniętych
Outitude.com - aktywny wypoczynek w Portugalii
Jedzenie zamawiane on-line warte miliony!
Chiaroscuro chce wejść do Polski
Prawo przeszkadza restauratorom
Ruszyło nowe połączenie Eurolotu
Wiemy kto zawiezie pasażerów do Modlina
Thomas Cook Group: akcje spadły o 29%
Dobra wiadomość dla często podróżujących
Polish Prestige Hotels rezygnuje z bonusu
Wrocław stawia na "zielone" - nowy hostel Flower Power
PKP nalicza kary za spóźnienie
British Airways chce ograniczyć formalności związane z lotem
Euro 2012 - Adam Gessler zagląda do kuchni
Wycieczka Vuelta Espana 2012- 27.08.-3.09