TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Niepełnosprawni na lotniskach

Wraz z rozwojem turystyki, a także nowych technologii ułatwiających życie można zauważyć coraz więcej wyjazdów osób niepełnosprawnych. Postanowiliśmy przyjrzeć się na jakie udogodnienia na wybranych polskich lotniskach mogą liczyć niepełnosprawni pasażerowie.


Zgodnie z przepisami unijnymi, osoby niepełnosprawne mają prawo do specjalnej asysty na terenie lotniska i podczas podróży lotniczej. Port lotniczy i linie lotnicze mają obowiązek udzielania osobom niepełnosprawnym bezpłatnej pomocy oraz zapewnienia im odpowiednich udogodnień na podstawie rozporządzenia WE 1107 z 5 lipca 2006.

Do dyspozycji pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej na Lotnisku Chopina są dwa ambulifty (urządzenia umożliwiające wprowadzenie pasażera poruszającego się na wózku na pokład samolotu obsługiwanego bez rękawa), 35 wózków standardowych oraz cztery wózki z napędem elektrycznym. Personel obsługujący tę grupę pasażerów jest specjalnie dobierany i szkolony. Wszystkie poziomy Terminala A połączone są ze sobą windami przystosowanymi do obsługi pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej. Do dyspozycji pasażerów pozostaje też tzw. "schodołaz" czyli urządzenie umożliwiające transport po schodach pasażera wymagającego wózka - można przeczytać w komunikacie prasowym stołecznego lotniska.

Dodatkowo, na każdej z trzech wysp ze stanowiskami odpraw biletowo-bagażowych (check-in), znajdują się stanowiska z obniżonymi blatami lad, specjalnie dostosowane do obsługi osób poruszających się na wózkach, pozwalającymi na wygodny kontakt z pracownikiem dokonującym odprawy. W blatach stanowisk obsługi osób niepełnosprawnych, części stanowisk kontroli paszportowej, odprawy celnej, biura rzeczy znalezionych oraz w każdym z publicznie dostępnych telefonów zainstalowane są tzw. pętle indukcyjne wzmacniające sygnał głosowy, co ułatwia obsługę osób korzystających z aparatów słuchowych.

Z myślą o osobach niedowidzących ujednolicony został system identyfikacji wizualnej na lotnisku. Wszystkie kasetony i pylony informacyjne zostały wymienione na urządzenia nowego typu podświetlane od wewnątrz, z powiększonymi piktogramami, które są teraz lepiej widoczne i bardziej czytelne. Jak podają przedstawiciele lotniska, w trosce o pasażerów niepełnosprawnych i z ograniczoną sprawnością ruchową na stronie internetowej portu w zakładce Asysta dla pasażerów niepełnosprawnych lub o ograniczonej sprawności ruchowej umieszczony został Kodeks Dobrego Postępowania przy Obsłudze Naziemnej Osób Niepełnosprawnych i o Ograniczonej Sprawności Ruchowej na Lotnisku Chopina.

Z kolei na lotnisku w Krakowie-Balicach obsługą osób niepełnosprawnych i udzielaniem im pomocy zajmuje się agent handlingowy - firma WAS - KRK Airport Services Sp z o.o. wyłoniona w wyniku przetargu. Za tę obsługę odpowiada 20 osób oddelegowanych do asysty. Dodatkowo wszyscy pracownicy agentów handlingowych pracujący przy odprawie są przeszkoleni w zakresie pomocy niepełnosprawnym.

"Od 2007 roku na terenie lotniska funkcjonuje specjalna "niebieska ścieżka": system dedykowanych oznaczeń (piktogramy osoby na wózku), a także paneli przywoławczych. Przyciski znajdują się na zewnątrz (dwa na poziomie 0 parkingu wielopoziomowego + od strony Cargo) i w obu terminalach (T1 i T2 w części ogólnej i zastrzeżonej). Są to czerwone przyciski, widoczne z daleka, oznaczone alfabetem Braille'a, zamontowane na wysokości dogodnej dla osób na wózku" - informuje rzecznik prasowy Kraków Airport, Urszula Podraza. Dodaje, że miesięcznie w porcie z asysty korzysta kilkaset osób.

"Niepełnosprawni już podczas rezerwacji lotu mogą określić potrzebę asysty (odpowiedni kod oznaczający rodzaj niepełnosprawności). Po wcześniejszym zgłoszeniu czas oczekiwania na obsługę lotniskową wynosi poniżej 10 min. Wcześniejsze zgłoszenie nie jest obowiązkowe, ale czas oczekiwania może być dłuższy. Osoby niepełnosprawne mogą korzystać ze wszystkich stanowisk odprawy. Specjalnie dla nich są przystosowane osobne stanowiska: check-in 34 w terminalu T1 oraz stanowisko 6 w terminalu T2. Są one wyposażone m.in. w obniżone blaty dostosowane do obsługi osób na wózkach inwalidzkich" - zapewnia rzeczniczka krakowskiego lotniska.

"W poczekalni terminali są wydzielone miejsca dla niepełnosprawnych, odpowiednio oznaczone, z widokiem na monitory. Dla potrzeb niepełnosprawnych dostosowany jest także taras widokowy (podest) oraz toalety. Osoby niepełnosprawne podlegają kontroli bezpieczeństwa w takim samym zakresie, jak inne osoby. Personel przeprowadzający kontrolę bezpieczeństwa jest odpowiednio przeszkolony w obchodzeniu się z takimi pasażerami. Po przejściu kontroli bezpieczeństwa pasażerowie niepełnosprawni oczekują na wejście na pokład samolotu w gate'ach, w których znajdują się specjalnie przystosowane siedziska (miejsca zarezerwowane). W przejściu z gate'u na pokład samolotu towarzyszą im pracownicy asysty. Wszystkie osoby niepełnosprawne, które wymagają asysty są odprawione jako pierwsze. Od wejścia na pokład samolotu dalszej pomocy pasażerowi udziela personel linii lotniczej" - dodaje Urszula Podraza. Informuje dodatkowo, że asysta jest także zapewniona osobom przylatującym. Obejmuje ona pomoc przy wyjściu z samolotu, odbiorze bagażu i dojściu do środka komunikacji.

Ostatnio dużo się mówi o lotnisku w Radomiu. Jak informuje jego rzecznik prasowy, Kajetan Orzeł port, który obsługę regularnych połączeń rozpocznie jesienią, już jest przygotowany do obsługi pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej. "Przede wszystkim terminal jest obiektem parterowym, już na etapie projektowania dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz zmodernizowanym po przeniesieniu z Łodzi i posadowieniu w Radomiu. Dodatkowo pracownicy obsługi pasażerskiej oraz wartownicy Straży Ochrony Lotniska zostali przygotowani do przeprowadzenia niepełnosprawnego pasażera przez wszelkie procedury, w tym odprawy, kontroli bezpieczeństwa oraz pomocy w zajęciu miejsca w samolocie. Niepełnosprawni pasażerowie będą mogli skorzystać z miejsc parkingowych przeznaczonych specjalnie dla nich. Aby umożliwić kontakt z obsługą lotniska i skorzystać z jej pomocy, przed terminalem zamontowane zostały na słupkach specjalne przyciski" - zapewnia rzecznik radomskiego lotniska.

Lubelskie lotnisko posiada specjalne wózki dla osób niepełnosprawnych pozwalające na przejechanie przez bramki kontroli bezpieczeństwa bez konieczności dodatkowej kontroli indywidualnej. Są to wózki o konstrukcji całkowicie pozbawionej materiałów metalowych, które jako takie nie generują w bramkach kontroli bezpieczeństwa sygnału alarmowego. Na wyposażeniu handlingu znajduje się pojazd specjalnego transportu pasażerów niepełnosprawnych (tzw. ambulift), który pomiędzy halą terminalu a pokładem statku powietrznego (lub w drugą stronę), który umożliwia transfer osób bezpośrednio na i z pokładu samolotu. W składzie służb obsługi terminala zawsze są osoby przeszkolone i przygotowane do udzielenia bezpośredniej pomocy takim pasażerom. Punkt informacji terminalowej oraz toalety dla osób niepełnosprawnych zaopatrzone są w łączność intercom ze służbami Portu Lotniczego Lublin. Wydzielone zostały dla osób niepełnosprawnych miejsca parkingowe w bliskiej odległości od terminala. Toalety dla osób niepełnosprawnych, wszystkie przejścia spełniają wymogi techniczne (brak progów, odpowiednia szerokość itp.)" - podaje rzecznik Portu Lotniczego Lublin Piotr Jankowski. Dodaje, że Pracownicy służb Portu Lotniczego Lublin wzięli udział w cyku 12 spotkań wykładowo-warsztatowych, zorganizowany przez lubelskie Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych w zakresie standardów obsługi osób z różnymi niepełnosprawnościami, udzielania pomocy, sprzętu pomocniczego i środków pomocniczych oraz urządzeń, jakie może mieć przy sobie niepełnosprawny pasażer.

"Na lotnisku w Katowicach-Pyrzowicach są wózki dla niepełnosprawnych, jest ambulift, są osoby przeszkolone do kontaktu z osobami autystycznymi, niewidomymi itp. Można także zamówić tłumacza języka migowego i to znającego obce języki. .Jest czynne całą dobę ambulatorium.z lekarzem i pielęgniarka, gdzie nie tylko można uzyskać doraźna pomoc,ale np.zaświadczenie,że leki są niezbędne i można je wnieść na pokład samolotu. I co najważniejsze wszystkie tego rodzaju usługi są bezpłatne.Wjazd na parking do 30 min jest dla osób niepełnosprawnych także bezpłatny. Normalnie kosztuje 5 zł" - pisze rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A. Cezary Orzech.

Jak widać na powyższych kilku przykładach lotniska biorą sobie do serca potrzeby osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Z jednej strony taki obowiązek nakładają przepisy unijne, a także zawarte w Konstytucji zasady mówiące o równości obywateli. Dla portów czy przewoźników lotniczych ważny jest każdy pasażer i niedostosowanie portu do potrzeb osób niepełnosprawnych byłoby nie tylko łamaniem unijnych przepisów, ale i marketingowym strzałem w kolano.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
niepełnosprawny pasażer. port lotniczy Lotnisko Chopina Kraków Airport Katowice-Pyrzowice




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję