TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Nowa infrastruktura na lotnisku

W Katowice Airport, zgodnie z deklarowanym dwa lata temu terminem, zakończono budowę nowej infrastruktury liniowej. Kosztem 81 mln zł, Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA zarządzające Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach, rozbudowało płaszczyznę postoju samolotów i zmodernizowało trzy drogi kołowania (E1, E2 i D).


Samoloty przylatujące na śląskie lotnisko skorzystają z nowej infrastruktury w drugiej połowie lipca br. Dzięki rozbudowie lotnisko jest gotowe na przyjęcie dwukrotnie większej liczby samolotów niż dotychczas.

Prace przy rozbudowie płyty postojowej i modernizacji dróg kołowania rozpoczęły się w czerwcu 2011 roku i trwały dwa lata. Ich wykonawcą był polski oddział niemieckiej firmy Max Bögl. Dzięki inwestycji lotnisko zyskało blisko 15 ha nowych nawierzchni lotniskowych. Projekt ten był jednym z dwóch zadań realizowanych w ramach największej w dotychczasowej działalności portu inwestycji. "Port Lotniczy w Katowicach - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej".

Na nowej płycie postojowej o powierzchni 110 tys. m kw. może stanąć jednocześnie trzynaście średniodystansowych statków powietrznych: 10 samolotów kodu C (np. Airbus 320) i 3 kodu D (Boeing 757) lub zamiennie 7 samolotów kodu C i 5 kodu D. Z kolei wyremontowane drogi kołowania przystosowane są do obsługi szerokokadłubowych samolotów wielkości Jumbo Jet’a.

"Zakończyliśmy realizację jednej z najważniejszych i największych w dotychczasowej historii pyrzowickiego lotniska inwestycji. Jej efekt docenią zarówno pasażerowie, jak i przedstawiciele linii lotniczych. Dwa razy więcej miejsc postojowych dla samolotów, szersze drogi kołowania,
a w niedalekiej przyszłości dłuższa droga startowa (3200 metrów) z systemem ILS CAT II, który umożliwi lądowanie w niemal dwukrotnie gorszych warunkach atmosferycznych niż obecnie sprawią, że Katowice Airport wejdzie do czołówki portów z najnowocześniejszą infrastrukturą liniową w Europie Środkowej. Wierzymy, że wzrost naszej atrakcyjności i konkurencyjności, dzięki zrealizowanym inwestycjom, zaowocuje rozszerzeniem siatki dalekodystansowych połączeń czarterowych i cargo"
- mówi Cezary Orzech, rzecznik prasowy Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

Prace budowlane przy rozbudowie płyty postojowej i modernizacji dróg kołowania przebiegały zgodnie z planem, a w czasie ich trwania port zachował pełną zdolność operacyjną. Zakres prac inwestycyjnych przy budowie płaszczyzny postoju samolotów obejmował m.in.: wyburzenie starej płyty oraz fragmentów dróg kołowania E1 i E2, budowę systemu odwadniającego, infrastruktury teletechnicznej i energetycznej oraz ułożenie nowych nawierzchni lotniskowych.

Płyta postojowa składa się z czterech warstw: z warstwy stabilizacji podłoża, odsączającej i mrozoochronnej oraz dwóch warstw z betonu cementowego. Znaczącym zadaniem przy rozbudowie płyty dla postoju samolotów była budowa infrastruktury retencyjnej, której koszt stanowił około 30 proc. wartości całego kontraktu na roboty budowlane. Została ona wyposażona w urządzenia do wychwytywania wycieku substancji ropopochodnych, w tym paliwa lotniczego, a także system podczyszczania i odprowadzania ścieków deszczowych, czym spełniono wymagania określone w decyzji środowiskowej oraz pozwoleniach wodnoprawnych.

Równocześnie z budową płyty postojowej prowadzone były prace przy modernizacji dróg kołowania E1, E2 i D. W tym celu, zgodnie z wymogami Aneksu 14 do Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym (ICAO), poszerzono je do parametrów samolotów kodu E (szerokość 23 m oraz symetryczne umocnione pobocze po 10,5 m) oraz wyposażono w niezbędną infrastrukturę towarzyszącą. Do dróg kołowania E1, E2 i D łącznie dobudowano 39 tys. m kw nowych nawierzchni lotniskowych.W celu zapewnienia pełnej funkcjonalności lotniska w okresie trwania inwestycji, przebudowa dróg kołowania odbywała się etapami. W pierwszej kolejności oddana została do użytku zmodernizowana droga kołowania D oraz skrzyżowanie dróg D z E. Pierwszy samolot kołował tą nawierzchnią po 16 miesiącach od przekazania Wykonawcy terenu budowy.

Rozbudowa płaszczyzny postoju samolotów wraz z modernizacją dróg kołowania było pierwszym i zarazem jednym z dwóch - obok budowy nowego pasa startowego o długości 3200 m - zadań realizowanych w ramach projektu pn. "Port Lotniczy w Katowicach - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej". Wartość całego przedsięwzięcia, które zakończyć ma się w II kwartale 2015 roku to prawie 268 mln zł brutto. Projekt ten realizowany jest przy wsparciu środków unijnych z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania wyniesie połowę kosztów kwalifikowanych inwestycji.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Katowice Airport Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA Max Bögl modernizacja infrastruktury lotniskowej ILS CAT II Cezary Orzech droga kołowania płaszczyzna postoju samolotów




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję