Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Pilot wycieczek CHINY HONGKONG
- Specjalista ds Turystyki
- Doradca ds. Wypraw Motocyklowych
- Antalya - obsługa Klientów Sun & Fun Holidays...
- specjalista ds. turystyki - dział rezerwacji
- Pilot wycieczek
- PILOT POZNAŃ 1 DZIEŃ
- Szukam Pilota 28-31.05.25 z Puław do Zakopanego
- Specjalista ds. turystyki B2B
- PRACA PRZY TWORZENIU OFERT TURYSTYCZNYCH


Kolej nie wykorzystuje potencjału - raport
Turystyczny potencjał polskich kolei regionalnych nie jest wykorzystywany - twierdzą eksperci Instytutu Koźmiana, autorzy raportu dotyczącego turystyki kolejowej.
Lokalne połączenia kolejowe mogą stać się podstawą turystyki regionalnej. Niskie koszty, możliwość zabrania ze sobą sprzętu sportowo-rekreacyjnego i przewidywalność kursowania pociągów to poważne atuty kolei, zarówno dla turysty indywidualnego jak i zorganizowanych grup. Ruch turystyczny jest w stanie zapełnić pociągi w weekendy i w sezonie urlopowym, kiedy kolejki dojazdowe kursują niemal puste.
Najpowszechniej występującą formą jest udostępnianie turystom zabytkowych obiektów kolejowych. Popularne są skanseny, muzea czy zabytkowe linie normalno - i wąskotorowe, a od pewnego czasu również linie drezynowe. Pod tym względem polskie koleje nie odbiegają zbytnio od oferty innych krajów Unii Europejskiej. Wielu przewoźników posiada też w swej ofercie szereg udogodnień dla podróżnych korzystających z pociągów w celach rekreacyjnych - jak bilety weekendowe, grupowe czy bezpłatny przewóz roweru.
Znacznie gorzej prezentuje się oferta własnych produktów turystycznych polskich przewoźników kolejowych. Brakuje całościowej koncepcji zagospodarowania turystów przez koleje, tak na szczeblu centralnym, jak i lokalnym. Aby odmienić ten stan konieczne są inwestycje, które można podzielić na dwie podstawowe kategorie: infrastrukturalne i informacyjno-promocyjne.
Do pierwszej grupy należeć będą działania zmierzające w kierunku dostosowania infrastruktury, sieci kolejowej i taboru do potrzeb turystów.
W grupie drugiej znajdą się działania utrwalające obraz lokalnych połączeń kolejowych jako podstawy regionalnej turystyki i krajoznawstwa, a także wprowadzanie zaawansowanych i dostosowanych do nowoczesnych technologii form informacji turystycznej, dostępnych dla jak największej rzeszy użytkowników.
Jakie korzyści dla operatorów kolejowych oraz samorządów płyną z obsługi ruchu turystycznego?
- Większe obsadzenie pociągów w okresach międzyszczytowych oraz sezonie wakacyjnym. Obecnie wiele połączeń kolejowych funkcjonuje głównie jako dojazd do pracy. Po godzinach szczytu i w weekendy wiele pociągów jeździ pustych, co generuje koszty i podnosi nierentowność kolei lokalnych. Aby zminimalizować straty, operatorzy decydują się na redukcję kursów w tych okresach. W ten sposób infrastruktura kolejowa wykorzystana jest w niewystarczającym stopniu.
- Redukcja korków i brak konieczności stałej rozbudowy parkingów w okolicach atrakcji turystycznych. Do wielu miejsc wartych odwiedzenia na obszarach wiejskich od lat istnieją połączenia kolejowe, które mogłyby przejąć znaczną część turystów dojeżdżających samochodami,
- Brak degradacji środowiska w miejscach popularnych turystycznie, spowodowanej masowym parkowaniem samochodów i ruchem kołowym w miejscach do tego nieprzeznaczonych,
- Ruch turystyczny wymaga wyższych standardów obsługi niż krótkodystansowe przewozy o charakterze typowo komunikacyjnym. Turysta z reguły wymaga większego komfortu, potrzebuje też szeregu udogodnień (np. przewóz rowerów) i infrastruktury rekreacyjno-gastronomicznej w miejscu docelowym. Zorientowanie na ruch turystyczny pozwoliłoby zarówno przewoźnikom, jak i samorządom (nierzadko będącym właścicielami spółek kolejowych) na pozyskiwanie większych funduszy ze środków publicznych oraz unijnych na modernizację taboru i dostosowywanie infrastruktury do potrzeb ruchu turystycznego.
- Kolej może stanowić znakomite narzędzie zarządzania ruchem turystycznym. Za pomocą dogodnych połączeń kolejowych, odpowiedniej polityki cenowej oraz promocji władze lokalne mogłyby kształtować świadomą politykę turystyczną w regionie oraz sterować ruchem turystycznym zgodnie z potrzebami i możliwościami. W przypadku nadmiernego obciążenia turystami jednej destynacji (jak Zakopane, Sopot czy Kazimierz Dolny) lokalny samorząd mógłby uruchomić szereg wycieczek kolejowych do innych miejsc, niedocenianych przez turystów,
- Tworzenie pomiędzy usługodawcą (operatorem kolejowym) a konsumentem (turystą) mocniejszej więzi niż w przypadku usług wyłącznie komunikacyjnych. Mało kto identyfikuje się personalnie z dostawcą towaru lub usługi o charakterze typowo użytkowym, jak standardowy przewóz osób. Produkt turystyczny odwołuje się do znacznie szerszej gamy potrzeb klienta: zaspokaja jego wyższe potrzeby, umożliwia mu zagospodarowanie wolnego czasu, odwołuje się do indywidualnych upodobań, pasji i osobowości klienta. Produkt turystyczny ma też charakter lifestylowy, dzięki czemu jest znacznie bardziej rozpoznawalny. Rozpoznawalność marki danego przewoźnika kolejowego oraz więź użytkowników z tą marką wpłyną w oczywisty sposób na wybór usług tego właśnie oferenta, nawet gdyby konkurent oferował podobny produkt na zbliżonych zasadach.
Pełny raport można przeczytać tutaj www.kurierkolejowy.eu
Komentarze
Tagi:
Dział badania rynku i analizy:
Ceny w biurach jak przed dwoma
ETC: Silne wzrosty w europejskiej turystyce w I
Mniej miast, więcej tlenu -wzrost zainteresowania wypoczynkiem na łonie
ACI: Kraków Airport wśród lotnisk notujących największe
Dział transport:
ECTAA domaga się wprowadzenia ochrony na wypadek bankructwa linii
Wstępne porozumienie w sprawie wprowadzenia systemu
Rekordowy kwiecień na Lotnisku
Starsze aktualności:
Więcej punktów wydawania paszportów
Pobyty turystów wyraźnie dłuższe niż rok
Cateringi dietetyczne w kontroli nie wypadły
Ceny w hotelach obniżone z
Rezerwacje na przewóz roweru za
Rusza certyfikacja punktów Informacji
Rusza XXI edycja Konkursu na Najlepszy Produkt
Skytrax wybrał najlepsze linie lotnicze na
Najlepszy kemping w Polsce jest na Dolnym
Drugi nabór w ramach programu finansowanego z
Itaka wzmacnia ofertę lotów w
GUS publikuje dane o liczbie udzielonych
Komisja Europejska zatwierdziła pomoc dla przewoźnika
W tym roku europejski rynek lotniczy na minusie
Warszawska kolej sparaliżowana przez złomiarzy
Jarmarki Bożonarodzeniowe na Dolnym Śląsku
Pasażerowie znów nie polecieli
PZOT: Spadek liczby rezerwacji w biurach
OLT Express - problemy z organizacją?
Liquid Blue Adventures OGŁOSZENIE O PRACE. CZY TO JUŻ MOBBING???
Majorka: Stroje kąpielowe tylko na plaży
Zarząd Modlina odpowiada na publikacje w mediach
Jest akt oskarżenia dla kierowcy polskiego autobusu
Początek roku dobrym czasem na przegląd autokaru?
Lufthansa: więcej lotów z Wrocławia
V Międzynarodowa Konferencja Turystyczna zaprasza
Liquid Blue Adventures OGŁOSZENIE O PRACE. CZY TO JUŻ MOBBING???
W Polsce kwitnie burgerowy biznes
Global Review Index- barometr opinii gości hotelowych
To będzie kierunek turystycznych podróży w 2013
LOT w dalszym ciągu będzie woził VIP-ów
Właścicielka Biura TRAVELMANIA z Zielonej Górze zatrzymana za przemyt narkotyków
Liquid Blue Adventures OGŁOSZENIE O PRACE. CZY TO JUŻ MOBBING???