Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Rezydent Hotelowy
- SPECJALISTA DS. KOMUNIKACJI I CONTENT MARKETINGU
- Specjalista ds.obsługi posprzedażowej Wrocław
- pilot Bawaria
- PILOT NA JAPONIĘ na przełomie kwietnia/maja 2026
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Wyrok UOKIK w sprawie konfliktu Bus Guliwera z PKS Elblągiem
Po upływie blisko trzech lat Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK) wydał wyrok w spawie naruszenia przez PKS Elbląg pozycji dominującej oraz m.in. stosowania dumpingowych cen biletów na trasie Elbląg - Braniewo. PKS musi zapłacić karę w wysokości 21 538 zł.
W 2006 roku Agnieszka Paluch, właścicielka firmy transportowej "Bus Guliwer" wystąpiła z wnioskiem do Delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Bydgoszczy o wszczęcie postępowania antymonopolowego przeciw Przedsiębiorstwu Komunikacji Samochodowej w Elblągu. W uzasadnieniu podała, że od dnia 28 sierpnia 2006 r. PKS Elbląg stosuje na linii komunikacyjnej Elbląg - Braniewo bilety ulgowe w wysokości 4,98 zł, których cena nie była związana z żadnymi zniżkami. PKS Elbląg stosowało przedmiotową promocję tylko w kursach odjeżdżających 5 minut przed autobusami należącymi do prywatnego przewoźnika. Na wszystkich pozostałych kursach, które obsługują wskazaną linię komunikacyjną, PKS ustalił cenę biletu w wysokości 8,90 zł. Prywatny przewoźnik zarzucił PKS Elbląg, że nadużywa pozycji dominującej na wymienionej linii komunikacyjnej przez narzucanie nieuczciwych cen, w tym również cen bardzo niskich. "Bus Guliwer" wskazał ponadto, że 28 sierpnia 2006 r. PKS Elbląg uruchomił nowe kursy autobusów, które odjeżdżają w odstępie 5 minut przed autobusami "Bus Guliwer", bez żadnego zezwolenia wydanego przez Marszałka Województwa.
PKS Elbląg odparł zarzuty twierdząc, że ze względu na duże zainteresowanie podróżnych wybranymi połączeniami na linii Elbląg - Braniewo w sierpniu 2006 r. firma postanowiła wprowadzić dodatkowe kursy tzw. bisy, wykorzystując do tego celu tańsze, o niższym standardzie kilkunastoosobowe busy. Zastosowano w tym przypadku cenę promocyjną w wysokości 4,98 zł. W tym samym czasie, w sierpniu 2006 r. PKS Elbląg wystąpił z odpowiednimi wnioskami do Starostw Powiatowych w Elblągu oraz w Braniewie, o wydanie zezwoleń na obsługiwanie linii komunikacyjnych Elbląg - Wodynia oraz Krzyżewo - Braniewo. Wraz z wydaniem odpowiednich zezwoleń, PKS Elbląg podniósł cenę (od 21 września 2006 r.) za jednorazowy bilet do wysokości 5,00 zł. Przedsiębiorstwo wskazało, że w rozpatrywanym okresie firma "Bus Guliwer" stosowała taką samą cenę biletu jednorazowego na rynku przedmiotowym. Potem za odcinek Elbląg - Wodynia przedsiębiorstwo wprowadziło w małych busach cenę 3,20 zł, zaś za odcinek Krzyżewo - Braniewo - 2,80 zł (tzn. w sumie 6,00 zł za przejazd z Elbląga do Braniewa, czyli tyle samo, co Bus Guliwer.
W związku z tymi informacjami, na wniosek Agnieszki Paluch, Prezes UOKIK wszczął 20 grudnia 2006 r. postępowanie antymonopolowe przeciw PKS w Elblągu, które rzekomo podejmuje praktykę ograniczającą wolną konkurencję. Decyzja w tej sprawie zapadła 26 sierpnia br. UOKIK stwierdził, że PKS w Elblągu nadużył pozycji dominującej na lokalnym rynku realizowania regularnych przewozów osób na trasie Elbląg - Braniewo poprzez narzucanie bardzo niskich cen biletów jednorazowych, a także wprowadzenie oraz wykonywanie na linii komunikacyjnej Elbląg - Braniewo dodatkowych kursów autobusów, które pokrywały się z rozkładem jazdy wnioskodawcy, po cenach biletów jednorazowych niższych niż ceny stosowane na pozostałych kursach na owej linii. UOKIK stwierdził ponadto zaniechanie tych praktyk 28 listopada 2006 r, w związku z czym urząd nałożył na Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Elblągu Sp. z o.o. karę pieniężną w wysokości 21 538 zł, płatną do budżetu państwa. Prezes UOKiK uwzględnił przy narzucaniu kary pieniężnej cały przychód uzyskany przez PKS Elbląg w roku 2008, zaś wysokość kary stanowi 0,56% kary maksymalnej, która jest przewidziana za naruszenie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Agnieszka Paluch zapowiada odwołanie od tej decyzji.
Komentarze
Tagi:
Dział dostawcy/usługodawcy branży:
Oficjalny start sezonu
Zmiana sekretarza generalnego Światowej Organizacji
Dział prawo i podatki:
Nad Bałtykiem Święta szansą na dobry koniec
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Starsze aktualności:
POLREGIO przewiozło ponad 100 mln
Gdzie Polacy latali samodzielnie w
ETC publikuje wskazówki dla zrównoważonej
Accor ułatwia rezerwacje
Turystyka wspiera 33 finał
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
POT przyznała rekomendacje na lata
Ryanair planuje przewiezienie 20 mln
eSky zachęca do wczesnego planowania
Nowy wygląd serwisu turystyka w wp.pl
Szklarska Poręba: Ośrodek Południowy Stok na sprzedaż
Gdynia: sezon wakacyjnych wycieczkowców już rozpoczęty
Lotnisko w Pyrzowicach zapłaci za hałas
UOKiK - konferencja prasowa dotycząca raportu z kontroli biur podróży
Prywatne Biuro Podróży Sindbad "Gazelą Biznesu 2005"
Jak chronić swoją nazwę w Internecie?
Szybkie pociągi na polskich torach od 2012 roku
Port Lotniczy we Wrocławiu: podsumowanie 2007 i plany na 2008
Interferie zainwestowały 38 mln zł w modernizację swoich ośrodków
Klienci Kopernik Travel nie dostaną pełnego zwrotu kosztów?
Ptak w silniku powodem awaryjnego lądowania
Ruszyły przelewy na konta oszukanych klientów Open Travel
Uwarunkowania rozwoju nowoczesnych usług lotniczych i małych usług
Centralwings przeprowadzi się małą i ciasną Etiudę
Kryzysowa oferta Rainbow Tours: wakacje na kredyt
McDonalds w Polsce ma się doskonale
