TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Klienci Sky Clubu mają związane ręce?

Kilka dni temu w serwisie gazeta.pl pojawił się artykuł poświęcony odszkodowaniom wypłaconym klientom Sky Clubu. Oczywiście bezsprzeczny jest fakt, że wysokość wypłaconych odszkodowań jest niezgodna z prawem unijnym i klienci mają pełne prawo żeby czuć się pokrzywdzonymi.


Cały artykuł można przeczytać pod tym linkiem wiadomosci.gazeta.pl


Nas szczególnie zainteresował fragment, w którym wypowiadała się dyrektor Departamentu Turystyki i Kultury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego. Wynika z niego, że klienci nie mają praktycznie żadnych możliwości dochodzenia utraconych pieniędzy. Turyści, którzy czują się zawiedzeni takim, a nie innym podziałem środków, praktycznie nic nie mogą z tym faktem zrobić. Jak mówi dyrektor Stelmańska, nie ma odwołania od tej decyzji. Teoretycznie można byłoby pójść do sądu z pozwem przeciwko organizatorowi wyjazdu. Tyle że szanse na odzyskanie pieniędzy są niewielkie. Sky Club walczył przed sądem o ogłoszenie upadłości, ale do dziś jej nie uzyskał. - Jak się dowiedzieliśmy z zapisów sądowych, nie było nawet wystarczających środków na zabezpieczenie samej procedury upadłościowej - dodaje pani dyrektor. - napisano w artykule.

Nie do końca zgadzamy się z takim stanowiskiem, dlatego poprosiliśmy o komentarz radcę prawnego, dr Piotra Cybulę z krakowskiej kancelarii Bielański i wspólnicy.

Artykuł przedstawia moim zdaniem fałszywy obraz sytuacji klienta niewypłacalnego biura podróży. W zupełności pomija fakt, że obowiązek wprowadzenia odpowiedniego systemu zabezpieczenia finansowego na wypadek niewypłacalności organizatora turystyki wynika z prawa unijnego. Zgodnie z art. 7 dyrektywy 90/314 "Organizator i/lub sprzedawca-detalista będący stroną umowy powinni zapewnić dostateczne zabezpieczenie zwrotu nadpłaconych pieniędzy na wypadek swojej niewypłacalności". Obowiązek ten został skonkretyzowany w kilku orzeczeniach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przypadek np. Sky Clubu moim zdaniem jednoznacznie potwierdza, że przepisy prawa polskiego są niezgodne z prawem unijnym. Z prawa unijnego wynika też, że w takim przypadku co do zasady przysługuje roszczenie odszkodowawcze względem państwa członkowskiego. Są więc podstawy żądania odszkodowania, ale nie od organizatora turystyki, tylko od Skarbu Państwa. Podstawą jest nieprawidłowo wdrożony przepis wspomnianej dyrektywy konsumenckiej i poniesiona w związku z tym szkoda przez turystów - komentuje specjalista od prawa turystycznego.

Poprosiliśmy o komentarz także w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego. "Środki z umów gwarancji ubezpieczeniowych posiadanych przez Sky Club Sp. z o.o. zostały rozliczone przez ubezpieczyciela. Cała kwota pozostała po opłaceniu kosztów powrotów poszkodowanych klientów do kraju została rozdysponowana i w związku z tym, nie ma możliwości odwołania się od decyzji ubezpieczyciela w tym zakresie. Ta kwestia była poruszona w wypowiedzi Pani Dyrektor Izabeli Stelmańskiej i odnosiła się do zwrotów z zabezpieczenia finansowego biura. Poza złożeniem roszczenia do środków z zabezpieczenia finansowego biura Sky Club Sp. z o.o., klienci mogą dochodzić zwrotu poniesionych kosztów na drodze sądowej z powództwa cywilnego w stosunku do Sky Club Sp. z o.o. ze względu na cywilno prawny charakter umowy o imprezę turystyczną zawartej między klientem a Sky Club Sp. z o.o. Ponadto klienci mogą wystąpić z pozwem przeciwko Skarbowi Państwa w związku z niewłaściwym wdrożeniem dyrektywy unijnej w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek, zgodnie z którą klienci powinni otrzymać 100% zwrotu.Klienci, którzy zwracają się do Urzędu z zapytaniami o sposoby dochodzenia swoich roszczeń są informowani o ww. możliwościach" - podają przedstawiciele biura prasowego urzędu.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Sky Club odszkodowanie Skarb Państwa dyrektywa 90/314 prawo turystyczne niewypłacalność biura gwarancja ubezpieczeniowa


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję