TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






UTK:więcej pasażerów, mniej wypadków na kolei

Jak wyglądał ruch kolejowy w 2015 roku? Ile zanotowano wypadków? Czy pociągi były punktualne? M.in. na te pytania odpowiada raport przygotowany przez Urząd Transportu Kolejowego.


Po sukcesywnych spadkach liczby pasażerów w latach 2012-2014, rok 2015 przyniósł wzrost liczby pasażerów o 4,18%. Jest to spowodowane zakończeniem remontów na głównych trasach, dzięki czemu kolej mogła zaoferować atrakcyjniejsze czasy przejazdów i bardziej przewidywalną podróż za sprawą zwiększonej punktualności. Liczba pasażerów na poziomie 280,3 mln jest najlepszym wynikiem po 2009 r., kiedy osiągnęła ona wartość 283,3 mln.

Praca przewozowa wzrosła w 2015 r. po raz pierwszy od 2011 r. Wzrost ten był większy niż w przypadku liczby pasażerów i wyniósł 8,53%, dzięki czemu praca przewozowa osiągnęła najwyższy po 2012 r. poziom - 17,4 mld pkm. Oznacza to, że wzrosły odległości pokonywane przez pasażerów - średnia odległość przejazdu pasażera wzrosła o 2,5 km do poziomu 62,2 km. UTK obserwuje wyraźny wzrost znaczenia przewozów w relacjach dalekobieżnych

W 2015 r. bilety okresowe (normalne i ulgowe łącznie) kupiło 50,13% pasażerów (w 2014 r. - 50,42%). Niewielka zmiana nastąpiła również w przypadku biletów jednorazowych, które nabyło 41,18% pasażerów (w 2014 r. - 40,45%). Bez wyraźnych zmian pozostał segment biletów pozostałych, w skład których wchodzą m.in. bilety na podstawie umów z instytucjami - 8,68%, tj. o 0,44 pkt procentowego mniej.

W 2015 r., podobnie jak w roku poprzednim, największy udział w rynku mierzony przewiezioną liczbą pasażerów odnotowała spółka Przewozy Regionalne, jednak przewieziona przez nią liczba pasażerów zmniejszyła się o ponad 2,5 mln, czyli o 3,2% i osiągnęła najniższy wynik w swojej historii. Analizując sytuację przewozów dalekobieżnych, Urząd zauważa, że przewoźnik PKP Intercity odzyskał w 2015 r. 5,7 mln pasażerów (wzrost o 22,1%), osiągając najlepszy wynik wg liczby pasażerów po 2012 r. oraz pierwszy po 2009 r. wzrost.

Jednym z najważniejszych wyznaczników jakości usług przewozowych jest poziom punktualności. Za pociągi punktualne rozumie się takie, które dotarły do stacji docelowej o czasie lub z opóźnieniem do 5 minut. W 2015 r. punktualność pociągów na stacji docelowej wyniosła 92,4%, co oznacza wzrost punktualności w porównaniu z rokiem poprzednim o 1,3 pkt procentowego z poziomu 91,1%. W 2015 r. licencjonowani przewoźnicy kolejowi uruchomili łącznie blisko 1,6 mln pociągów, o ok. 6% więcej niż w roku poprzednim (wzrost o 90 tys.). Odsetek wszystkich pociągów opóźnionych na przybyciu (włącznie z opóźnionymi do 5 minut) wyniósł w analizowanym okresie 22,9%, co oznacza spadek o 2,8 pkt procentowego względem 2014 r. Łącznie pociągi były opóźnione o 50 985 godzin, a więc 2124 dni (spadek o 9382 godzin, tj. o 15,5%).

Średni czas opóźnień pociągów, z wyłączeniem opóźnień do 5 min., wyniósł 19 min. 50 sek. (o 1 min. 52 sek. mniej). Wliczając pociągi opóźnione do 5 min., średni czas opóźnień kształtował się na poziomie 8 min. 23 sek. (tj. o 1 minutę mniej).

Przytaczane przez UTK dane statystyczne zgromadzone w Rejestrze Zdarzeń Kolejowych,wskazują, że bezpieczeństwo pozostaje na zbliżonym poziomie do roku ubiegłego, na co wskazuje zmniejszenie liczby odnotowanych wypadków, przy zwiększonej w 2015 r. (w stosunku do roku ubiegłego o ok. 0,5%) wielkości pracy eksploatacyjnej. W 2015 r. liczba wypadków zaistniałych na krajowej ogólnodostępnej sieci kolejowej i sieci wydzielonej, w porównaniu do roku ubiegłego zmniejszyła się o 4,9%, tj. z ogólnej liczby 671 wypadków w 2014 r. do 638 wypadków w 2015 r., z zauważalną tendencją spadkową na przestrzeni ostatnich 5 lat Najliczniejszymi rodzajami wypadków, do których dochodziło na sieci kolejowej w 2015 r., były wypadki z udziałem osób spowodowane przez pojazd kolejowy będący w ruchu (z 38,7% udziałem), przy czym aż 95,1% z nich to wypadki wskutek najechania na osoby podczas przechodzenia przez tory w miejscu niedozwolonym. Drugą (co do liczebności) grupą są wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych (z 32,6% udziałem).

Liczba ofiar wypadków na ogólnej sieci systemu kolejowego i sieci wydzielonej w 2015 r. wyniosła 321, z czego 228 to ofiary śmiertelne, a 93 - ciężko ranni.

Dokładniejsze dane można znaleźć w raporcie dostępnym na stronie Urzędu Transportu Kolejowego - utk.gov.pl




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
transport kolejowy punktualność pociągów urząd transportu kolejowego rejestr zdarzeń kolejowych




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję