Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Pilot wycieczek rowerowych
- REZYDENT TURYSTYCZNY REGO-BIS - SEZON 2024
- Animator Czasu Wolnego - Bułgaria
- KIEROWNIK DZIAŁU REZERWACJI
- PRACOWNIK DZIAŁU CALL CENTER
- Pilot na Węgry
- Project Manager (Katowice)
- Specjalista ds. rezerwacji w jęz. polskim
- Specjalista ds.turystyki - biuro podróży w...
- Sprzedam pensjonat Rabka Zdrój
UTK:więcej pasażerów, mniej wypadków na kolei
Jak wyglądał ruch kolejowy w 2015 roku? Ile zanotowano wypadków? Czy pociągi były punktualne? M.in. na te pytania odpowiada raport przygotowany przez Urząd Transportu Kolejowego.
Po sukcesywnych spadkach liczby pasażerów w latach 2012-2014, rok 2015 przyniósł wzrost liczby pasażerów o 4,18%. Jest to spowodowane zakończeniem remontów na głównych trasach, dzięki czemu kolej mogła zaoferować atrakcyjniejsze czasy przejazdów i bardziej przewidywalną podróż za sprawą zwiększonej punktualności. Liczba pasażerów na poziomie 280,3 mln jest najlepszym wynikiem po 2009 r., kiedy osiągnęła ona wartość 283,3 mln.
Praca przewozowa wzrosła w 2015 r. po raz pierwszy od 2011 r. Wzrost ten był większy niż w przypadku liczby pasażerów i wyniósł 8,53%, dzięki czemu praca przewozowa osiągnęła najwyższy po 2012 r. poziom - 17,4 mld pkm. Oznacza to, że wzrosły odległości pokonywane przez pasażerów - średnia odległość przejazdu pasażera wzrosła o 2,5 km do poziomu 62,2 km. UTK obserwuje wyraźny wzrost znaczenia przewozów w relacjach dalekobieżnych
W 2015 r. bilety okresowe (normalne i ulgowe łącznie) kupiło 50,13% pasażerów (w 2014 r. - 50,42%). Niewielka zmiana nastąpiła również w przypadku biletów jednorazowych, które nabyło 41,18% pasażerów (w 2014 r. - 40,45%). Bez wyraźnych zmian pozostał segment biletów pozostałych, w skład których wchodzą m.in. bilety na podstawie umów z instytucjami - 8,68%, tj. o 0,44 pkt procentowego mniej.
W 2015 r., podobnie jak w roku poprzednim, największy udział w rynku mierzony przewiezioną liczbą pasażerów odnotowała spółka Przewozy Regionalne, jednak przewieziona przez nią liczba pasażerów zmniejszyła się o ponad 2,5 mln, czyli o 3,2% i osiągnęła najniższy wynik w swojej historii. Analizując sytuację przewozów dalekobieżnych, Urząd zauważa, że przewoźnik PKP Intercity odzyskał w 2015 r. 5,7 mln pasażerów (wzrost o 22,1%), osiągając najlepszy wynik wg liczby pasażerów po 2012 r. oraz pierwszy po 2009 r. wzrost.
Jednym z najważniejszych wyznaczników jakości usług przewozowych jest poziom punktualności. Za pociągi punktualne rozumie się takie, które dotarły do stacji docelowej o czasie lub z opóźnieniem do 5 minut. W 2015 r. punktualność pociągów na stacji docelowej wyniosła 92,4%, co oznacza wzrost punktualności w porównaniu z rokiem poprzednim o 1,3 pkt procentowego z poziomu 91,1%. W 2015 r. licencjonowani przewoźnicy kolejowi uruchomili łącznie blisko 1,6 mln pociągów, o ok. 6% więcej niż w roku poprzednim (wzrost o 90 tys.). Odsetek wszystkich pociągów opóźnionych na przybyciu (włącznie z opóźnionymi do 5 minut) wyniósł w analizowanym okresie 22,9%, co oznacza spadek o 2,8 pkt procentowego względem 2014 r. Łącznie pociągi były opóźnione o 50 985 godzin, a więc 2124 dni (spadek o 9382 godzin, tj. o 15,5%).
Średni czas opóźnień pociągów, z wyłączeniem opóźnień do 5 min., wyniósł 19 min. 50 sek. (o 1 min. 52 sek. mniej). Wliczając pociągi opóźnione do 5 min., średni czas opóźnień kształtował się na poziomie 8 min. 23 sek. (tj. o 1 minutę mniej).
Przytaczane przez UTK dane statystyczne zgromadzone w Rejestrze Zdarzeń Kolejowych,wskazują, że bezpieczeństwo pozostaje na zbliżonym poziomie do roku ubiegłego, na co wskazuje zmniejszenie liczby odnotowanych wypadków, przy zwiększonej w 2015 r. (w stosunku do roku ubiegłego o ok. 0,5%) wielkości pracy eksploatacyjnej. W 2015 r. liczba wypadków zaistniałych na krajowej ogólnodostępnej sieci kolejowej i sieci wydzielonej, w porównaniu do roku ubiegłego zmniejszyła się o 4,9%, tj. z ogólnej liczby 671 wypadków w 2014 r. do 638 wypadków w 2015 r., z zauważalną tendencją spadkową na przestrzeni ostatnich 5 lat Najliczniejszymi rodzajami wypadków, do których dochodziło na sieci kolejowej w 2015 r., były wypadki z udziałem osób spowodowane przez pojazd kolejowy będący w ruchu (z 38,7% udziałem), przy czym aż 95,1% z nich to wypadki wskutek najechania na osoby podczas przechodzenia przez tory w miejscu niedozwolonym. Drugą (co do liczebności) grupą są wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych (z 32,6% udziałem).
Liczba ofiar wypadków na ogólnej sieci systemu kolejowego i sieci wydzielonej w 2015 r. wyniosła 321, z czego 228 to ofiary śmiertelne, a 93 - ciężko ranni.
Dokładniejsze dane można znaleźć w raporcie dostępnym na stronie Urzędu Transportu Kolejowego - utk.gov.pl
Komentarze
Tagi:
Dział badania rynku i analizy:
Turystyka z gorszą obsługą
Nocowanie.pl: Zimowy wypoczynek w Polsce przyciąga węgierskich
Dział aktualności dnia:
Starsze aktualności:
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów
Oburzenie na ceny biletu na Wawel, ale czy
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
Ankieta KE dla
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Polskie lotniska nagrodzone certyfikatem Anna Aero
Jakie szkolenia odbędą się na tegorocznych Targach WorldHotel?
Jeśli turyści nie zgłoszą zastrzeżeń rezydentowi, mogą przegrać w sądzie
Powołano nowego prezesa PKP Intercity
IGHP wynegocjowała ceny za emisję sygnału telewizyjnego dla hotelarzy
McDonalds domaga się ogromnego odszkodowania od władz Florencji
Alfa Star chce na Giełdę Papierów Wartościowych
UOKiK podejmuje decyzję dotyczącą przejęcia Fly Away Travel
Życzenia na Święta Bożego Narodzenia
Sky Club - oskarżenie za pomoc
Amadeus podsumowuje pierwsze półrocze roku
Rozpoczyna się kolejna edycja akcji Gęsina na św. Marcina