Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Pilot wycieczek rowerowych
- REZYDENT TURYSTYCZNY REGO-BIS - SEZON 2024
- Animator Czasu Wolnego - Bułgaria
- KIEROWNIK DZIAŁU REZERWACJI
- PRACOWNIK DZIAŁU CALL CENTER
- Pilot na Węgry
- Project Manager (Katowice)
- Specjalista ds. rezerwacji w jęz. polskim
- Specjalista ds.turystyki - biuro podróży w...
- Sprzedam pensjonat Rabka Zdrój
Jak podróżują służbowo pracownicy sektora MŚP?
Wyjazdy służbowe są dziś narzędziem pracy ponad połowy polskich firm z sektora MŚP - wynika z badania Diners Club Polska zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych.
"W nadchodzącym roku aż 61 proc. MŚP za główny cel stawia przed sobą zdobywanie nowych klientów. Wzrost gospodarczy zwiększy rynek podróży służbowych. Polskie MŚP będą coraz częściej wyjeżdżać, a w procesie organizacji podróży mogą jeszcze wiele usprawni" - mówi Katarzyna Fatyga, dyrektor generalna Diners Club Polska.
Badanie "Podróże służbowe i kondycja polskich firm" zostało przeprowadzone na grupie 500 mikro, małych i średnich firm z całej Polski. Niemal połowa (49 proc.) ankietowanych oceniła sytuację swoich przedsiębiorstw jako dobrą lub bardzo dobrą. 37 proc. wszystkich wskazań stanowiły oceny neutralne. Zaledwie 9 proc. przedsiębiorców stwierdziło, że sytuacja ich firm jest zła lub bardzo zła. Połowa firm uważa, że w ciągu najbliższego roku ich sytuacja nie zmieni się, a jedna trzecia spodziewa się poprawy.
Najlepiej swoją kondycję oceniają firmy średnie. 69 proc. przedsiębiorstw z tej grupy uważa, że jest ona dobra lub bardzo dobra, żadne nie oceniło zaś swojej sytuacji jako złej. Co więcej połowa średnich firm w najbliższym roku spodziewa się poprawy. Tymczasem swoją kondycję jako złą lub bardzo złą oceniło 16 proc. firm małych i 11 proc. mikrofirm. Poprawy spodziewa się co czwarty przedstawiciel małego przedsiębiorstwa.
Jako dobrą lub bardzo dobrą swoją kondycję ocenia 57 proc. firm usługowych, 41 proc. przemysłowych i 38 proc. handlowych. Większość przedsiębiorców z dwóch pierwszych branż przewiduje, że w ciągu roku ich sytuacja nie zmieni się (odpowiednio 62 i 50 proc.).
Najwięcej wskazań negatywnych odnośnie obecnej sytuacji pochodzi od firm z branży handlowej (13 proc.). Jednocześnie właśnie wśród nich największy jest odsetek przedsiębiorstw, które spodziewają się, że nadchodzący rok będzie lepszy niż obecny - 48 proc.
W nadchodzącym roku firmy zawalczą o nowych klientów. Taki cel wyznaczyło sobie 61 proc. przedsiębiorstw z sektora MSP. Na zdobywaniu nowych rynków skoncentrują się zwłaszcza firmy małe (58 proc.) i średnie (54 proc.). Walkę o klienta zapowiada połowa przedsiębiorców z branży produkcyjnej i usługowej. Te plany powinny przełożyć się na rynek podróży służbowych.
Według szacunków biur podróży rynek wyjazdów służbowych urośnie w 2016 r. o 5 proc. Jednak firmy będą starały się optymalizować organizację wyjazdów - będą szukały tańszych ofert i częściej korzystały z tanich przewoźników. Oznacza to że wyjazdów może być więcej, ale wartość związanych z nimi transakcji nie musi się zmienić" - wyjaśnia Katarzyna Fatyga.
Obecnie w podróże biznesowe wyjeżdżają pracownicy 53 proc. firm z sektora, w tym reprezentanci niemal każdej średniej firmy (92 proc.). Co ciekawe, podróże służbowe zdarzają się również aż w co czwartej mikrofirmie.
Wyjazdy biznesowe organizują przede wszystkim przedsiębiorstwa prowadzące działalność przemysłową (64 proc.) i handlową (58 proc.). W branży usług wyjazdy są narzędziem pracy co trzeciej firmy (29 proc.). Pracownicy ponad połowy firm wyjeżdżają 2-3 razy w miesiącu lub częściej. W jednej trzeciej przedsiębiorstw wyjazdy służbowe zdarzają się co najmniej raz na tydzień. 35 proc. organizuje wyjazdy raz w miesiącu, a tylko 10 proc. rzadziej. Częstotliwość wyjazdów koreluje z wielkością firmy i branżą, w której działa.
Wyjazdy służbowe najczęściej zdarzają się w średnich firmach. Prawie 70 proc. z nich organizuje je co najmniej kilka razy w miesiącu, w tym co trzecia średnio raz na tydzień. Podróże służbowe najczęściej zdarzają się w branży handlowej i produkcyjnej. Warto odnotować, że aż jedna trzecia przedstawicieli mikrofirm wyjeżdża nawet raz w tygodniu, ale największy odsetek (40 proc.) rzadziej niż raz na miesiąc.
"Biorąc pod uwagę dużą częstotliwość wyjazdów, zwłaszcza w firmach średnich, może dziwić, że aż 80 proc. MŚP opłaca je gotówką, choć istnieją wygodniejsze formy płatności, jak karta służbowa, pozwalające ograniczyć biurokrację i zaoszczędzić czas" - mówi Katarzyna Fatyga.
Najczęściej pracownicy pobierają gotówkę w formie zaliczki - w taki sposób podróże rozlicza 45 proc. firm. Nieco rzadziej delegowany pokrywa wydatki z własnych środków, które następnie refunduje pracodawca (35 proc.) Kartą służbową za podróż płaci 10 proc. przedsiębiorstw - najczęściej małe i średnie - w ten sposób jest opłacana około jedna piąta wjazdów firm tej wielkości.
"Mikrofirmy nie nauczyły się jeszcze posługiwać kartami firmowymi. Ich przedstawiciele najczęściej pokrywają koszty podróży z własnych pieniędzy, a później je rozliczają" - mówi Katarzyna Fatyga.
Kartą służbową za podróże płaci 40 proc. firm handlowych i 29 proc. firm produkcyjno-przemysłowych.
Biznesowe wyjazdy MŚP trwają średnio do dwóch dni. Długość wyjazdów nie zależy od branży, w której działa firma, ale koreluje z wielkością przedsiębiorstw - w małych i średnich firmach średni czas podróży służbowej jest dłuższy (dwa dni) niż w mikrofirmach, w których wyjazdy trwają zwykle jeden dzień.
Przedstawiciele MŚP w podróż służbową jadą najczęściej samochodem firmowym. Z takiego środka transportu korzysta 55 proc. przedsiębiorstw (40 proc. mikrofim, 50 proc. małych 65 proc. średnich). Aż w jednej piątej firm pracownicy w delegację jadą prywatnym samochodem. Ten środek transportu jest najczęściej wykorzystywany w mikroprzedsiębiorstwach (35 proc.).
Stosunkowo rzadko przedsiębiorcy w biznesową podróż udają się pociągiem (15 proc.) a jeszcze rzadziej samolotem (5 proc.). Z transportu lotniczego korzysta 10 proc. średnich i małych firm.
Ponad połowa firm zatrudnia osobę odpowiedzialną za organizację służbowych wyjazdów. Jednak w co trzeciej firmie jest to jedno z wielu należących do niej zadań. Aż w 45 proc. firm każdy pracownik organizuje swój wyjazd samodzielnie.
"Coraz więcej przedsiębiorstw korzysta z systemowych narzędzi do optymalizacji i samodzielnej rezerwacji podróży służbowej, czyli tzw. self booking tool. Potrafią one filtrować oferty i wybierać dla firm optymalne warianty podróży biznesowej. Najlepszym sposobem na uproszczenie procesu podróży służbowych jest implementacja takich narzędzi systemowych w firmach i wyznaczenie jednej osoby do zarządzania tym obszarem działalności. Dopełnieniem całości może być zastosowanie ujednoliconego instrumentu do finansowania podróży" - mówi Katarzyna Fatyga.
Z prezentacją Diners Club Polska można zapoznać się poniżej.
Możesz także pobrać plik: turinfo_20151117_prezentacja_diners_club_-_podr__e_s_u_bowe_w_m_p.pdf
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
ECTAA wybrała preferowany kierunek podróży na 2025
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
Promocja Polski podczas 75-lecia słynnych ogrodów
Dział badania rynku i analizy:
Turystyka z gorszą obsługą
Nocowanie.pl: Zimowy wypoczynek w Polsce przyciąga węgierskich
Starsze aktualności:
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów
Oburzenie na ceny biletu na Wawel, ale czy
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
Ankieta KE dla
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Przyszłoroczne prognozy zbyt optymistyczne dla branży turystycznej
Kolejny hotel dołączył do sieci Best Western
Więcej turystów w Grecji. Czy przełożyło się to na wzrost dochodów z turystyki?
Turyści nie znają zakresu ubezpieczeń?
Spadają ceny wyjazdów do Tunezji
OTI Holding ma nowego doradce d/s planowania strategicznego i rozwoju struktury w Europie
Jakie biuro najlepiej otworzyc?
Spadek liczby turystów w Tunezji
Tajlandia zaostrza środki bezpieczeństwa
Powstało nowe konsorcjum przy POT
Emirates podaje wyniki i ogłasza promocję
Jak zmieniają się alkoholowe preferencje Polaków?
Nowy portal rezerwacyjny wchodzi na rynek
Ryanair poleci z Modlina do Tuluzy
W Warszawie otwarto nowy lokal gastronomiczny
Grecy prywatyzują 14 lotnisk regionalnych
AccorHotels nawiązał współpracę z firmą oferującą wynajem samochodów
Niedoinformowanie klienta może być kosztowne
Ceny w biurach nieznacznie w górę