TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Jakie wyniki osiągnął Orbis?

Grupa hotelowa Orbis ujawniła wyniki finansowe za 3 kwartał bieżącego roku.


"W styczniu br. Orbis zrealizował transakcję portfelową, w wyniku której przyspieszył rozwój spółki. Nasza sieć powiększyła się o 38 działających hoteli w 5 nowych państwach w regionie Europy Wschodniej. Zawarcie tak znaczącej transakcji postawiło przed nami nowe wyzwania. Naszym celem jest pełne wykorzystanie nowych możliwości, które otworzyły się przed spółką. Dobre wyniki finansowe i operacyjne odnotowane zarówno w trzecim kwartale, jak i narastająco od początku roku zdecydowanie potwierdzają naszą zdolność do zwiększania wartości spółki"- powiedział Gilles Clavie, prezes zarządu i dyrektor generalny Orbis SA.

W 3. kwartale 2015 r. w całej grupie odnotowano solidny wzrost wyników operacyjnych, czego potwierdzeniem jest wzrost wskaźnika RevPAR o 11% do 179,0 zł. Podwyższenie wskaźnika RevPAR - widoczne we wszystkich państwach regionu - zostało osiągnięte dzięki przyrostowi średniej ceny za pokój (ARR) o 2,3% oraz wskaźnika frekwencji o 6,5 p.p. do poziomu 82%. Wzrost wskaźnika był znacznie wyższy w hotelach kategorii średniej i wyższej (12,5%) niż w hotelach ekonomicznych, gdzie wyniósł 7,8%.

W trzecim kwartale osiągnięto również bardzo satysfakcjonujący wzrost skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży netto do poziomu 363 mln zł oraz wskaźnika EBITDAR o 9,9% (do poziomu 146 mln zł). Wskaźnik EBITDA z działalności operacyjnej narastająco za 9 miesięcy roku wyniósł 263 mln zł, czyli o 17.8% więcej w porównaniu do wyników pro forma za pierwsze 9 miesięcy roku 2014.

Uwzględniając wyniki Grupy po trzecim kwartale oraz aktualny stan rezerwacji na nadchodzące miesiące, spółka potwierdziła prognozę wskaźnika EBITDA w roku 2015 w przedziale 310 ‑ 320 mln zł.

W lipcu 2015 r. do Grupy Orbis dołączył pierwszy hotel pod marką ibis Styles w Wilnie na Litwie. W trzecim kwartale 2015 r. podpisano pięć nowych umów franczyzy kontynuując rozwój sieci hoteli w Polsce, Rumunii i na Litwie. W okresie trzech najbliższych lat, na mocy już podpisanych kontraktów, zostanie otwartych 21 hoteli działających na podstawie umów franczyzy i o zarządzanie oraz 3 hotele własne, będące aktualnie w budowie.

Zgodnie z planami rozwoju spółka monitoruje potencjalne przedsięwzięcia pod kątem maksymalizacji zwrotu z inwestycji i skupia się na kluczowych rynkach geograficznych, głównie w centrach miast. Analizowane są również umowy dzierżawy hoteli i rozważane ewentualne transakcje ich wykupu (buy-back).

Równocześnie rozpatrywana jest sprzedaż najmniej istotnych dla grupy aktywów z myślą o przyspieszeniu rozwoju w oparciu wysokorentowne inwestycje we własne hotele. W ramach optymalizacji zaangażowanego kapitału w sierpniu 2015 r. zawarta została umowa zbycia hotelu Mercure Centrum w Lublinie oraz Mercure Zamość Stare Miasto w Zamościu. Obydwa hotele będą kontynuować działalność pod marką Mercure na podstawie umów franczyzy.

Wśród pozytywnych trendów makroekonomicznych spółka dostrzega sprzyjające warunki do zapewnienia możliwie najlepszej struktury finansowania portfela aktywów, w tym dalszego korzystania z dźwigni finansowej poprzez zadłużenie w razie zaistnienia takiej potrzeby.

Łączna wysokość nakładów przeznaczonych na inwestycje i rozwój (capex) narastająco od początku roku 2015 wyniosła 47,5 mln zł, z czego 28,3 mln zł przeznaczono na projekty rozwojowe: hotel Mercure w Krakowie, hotel ibis w Gdańsku i hotel ibis Styles w Szczecinie, a także modernizacje hotelu Novotel Warszawa Centrum oraz hoteli Mercure w Gdyni, Gdańsku i ibis Styles w Bielsku-Białej, które zakończyły proces zmiany marki w pierwszej połowie 2015 r.

Obecnie trwają prace remontowe i proces rebrandingu w ostatnim hotelu pod marką "Orbis" we Wrocławiu (300 pokoi), w wyniku których będzie on kompleksem dwóch hoteli - Novotel i ibis. Dwa inne hotele: Mercure Budapest Duna i Mercure Budapest Metropole przechodzą remont generalny i w pierwszym kwartale 2016 r. również zmienią markę.

Wyniki finansowe i operacyjne Grupy Orbis

  3Q 2015 3Q 2014 3Q 2014 pro forma Zmiana 3Q 15/3Q 14 pro forma
Przychody ze sprzedaży (PLN m) 362.9 204.2 337.7 7.5%
EBITDAR (PLN m) 146.2 75.2 133.0 9.9%
EBITDA operacyjna (PLN m) 120.1 74.1 107.3 12.0%
Frekwencja 82.0% 72.2% 75.5% 6.5 pp
Średnia cena (PLN) 218.4 208.2 213.5 2.3%
Przychód na 1 dostępny pokój (RevPAR) PLN 179.0 150.4 161.2 11.0%




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
wyniki finansowe orbis revpar ebidtar ebidta Gilles Clavie wyniki operacyjne capex ibis styles mercure




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję