TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Zachodniopomorskie będzie miało drugi port lotniczy?

Na liście finansowanych z unijnych środków przedsięwzięć znalazła się budowa portu lotniczego w Zegrzu Pomorskim koło Koszalina. Na inwestycje ma zostać przeznaczone 12 mln euro.


Województwo zachodniopomorskie otrzymało z unijnej kasy na lata 2007 - 2013 ponad 860 mln euro. Teraz o ich podziale zadecyduje Urząd Marszałkowski. Projekty, które mogą być za te pieniądze zrealizowane, muszą pokonać dziesiątki konkurencyjnych wniosków. Jednak są wyjątki. Bruksela wymaga, aby samorządy województw przygotowywały tzw. indykatywny plan inwestycyjny, czyli listę kluczowych dla regionu inwestycji, na które Urząd Marszałkowski na pewno przeznaczy unijne pieniądze. W Zachodniopomorskiem lista ta liczy osiemnaście pozycji, które warte są 390 milionów euro. Nowy zarząd województwa zatwierdził indykatywny plan 25 stycznia bieżącego roku.

Duże kontrowersje budzi przekazanie 12 mln euro na budowę lotniska w Zegrzu Pomorskim koło Koszalina. Regionalny port lotniczy ma powstać na dawnym, wojskowym lotnisku.

Paweł Michalak, senator PiS z Koszalina, który opowiada się za tą inwestycją przekonuje - Koszalińska część regionu musi mieć własny port lotniczy, ten w Goleniowie jest za daleko.

Port lotniczy miałby być siłą napędową wschodniej części regionu. Korzystaliby z niego turyści, chcący wypocząć w Kołobrzegu i na pojezierzu w okolicach Szczecinka. Michalak przekonuje, że lotnisko stanowi jedyną szansę na rozwój regionu w obliczu braku możliwości budowy drogi ekspresowej z Koszalina na południe kraju.

Arkadiusz Litwiński, poseł z PO zdziwiony jest umieszczeniem lotniska koło Koszalina na liście kluczowych dla regionu inwestycji. Zaznacza - Nie jest to pomysł pozbawiony jakiegokolwiek uzasadnienia, ale trudno traktować go jako priorytet. Z Kołobrzegu do lotniska w Goleniowie, po budowie kilku obwodnic, dojazd będzie trwał około godziny. To niewiele.

Koszalińskie aspiracje zaniepokoiły również Brukselę, która skrytykowała polski pęd do budowy lotnisk, gdzie tylko się da.

Jacques Barrot, unijny komisarz ds. transportu zaznaczył - Polska ma w tej chwili chyba zbyt dużą tendencję do budowy zbyt dużej liczby lotnisk regionalnych. Zamiast tego powinna budować dobre połączenia drogowe i kolejowe z już istniejącymi portami lotniczymi.

Stanowisko Brukseli jest ważne, ponieważ plan indykatywny Urzędu Marszałkowskiego musi zostać zatwierdzony przez unijnych urzędników. Mogą oni zażądać usunięcia z planu inwestycji w Zegrzu.

Władysław Husejko, wicemarszałek województwa, który odpowiedzialny jest między innymi za transport był zdziwiony wypowiedzią komisarza Barrota. Jednak pojawiła się ona już po zatwierdzeniu planu przez Zarząd Województwa. Husejko zapewnił, że kluczowe dla planów inwestycji w Zegrzu będzie studium wykonalności inwestycji. Podkreśla - To bezlitosny dokument ekonomiczny, który pokaże, czy lotnisko pod Koszalinem ma rację bytu.

Jednak, jak na razie wykonania studium nie ma jeszcze w planach. Jest to bardzo kosztowny dokument. Czy w ogóle powstanie zależy od decyzji Brukseli.

Inną przeszkodą dla lotniska w Zegrzu jest znalezienie się miasta na liście potencjalnych lokalizacji amerykańskiej tarczy rakietowej.

W indykatywnym planie inwestycyjnym znalazły się inwestycje, które zapewne ucieszą Szczecinian i zmienią wizerunek ich miasta. Znajdą się między innymi fundusze na budowę muzeum morskiego na Łasztowni, budowę hali widowiskowej, gmachu filharmonii oraz kontynuowanie budowy obwodnicy.

Indykatywny plan inwestycyjny zawiera:
1. Budowę i przebudowę dróg wojewódzkich (91,05 mln euro);
2. Uzbrojenie gruntów Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Szczecinku (3,05 mln euro);
3. Uzbrojenie Strefy Zorganizowanej Działalności Inwestycyjno-Przemysłowej - 150 ha w Koszalinie (10 mln euro);
4. Budowę obwodnicy śródmiejskiej Szczecina (28,4 mln euro);
5. Modernizację regionalnej linii kolejowej Goleniów - port lotniczy (15 mln euro);
6. Zakup taboru kolejowego dla przewozów regionalnych (40 mln euro);
7. Uruchomienie lotniska w Zegrzu Pomorskim (12 mln euro);
8. Zwiększenie dostępności do internetu w województwie zachodniopomorskim (23 mln euro);
9. Budowę systemów kanalizacji sanitarnej, obejmującej gminy należące do zlewni jeziora Miedwie (13,1 mln euro);
10. Budowę infrastruktury i wspólnej marki turystycznej zachodniopomorskiego szlaku żeglarskiego (25 mln euro);
11. Budowę hali widowiskowo-sportowej w Koszalinie (10 mln euro);
12. Rewitalizacja Kołobrzeskiej Strefy Uzdrowiskowej (8 mln euro);
13. Budowę Muzeum Morskiego przy nabrzeżu na Łasztowni (4 mln euro);
14. Budowę hali widowiskowo-sportowej w Szczecinie (41,3 mln euro);
15. Operę na Zamku w Szczecinie (15 mln euro);
16. Filharmonię Szczecińską (15 mln euro);
17. Centrum Zabiegowe ze Szpitalnym Oddziałem Ratunkowym Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Szczecinie, budowę i wyposażenie Centrum Diagnostyki Nowotworów Piersi w Szczecinie, Regionalne Centrum Transplantologii w Szczecinie-Zdunowo, Program Medyczny Szpitala Zdroje (30 mln euro);
18. Zachodniopomorski program szkolenia młodzieży piłkarskiej i rozwoju infrastruktury sportowej - Euroboiska (8 mln euro).




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
port lotniczy lotnisko w Zegrzu Pomorskim Koszalin zachodniopomorskie środki unijne indykatywny plan inwestycyjny Zegrze Pomorskie Paweł Michalak Arkadiusz Litwiński Jacques Barrot Władysław Husejko amerykańska tarcza rakietowa Szczecin budowa lotniska odloty z koszalina goleniowie obwodnica do


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję