TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Co z lotniskami w Polsce?

Stanęły przygotowania do budowy lotniska zapasowego w Modlinie. Trwają także rozmowy nad potrzebą wybudowania nowego centralnego portu między Warszawą, a Łodzią. Nadal nie wyjaśniony jest los lotniska na Sadkowie.


- Nasz rząd jako pierwszy stawia pytanie, czy jest na niego miejsce, gdy rozwijają się lotniska regionalne. To decyzja obarczona kilkunastoma miliardami złotych, bo tyle kosztowałoby zbudowanie nowego portu od podstaw - poinformował minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Sam uważa tą inwestycje za potrzebną, ale niekoniecznie wykonaną za pieniądze z budżetu państwa. Podczas wywiadu zdradził, iż w grę wchodziłoby partnerstwo prywatno-państwowe. Gdyby lotnisko budował inwestor prywatny, to musiałby wiedzieć, że gra jest warta świeczki. Ten problem zapewne rozstrzygnie ekspertyza (przygotowana przez 7 firm), którą zamawia właśnie resort infrastruktury. Pieniądze na ten cel będą pochodzić z UE. - To niespotykane dotąd w Polsce badania. Chcemy się dowiedzieć, jak będzie się zmieniał nasz rynek lotniczy do 2035 r. - oświadczył wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz. Odpowiedź na pytanie, czy nowe lotnisko jest potrzebne w Polsce, pojawi się w połowie przyszłego roku. - My tego nie wiemy, niech rozstrzygną analitycy. Potem będziemy się ewentualnie zastanawiać nad lokalizacją - wyjaśnił Jarmuziewicz.

Zmianę w podejściu rządu, popiera Sławomir Monkiewicz z Biura Planowania Rozwoju Warszawy, gdyż najnowsze dane wskazująca spadającą liczbę pasażerów na polskich lotniskach. Do nie dawna, dyskusja nad nowym centralnym porcie, który miałby pełnić rolę tranzytową między Europą, a Azją, sprowadzała się tylko do miejsca jego budowy. Zamawiane w ostatnich latach analizy, wskazywały najczęściej na okolice Mszczonowa - oddalone ponad 50 km od centrum stolicy. Ponadto dziś zdecydowanie łatwiej dostać się do Berlina z Poznania czy Wrocławia. Pod znakiem zapytania zostaje także port w Modlinie? - Mamy problem z protestami ekologów, ale o termin otwarcia w 2012 r. byłbym raczej spokojny - poinformował minister Jarmuziewicz. Natomiast szef Portów Lotniczych - Michał Marzec przekonuje, że Warszawie jeszcze przez długi okres czasu może wystarczyć Okęcie i to bez konieczności budowy nowego pasa startowego. Wg niego, trzeba tylko zmodernizować drogi kołowania i usprawnić procedury startów i lądowań. Te zmiany, zdaniem Marca pozwoliłyby na odprawę nawet 20-25 mln pasażerów rocznie (dziś jest to ok. 10 mln). Dyrektor podał także przykład lotniska Gatwick pod Londynem z jednym pasem startowym, które obsługuje jeszcze więcej osób. - Mamy wyraźną wizję rozwoju Okęcia - ogłosił i prezentując harmonogram dokończenia budowy nowego terminalu. Obecnie Porty Lotnicze noszą się z zamiarem ogłoszenia przetargu na wymianę zniszczonego fragmentu płyty, na której stoją samoloty. W połowie roku, ma być już znany wykonawca południowego i środkowego pirsu. Otwarcie tego terminalu planuje się pod koniec 2010 r. Kolejne dwa lata, będą wiązały się z remontem starego dworca i jego integracją z nowym.

Jaki los czeka natomiast Radom? Marszałek Mazowsza, Adam Struzik poinformował prezydenta Andrzeja Kosztowniaka, że przystąpienie województwa do spółki Port Lotniczy Radom - nie znajduje aktualnie uzasadnienia - Na ten rok sejmik Mazowsza zadeklarował się przeznaczyć na objęcie akcji w spółce Port Lotniczy Radom 15 mln zł, jeśli pojawi się masterplan i inwestor. Niestety, firmy chciały za dużo pieniędzy i procedura się przedłużała - dopiero niedawno podpisano umowę ze zwycięzcą drugiego przetargu. Sejmik więc nie dał pieniędzy. Ponadto - ze względu na trudną sytuację budżetu w bieżącym roku nie jest możliwe przesunięcie kwoty 15 mln zł do pozycji wydatków niewygasających na 2009 rok - poinformował Struzik. Marszałek dodał, iż zarząd rozpatrzy wniosek Radomia o wpisanie 15 mln zł do przyszłorocznego budżetu, jednak przypomniał o zaangażowaniu województwa w tworzenie dwóch lotnisk cywilnych - w Modlinie i Sochaczewie.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
port lotniczy minister infrastruktury Cezary Grabarczyk resort infrastruktury wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz Sławomir Monkiewicz Biuro Planowania Rozwoju Warszawy Okęcie Gatwick Marszałek Mazowsza Adam Struzik prezydent Andrzej Kosztowniak spółka Port Lotniczy Radom inwestor lotniska cywilne Modlin Sochaczew Sadkowo




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję