TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Agenci wystawieni na strzał

Od wakacji wzrosła ilość osób, które chcą płacić kartami za wycieczki. W niektórych biurach podróży takich klientów było o połowę więcej niż w analogicznym okresie 2011 roku. Głównym powodem takiej skłonności do płatności kartą jest możliwość dokonania operacji chargeback, w razie zrealizowania usługi za którą zapłacono.


Zatem płatność kartą stała się dodatkową formą zabezpieczenia dla turysty, gdyż zmniejsza ryzyko utraty pieniędzy w przypadku, gdy usługodawca nie wywiąże się ze zobowiązań i nie zrealizuje świadczeń. Co więcej, klient może nawet domagać się zwrotu pieniędzy kiedy otrzyma, według jego mniemania, usługę niewłaściwą (np. hotel nie odpowiadał standardowi zapisanemu w umowie, transport był niekomfortowy). Takie właśnie możliwości daje chargeback.

Skutki takich metod po sezonie, gdy łącznie kilkanaście firm z branży zbankrutowało (wliczając w to OLT Express) odczuwają agenci rozliczeniowi, a nie banki. Wygrała bowiem interpretacja mówiąca, iż w ramach operacji chargeback to agent rozliczeniowy musi zwrócić klientowi pieniądze z własnych środków, a dopiero później może się starać odzyskać je od firmy, która... na przykład zbankrutowała i nie posiada już żadnych aktywów. W branży turystycznej, do tej pory, łącznie zwroty środków zapłaconych kartami sięgnęły już kilku milionów złotych.

Jednak agenci rozliczeniowi nie wzięli tego ryzyka na siebie i egzekwowali zwrot środków od... agentów sprzedających wycieczki! - Blokadzie podlegały pieniądze, które zapłacili klienci wykupujący u nas wycieczki innych biur podróży. Dlatego złożyłem doniesienie do prokuratury - wyjaśnia Bartosz Roch Nowik, prezes TraveliGo.pl, które z tytułu chargeback zapłaciło kilkadziesiąt tysięcy złotych. W przypadku większych pośredników straty z tego tytułu sięgnęły nawet 0,5 mln zł. Pisaliśmy już o tym wielokrotnie - przypominamy jeden z ostatnich tekstów Agencie zastanów się kogo sprzedajesz - zachęcamy do zapoznania się również z komentarzami.

Sami agenci rozliczeniowi się zabezpieczają. Latem firma eService wypowiedziała umowy niektórym swoim klientom z branży turystycznej. Można o tym wydarzeniu przeczytać w linku Firmy rozliczeniowe wypowiadają umowy biurom podróży. W biurach podróży zawrzało, a wiele osób oskarżyło e-service o dyskryminację branży turystycznej. To jednak nie nie koniec. Wielu agentów dostarczających terminale zmieniło warunki umów i zażądało zatrzymania części lub nawet całości środków do czasu rozliczenia, na przykład Bank PKO SA żąda wpłacenia kaucji na poziomie wielokrotności miesięcznych obrotów kartowych. Z kolei Dotpay wprowadził zasadę "rollback", czyli zatrzymanie na nieoprocentowanym rachunku bankowym, do czasu zrealizowania usługi, 100 procent wartości kwoty wpłaconej przez klienta.

W sumie na całych problemach najbardziej ucierpieli z powodu operacji chargeback agenci turystyczni, którzy sprzedają oferty wielu różnych organizatorów. Wielu z nich poniosło straty w tym sezonie, a na kolejny muszą ograniczyć z korzystanie z kart płatniczych, przy czym klienci chcą płacić kartą jak nigdy dotąd. Klienci nie mogą u nich płacić kartą, więc część z nich rezygnuje z zakupu.

Można stwierdzić, że na całym tym zamieszaniu korzystają najwięksi touroperatorzy. Oni współpracują z agentami rozliczeniowymi na rozsądnych warunkach i mogą akceptować płatności kartą. Z drugiej strony agentów zaatakowało TUI o czym wielokrotnie pisaliśmy - ostatnio TUI: podpisali, ale nie sprzedają? i wygląda, iż presja organizatorów na dużo mniejszych od nich agentów w mniej lub bardziej cywilizowanej formie jest faktem (choć na szczęście nie ze strony wszystkich TO).

Pytanie co dalej? Nie ma odwrotu od obecnej sytuacji - organizacje wydające karty (przede wszystkim Mastercard i VISA) nie zmienią regulaminu kart i obecnie dostępnej operacji chargebanck. Ludzie wyedukowani przez media też nie zrezygnują łatwo z płatności kartą. Rośnie także sprzedaż on-line, którą jednak także przejmują raczej najwięksi.

Tradycyjni Agenci znaleźli się w trudnym położeniu. I nie ma klarownych widoków na poprawę. Będą walczyć - w ostatnich latach wreszcie formalnie zaczęli się jednoczyć i widzieć wspólny interes, ale z biznesowego punktu widzenia jednak najlepszym krokiem byłaby ucieczka do przodu. Skoro po tym sezonie tak wielu turystów obawia się biur to może sprzedaż oddzielnych usług jest uzupełnieniem oferty agenta? W tą stronę poszedł już np. Adriatyk: Adriatyk wypisał się!. Sprzedaż oddzielnych produktów jak rezerwacje hotelowe, czy bilety lotnicze w atrakcyjnie turystyczne miejsca może się okazać hitem lat, w których upadki biur straszą klientów.

Agenci mogą także rozważyć związanie się z mocną siecią agencyjną lub jednym touroperatorem na stałe. Jednak, aby touroperator lub sieć była chętna do takiej współpracy agent z reguły musi mieć dobrą lokalizację i/lub wnosić dodatkowe opłaty, a do tego musi zagwarantować odpowiednią obsługę klienta i poddać się zewnętrznej kontroli i regulacji. To wszystko obciąża małe firmy.

Część agentów także po prostu rozszerza działalność o usługi niezwiązane z turystyką, co jest znanym sposobem na trudne lata. Działalności dodatkowe można prowadzić w wielu sektorach - jeśli tylko zostaną dobrane właściwie do lokalizacji i klientów, mogą stać się "drugą nogą". Gorzej, gdy ciężko taką działalność znaleźć lub np. lokal nam na nią nie pozwala.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
biura podróży agent turystyczny agent rozliczeniowy karta płatnicza karta kredytowa płatności płatność kartą e-service Dotpay Bank PKO SA bankructwo OLT Express touroperator branża turystyczna chargeback klient turysta TUI Adriatyk działalność sieć sprzedaży sprzedaż organizacja ruchu turystycznego impreza turystyczna zabezpieczenie firma rozliczeniowa terminal płatniczy


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję