TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Ewidencja Organizatorów do poprawy?

Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych jest publicznym rejestrem, który w swoim założeniu winien pozwolić na weryfikację firm świadczących usługi jako touroperatorzy. Jednak zarówno dla branży, jak i dla turystów w obecnym kształcie jest on mało przydatny, a momentami wcale.


Po pierwsze zwróćmy uwagę na jego użyteczność dla branży - w rejestrze można znaleźć informacje o gwarancjach także największych firm tj. Itaki, TUI i Rainbow Tours. W dniu 2 września wszystkie 3 spółki te miały opisane gwarancje kończące się we wrześniu 2013. Dziś 9 września te same spółki mają zaktualizowane gwarancje częściowo tj. TUI i Itaka mają nowe gwarancje podane, a Rainbow Tours ma starą kończącą się 16-09-2013! Co ciekawe - Itaka o nowej gwarancji informowała już 17 lipca, TUI poinformowało dopiero 4 września, a Rainbow Tours 30 lipca. Co ważne - ze strony rejestru znikły zapisy o starej/poprzedniej gwarancji, która może jeszcze działać lub jest chociaż przydatna jako informacja o zmianach w sprzedaży w firmie.

Koronnym dowodem na to jak taka ewidencja może skomplikować sytuację jest gwarancja dla spółki ATA Sp. z o.o. z Gdańska. Spółka ta ma i miała odpowiednią gwarancję, jednak nie była ona widoczna w ewidencji - do dziś w ewidencji widnieje stara gwarancja ważna do 31-08-2013! Zatem tworząc zestawienie firm o największych gwarancjach (aktualność Gwarancje największych touroperatorów) zmuszeni byliśmy do innej weryfikacji tej gwarancji. Niestety dokument ją potwierdzający nie był opublikowany na stronie spółki, a wskutek trudności z komunikacją (to zdarzyć się to może zawsze) i jednocześnie wskutek braku pomocy ze strony Urzędu Marszałkowskiego (obie osoby mogące coś powiedzieć w temacie były nieobecne w dzień publikacji) uznaliśmy, iż nie mamy potwierdzenia gwarancji oraz jej kwoty. Jednak ta gwarancja była i sama spółka w kolejnych dniach pokazała nam dokumenty, na których widnieje pieczęć z datą 9 sierpnia jako wpłynięcie do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego! Zatem przepraszamy tutaj spółkę ATA Sp. z o.o. z Gdańska za te wszystkie trudności i przekłamania w procesie potwierdzania danych. Niestety publikacja dynamicznego zestawienia i sprawdzenia ok. 150 firm niosła ze sobą ryzyko, zwłaszcza przed połową września, gdzie blisko 1/3 gwarancji ulegała zmianie.

Na w/w przypadku chcieliśmy pokazać całej branży, że ewidencja jest ważna i nie można myśleć o tym, że brak aktualnego wpisu naszej firmy nie ma znaczenia. Równie dziwna była sytuacja z firmą JDJ Bachalski Sp. z o.o. z Poznania wobec której Urząd Marszałkowski z Wielkopolski wszczął postępowanie o wykreślenie z rejestru - obecnie widać zawiadomienie z 27.08.2013 r. o wszczęciu postępowania w spr. wykreślenia z rejestru . Jednak jeszcze 3 września tej informacji nie było podanej, pomimo iż postępowanie miało biec od 27 sierpnia...

I tu pojawia się kwestia korzystania z rejestru przez laików. Zarówno w obecnym stanie wpis dla w/w spółki, jak i w stanie z 3 września, gdzie nie było żadnej informacji poza tą, że gwarancja się skończyła 24-08-2013 w naszej opinii nie są zrozumiałe dla większości klientów. Być może osoba obyta z różnymi wymogami, czy regulacjami prawnymi przez analogię zrozumie sytuację, jednak testując na małej i nie reprezentatywnej próbie można śmiało sądzić, że kilka procent ludzi poprawnie pojmie sytuację.

Przeglądając Rejestr znaleźliśmy też dwa biura podróży z zagranicy - Travel Trex GmbH i WOW Travel GmbH, którym wygasło zabezpieczenie finansowe. Brak adnotacji o prowadzeniu działalności, oraz jakiejkolwiek wzmianki o wszczęciu postępowania wobec nich wskazywały na niejasność sytuacji obu organizatorów. Nie wiadomo, czy biura przedłużyły gwarancje, czy też zawiesiły działalność. W zasadzie oba wpisy były kompletnie nieczytelne.

Zwróciliśmy się z prośbą o wyjaśnienie do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego oraz do Ministerstwa Sportu i Turystyki. Jolanta Osuchowska z Departamentu Turystyki MSiT bardzo szybko udzieliła nam odpowiedzi na nasze pytania, wyjaśniając sytuację obu podmiotów: Travel Trex Gmbh - została uaktualniona gwarancja ubezpieczeniowa do 31.05.2014, natomiast WOW Travel GmbH jest przygotowywane zawiadomienie o wszczęciu postępowania z urzędu dot. wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru oraz o zakazie wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru przez 3 lata. Szkoda tylko, że turysta chcący sprawdzić sytuację obu organizatorów w CEOiPT takiej informacji by nie uzyskał.

Nieco bardziej szczegółowe wyjaśnienie złożył Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. Przedsiębiorca Travel Trex Gmbh o nr wpisu do Rej. COTiPT: 1215 posiada aktualne zabezpieczenie finansowe ważne do 31 maja 2014r., które zostało wprowadzone do CEOTiPT z prośbą o akceptację przez MSiT. Natomiast przeciwko drugiemu przedsiębiorcy WOW Travel GmbH o nr wpisu 1346 jest przygotowane zawiadomienie o wszczęciu postępowania z urzędu dot. wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru oraz o zakazie wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru przez okres 3 lat. Ponadto zwrócimy się z prośbą do MSiT o usprawnienie modułu CEOTiPT.

Jak poinformowała nas Marta Milewska, rzeczniczka prasowa z UMWM W dniu wydruku raportu dot. upływających terminów gwarancji z Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych Woj. Maz. obaj zagraniczni przedsiębiorcy o nr wpisu 1215 i 1346 nie widnieli w ww. raporcie, dlatego też nastąpiło ich przeoczenie. Jednocześnie zapowiedziała, że Urząd zwróci się z prośbą do MSiT o usprawnienie modułu CEOiPT.

Rozesłaliśmy zapytanie do biur z prośbą o ocenę przydatności i wiarygodności CEOiPT, niestety nawet organizatorzy, którzy ucierpieli wizerunkowo wskutek niezaktualizowania danych ich firmy na stronie internetowej Ewidencji, mimo przesłanych wcześniej do Ministerstwa dokumentów z nową gwarancją ubezpieczeniową, nie zdecydowali się na wypowiedź w tej sprawie. Odpowiedział nam jeden organizator: Sam rejestr jest dobrym pomysłem, jednak mógłby zawierać o wiele więcej informacji niż zawiera obecnie. Jest aktualizowany raz na pół roku lub raz na kwartał. Nie jest czytelny, nawet dla osób pracujących w branży. - pisze do nas osoba na co dzień zajmująca się sprzedażą wycieczek w biurze podróży. Co z uwagi na wielokrotny brak aktualnych danych w Ewidencji można zapewne uznać za głos wielu.

Co naszym zdaniem wymaga zmiany?

Właściwie niewiele - wygląd rejestru - w sensie podglądu firmy i może trzeba rozszerzyć dane o poprzednią posiadaną gwarancję. Dla potrzeby laików - po danych firmy (które można by prezentować w sposób bardziej zawarty jak w starym rejestrze) należało by wypisać jasno i wyraźnie (dużymi literami i np. na zielono/czerwono):
FIRMA AKTUALNIE POSIADA GWARANCJĘ WAŻNĄ DO DNIA XX.XX.XXXX
lub też
FIRMA NIE POSIADA AKTUALNEJ GWARANCJI I NIE MA PRAWA ORGANIZOWAĆ (TURYSTYKI)
Zmiany takie nawet w obecnym stanie ewidencji to kwestia 2-4 godzin pracy informatyka. Nieco gorzej przedstawia się sprawa przechowania i prezentacji zapisów starszych gwarancji - jednakże to także nie jest żadną poważną przebudową systemu.

Na minimum 2 tygodnie przed końcem gwarancji lub wcześniej, informacja o odnowieniu gwarancji winna się prezentować już ze szczegółami, tak, aby turysta, czy potencjalny kontrahent mógł być spokojny. Firmy zwlekające z dostarczeniem dokumentów powinny być pod szczególnym nadzorem urzędników, aby nie powstawały sytuacje mogące zagrozić wiarygodności zarówno przedsiębiorcy, jak i ewidencji.

Oczywiście wymagało to by większej uwagi ze strony Urzędów, jednak po to ten rejestr jest nam, zarówno branży, jak i klientom, potrzebny. Opóźnienia i niekompletność danych czynią to narzędzie niewiarygodnym, a przecież tak nie wiele trzeba zmienić, aby nie było wątpliwości.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych Urząd Marszałkowski Gwarancja touroperatora


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję