Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Animator Czasu Wolnego - Bułgaria
- KIEROWNIK DZIAŁU REZERWACJI
- PRACOWNIK DZIAŁU CALL CENTER
- Pilot na Węgry
- Project Manager (Katowice)
- Specjalista ds. rezerwacji w jęz. polskim
- Specjalista ds.turystyki - biuro podróży w...
- Sprzedam pensjonat Rabka Zdrój
- B.P. ITAKA w C.H.M1 w Czeladzi zatrudni
- NEKERA - Specjalista Wsparcia Sprzedaży
Unia stawia na rozwój infrastruktury
Dzięki wsparciu Unii Europejskiej, Polska wybuduje m.in. szybkie połączenia kolejowe między głównymi miastami. Komisja Europejska ogłosi projekt pakietu infrastrukturalnego w najbliższą środę. Budżet UE na transport w latach 2014-2020 wynosi 31,7 mld euro.
KE przedstawi w środę projekt rozporządzenia, które tworzy nowy instrument finansowania infrastruktury energetycznej, transportowej oraz telekomunikacji w latach 2014-2020, (tzw. "Connecting Europe Facility" (CEF)). Unijna pomoc ma wspierać finansowanie strategicznych dla europejskiego ruchu projektów, szczególnie tych transgranicznych.
CEF posiada budżet w wysokości 50 mld euro, w tym na transport przypada 31,7 mld euro: 21,7 mld euro dla wszystkich 27 państw UE i 10 mld euro z Funduszu Spójności. Środki z funduszu mają zostać przeznaczone dla tzw. państw spójności (w tym również Polski), gdzie PKB na mieszkańca jest niższy od unijnej średniej.
W projekcie pojawiło się dziesięć transeuropejskich korytarzy transportowych, które określono jako strategiczne dla przepływu towarów oraz osób w Europie. One właśnie mogą otrzymać fundusze UE. KE opublikuje w środę również osobną listę strategicznych dla tych korytarzy portów, lotnisk, a także stacji kolejowych, które również będą miały możliwość skorzystania z finansowania UE.
W projekcie rozporządzenia pojawił się również Polska, która należy do dwóch korytarzy: łączącego Bałtyk z Adriatykiem korytarza Północ-Południe i korytarza Wschód-Zachód łączącego Warszawę z Berlinem i Amsterdamem. To oznacza, że współfinansowanie z budżetu UE do 2020 roku mogą uzyskać sieci dróg i kolei łączące Warszawę z Tallinem, modernizacja połączenia Gdynia-Katowice oraz drogi kolejowej z Katowic do Brna.
Inwestycje na trasie Warszawa-Poznań (do granicy z Niemcami), a także projekt połączenia drogowego i kolejowego z Wrocławia do Drezna mają szansą na pomoc z Unii. KE chce ponadto, aby unijne środki były wykorzystywane do poprawy połączeń kolejowych, w tym również budowy szybkich połączeń pomiędzy największymi polskimi miastami (w tym z Warszawą, Łodzią, Wrocławiem, Poznaniem i Krakowem).
Projekt nie uściśla jednak, jaka kwota z funduszu CEF trafi do poszczególnych krajów UE. Wiadomo jedynie, że z unijnych środków przeznaczonych na transport nie skorzystają kraje trzecie. Pieniądze mogą zostać przeznaczone na finansowanie studiów wykonalności lub prace budowlane w ramach korytarzy.
Jeśli chodzi o prace analityczne, udział Unii nie będzie wyższy niż 50 proc. kosztu projektu. Granty przeznaczone na wykonywanie prac nie mogą przekroczyć 20 proc. kosztów projektu. Współfinansowanie z budżetu UE może być zostać zwiększone do 30 proc., jeśli prace mają docelowo wyeliminować tzw. wąskie gardła (odcinki najbardziej blokujące ruch na planowanych trasach) oraz do 40 proc. dla prac planowanych na odcinkach transgranicznych. Dla projektów, które są finansowane ze środków spójności (np. w Polsce), współczynnik pomocy UE może osiągnąć do 75 proc. zatwierdzonych kosztów.
Pomoc Unii ma na celu przyspieszyć i ukierunkować inwestycje danych państw. Szacunkowo, w latach 2014-2020 na inwestycje w sektorze transportu Unia wyda 500 mld euro.
W myśl rozporządzenia, na projekty w zakresie telekomunikacji zostanie przeznaczonych 9,2 mld euro. Unijne środki będą służyć głównie finansowaniu rozwoju szerokopasmowego internetu, rozwoju szybkiego systemu komunikacji elektronicznej pomiędzy instytucjami państwowymi (tzw. e-governement) oraz systemu komunikacji elektronicznej dla pacjentów tudzież personelu szpitali (e-Health). UE ma ponadto pomóc w dygitalizacji zasobów (biblioteki i filmy), a także powstawaniu przyjaznych platform internetowych. Mieszkańcy UE mają docelowo mieć do 2020 r. zapewniony dostęp do internetu średniej prędkości (połowa z nich ma mieć dostęp do internetu dużej prędkości).
O przyszłości propozycji KE zadecydują kraje członkowskie oraz Parlament Europejski.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Unijny rozwój infrastruktury
[2011-10-25 21:29 62.43.32.*]
A co z Lublinem? odpowiedz »
Dział dostawcy/usługodawcy branży:
SITE Poland podsumowuje 3 edycję programu Young
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Ceny wrześniowych wyjazdów rosną trochę
Niemiecki Dzień Turystyki bez
Najlepsze praktyki dotyczące spotkań medycznych. Raport ICCA i AC
Dział prawo i podatki:
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
Starsze aktualności:
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów
Oburzenie na ceny biletu na Wawel, ale czy
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
Ankieta KE dla
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Kto dostawcą alkoholi dla Sfinksa?
Żony dyplomatów ugotują bigos?
W Rio de Janeiro brakuje miejsc hotelowych
Rezydencie nie znasz dnia, ani godziny
Dom Julii ze sztuki Szekspira objęty ochroną
Egipt: obciął sobie penisa, aby zaprotestować
Co turyści przywożą z Portugalii?
Travelport udostępnia aplikację mobilną
Startują nowe polskie linie OLT Express!
Pomorze chce przyciągnąć turystów bursztynem
Nowe rozwiązanie do wyszukiwania lotów
Laur Klienta 2011 dla Sfinks Polska