TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Czego oczekują od pracowników biura podróży?

Z roku na rok przybywa absolwentów studiów turystycznych. Większość z nich chce pracować w zawodzie. Niektórzy już podczas studiów starają się znaleźć pracę w branży turystycznej. Czy są jednaj do niej przygotowani?


Zazwyczaj pracodawcy swoje oczekiwania wobec przyszłych pracowników jasno precyzują w ogłoszeniach. Do najczęstszych wymagań należą znajomość języków obcych, umiejętność posługiwania się systemami rezerwacyjnymi oraz technikami sprzedaży. Niemal żaden z pracodawców nie wymaga wyższego wykształcenia kierunkowego. Być może dzieje się tak, ponieważ jest on świadomy, iż na studiach turystycznych nie jest rozwijana żadna z praktycznych zdolności jaką powinien posiadać przyszły pracownik biura podróży.

W programie studiów turystycznych nie ma ćwiczeń z systemami rezerwacyjnymi. Na zajęciach są tylko wymieniane i w najlepszym przypadku krótko omawiane. Czyżby szkoły kształcące przyszłych pracowników branży turystycznej nie zdawały sobie sprawy, że znajomość systemów rezerwacyjnych jest podstawowym wymaganiem przy szukaniu pracy w biurze podróży?

Lektoraty z języków obcych na studiach są zazwyczaj traktowane po macoszemu. Studenci nie przywiązują do nich uwagi, ponieważ prowadzący nie stawiają przed nimi wymagań lub po prostu często odwołują zajęcia. Większość studentów przyznaje, że języka nauczyło się jeszcze w szkole podstawowej czy na dodatkowych kursach, jednak ta wiedza nie została w żaden sposób poszerzona w trakcie studiów. Warto dodać, że znajomość jednego języka, najczęściej angielskiego, nie gwarantuje znalezienia pracy w turystyce.

Krzysztof Wroński wiceprezes zarządu w biurze podróży Wygoda Travel zwraca uwagę, że znajomość angielskiego nie jest już żadnym atutem. "Ważne, żeby ludzie aplikujący przestali traktować angielski, jako język obcy. Angielski to baza, żaden atut. Dla nas ważny jest włoski, niemiecki, francuski." - podkreślił.

Techniki sprzedaży również nie są szczegółowo omawiane na żadnym z kursów realizowanych w programie turystyki i rekreacji. Natomiast studenci muszą zaliczyć takie przedmioty jak historia kultury i architektury, filozofia, socjologia, fizjologia człowieka z anatomią czy ekologia. Czy zatem zamiast realizowania przedmiotów, które zapychają program studiów i jasno rzecz ujmując raczej nie przydają się w pracy w biurach podróży nie można zwiększyć ilości ćwiczeń z praktycznych przedmiotów? Biorąc pod uwagę aktualną sytuację na rynku pracy, student oraz przyszły pracodawca będzie miał większy pożytek z 15 godzin ćwiczeń z systemami rezerwacyjnymi niż 30 godzin wykładów z filozofii.

Krzysztof Matys, właściciel biura podróży Krzysztof Matys Travel powiedział, że najchętniej zmieniłby cały program studiów."Przyglądam się tym programom od lat. Są z kosmosu. Kierunek turystyka, a w programie statystyka i bankowość. Po co? Ale nie ma tak podstawowej rzeczy jak obsługa systemów rezerwacyjnych! Programy kształcenia nie są nawet w najmniejszym stopniu dostosowane do wymagań rynku pracy. Jak je dostosować? Wystarczy przeczytać 10 ogłoszeń z ofertami pracy w biurze podróży. Tam jest napisane czego oczekują pracodawcy. I tego właśnie trzeba uczyć! Problem jest poważny ponieważ uczelnie od lat dokonują oszustwa. Kuszą maturzystów nośnym hasłem "turystyka" nie uprzedzając, że po studiach z takim programem nie ma szans na pracę. Dla nas, dla pracodawców to kuriozalna sytuacja. Jeśli potrzebujemy pracownika, to musimy go sobie sami wykształcić lub podkupić konkurencji." - wyjaśnił.

Podobnego zdania jest Krzysztof Wroński. "Jeżeli te studia mają mieć w ogóle sens to powinny uwzględniać dużo, bardzo dużo, praktyk w Polsce i za granicą: jako pilot, rezydent (jeżeli sprawdza się jako pilot), w biurach, w hotelach itd. i musiałby to być bardzo konkretne praktyki a nie sprzątanie biura wyłącznie. Duży nacisk powinien położony być na znajomość drugiego poza angielskim języka. Geografia powinna być przedmiotem bardzo serio traktowanym. Jeżeli zależałby komuś na kształceniu naprawdę dobrze przygotowanych pracowników to programy nauki powinny zawierać wykłady i warsztaty z podstawowych technik negocjacyjnych." - powiedział.

Uczelnie kierują swoich studentów na praktyki. Jak sama nazwa wskazuje, studenci podczas ich realizowania powinni praktycznie zapoznać się z pracą w biurze bądź innej instytucji związanej z turystyką. To szansa na zdobycie lub rozwinięcie umiejętności, które najbardziej przydają się na konkretnym stanowisku. Jednak wielu ze studentów jej po prostu nie wykorzystuje. Właściciele firm, które przyjmują praktykantów zgodnie przyznają, że większości ze studentów zależy na zdobyciu zaliczającej pieczątki, a nie na umiejętnościach czy poszerzeniu wiedzy. Uczniowie nie wykazują często żadnego zainteresowania omawianymi zagadnieniami podczas praktycznych szkoleń. Takie zachowania demotywują osoby szkolące do dalszego przekazywania wiedzy. Jednak są też tacy studenci, którym zależy na nauczeniu się czegoś nowego. Warto zaznaczyć, że takie przypadki należą do mniejszości.

"Praktyki są wielką mistyfikacją. Nie są możliwe jeśli za naukę praktykanta się nie płaci. W imię czego właściciel biura podróży ma przyjąć studenta i przez kilka tygodni tracić czas na jego naukę?! To uczelnia powinna zapewniać studentom praktyki w wybranych biurach i płacić za ich prowadzenie. Wtedy student mógłby się czegoś nauczyć. A tak, jak już ktoś się zlituje i przyjmie go na praktyki, to będzie zmywał okna i zamiatał podłogę. Nikt nie kontroluje jakości praktyk. Liczy się tylko podpisany dzienniczek. Dlaczego? Ponieważ wszyscy wiedzą, że praktyki są na niby. Wiedzą i akceptują. Tak jest uczelniom wygodnie." - uważa Krzysztof Matys.

Część studentów uważa jednak, że odbywanie praktyk i staży nie zawsze jest odpowiednią formą przygotowania do pracy w zawodzie. Potwierdzeniem tego są wyniki Eurobarometru, z których wynika, że co trzeci staż w UE ma niską jakość pod względem warunków pracy lub treści nauczania. Należy jednak zaznaczyć, że same praktyki nie wystarczą, bo to właśnie uczelnie powinny zajmować się w większym stopniu praktycznym kształceniem młodych pracowników. W rzeczywistości jednak wygląda to tak, że właściciele firm turystycznych sami muszą sobie wyszkolić pracownika, gdyż jego wiedza jest znikoma.

Jak absolwentów turystyki i rekreacji oceniają sami pracodawcy? "Praktycznie nie spotkałem się z osobą, która posiadałaby większość czy znaczną część wyżej wymienionych umiejętności. Zdarzają się osoby z dobrą znajomością języków. Znajomość geografii oceniam bardzo nisko, nie mówiąc o wiedzy na temat samych kurortów turystycznych. To ostatnie nie dziwi, jeżeli ktoś jest chętny do nauki to przez 2 lata może przyswoić - już pracując -całkiem rozległą wiedzę. Praktykanci i osoby aplikujące maja niekiedy problemy z właściwa obsługa arkuszy excel a umiejętność pracy z danymi nie występuje. Co najbardziej mnie dziwi, to brak znajomości Merlina czy Blue Vendo wśród praktykantów." - skomentował wiceprezes zarządu Wygoda Travel.

Ostatnio o zdanie na temat programu studiów turystycznych zapytaliśmy studentów. Artykuł można przeczytać tutaj: Studenci turystyki nie mają perspektyw?

Można stwierdzić, że głównym problemem w kształceniu osób, które w przyszłości zasilą branżę turystyczną jest program studiów. Zarówno pracodawcy jak i studenci skarżą się na małą ilość praktycznych przedmiotów, które faktycznie przygotowują do podjęcia pracy w turystyce. Z drugiej jednak strony sama zmiana systemu edukacji nie pomoże, jeśli uczniowie po prostu nie będą zmotywowani do pracy i nie staną się w pewnym stopniu pasjonatami turystyki.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
studenci turystyka praca szkoła Matys Blog wygoda Travel wymagania praca turystyka biuro podróży jak oczekiwania potrzeba umiejętność


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję