Zobacz także
Przewoźnicy: przepisy dotyczące slotów na lotniskach muszą być spójne
IATA: Jednolita europejska przestrzeń powietrzna to porażka
Lotnisko Schiphol będzie musiało ograniczyć ilość lotów?
Wstępne porozumienie w sprawie rozporządzeń dot. danych pasażerów linii lotniczych
Airhelp ocenił linie i lotniska
ECTAA: prawo powinno zapewnić touroperatorom terminowe zwroty od linii lotniczych
Więksi przewoźnicy zjadają mniejszych?
Kryzys jaki pojawił się na rynku lotniczym powoduje, że coraz częściej, że duże linie lotnicze zjadają mniejsze. Lufthansa niedawno zakupiła udziały w Brussels Airlines, mało tego krążą również plotki, że Niemcy mają przejąć też skandynawski SAS. Na sprzedaż zostały wystawione Austrian Airlines oraz włoska Alitalia.
W szczególności, za drapieżną na rynku lotniczym uznana jest niemiecka Lufthansa, które w poniedziałek ogłosiła, że kupiła 45 proc. udziałów w SN Airholding, który jest właścicielem linii Brusseels Airlines za 65 mln euro.
W ciężkim dla przewoźników okresie ucierpiały szczególnie mniejsze linie lotnicze. W chwili obecnej, co prawda paliwo jest powoli tanieje, jednak nie uratuje to finansów niektórych przewoźników.
Jak powiedział Gazecie Brian Pearce, główny ekonomista Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), średnia cena paliwa w roku ubiegłym sięgała 73 dol. za baryłkę, a w roku 2008 będzie to ok. 113 dol. W wyniku zmian ceny linie lotnicze mogą stracić nawet 5,2 mld dol..
Fakt, że gospodarki dużych krajów Unii Europejskiej (przede wszystkim Niemiec, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Włoch) znajdują się już na skraju recesji, nie poprawia sytuacji firm. Takie gospodarcze spowolnienie jest uzasadnione mniejszą ilością pasażerów chętnych do podróżowania samolotem.
Linie lotnicze podejmują liczne próby, aby wyjść z opresji, tną nieopłacalne połączenia, ograniczają ilość pracowników, pozbywają się niepotrzebnych maszyn oraz podwyższają ponadto ceny biletów lotniczych.
Niestety dla niektórych przewoźników na ratunek jest już za późno. Od początku tego roku kilkadziesiąt linii lotniczych splajtowało. Ostatnio była to hiszpańska czarterowa Futura, czy też należąca do brytyjskiego touroperatora, XL Airlines. Willy Walsh, prezes British Airways ostrzega, że do końca roku może zbankrutować jeszcze ok. 30 europejskich przewoźników.
Ale są także takie firmy, które na kryzysie mogą zarobić. Mowa o tych najpotężniejszych, którzy wykorzystują nadarzające się okazje do pożarci słabszych konkurentów. Fuzje oraz przejęcie są łatwiejsze, jak tłumaczy Pearce, ponieważ w Europie przepisy są bardziej liberalne niż w innych partiach świata.
Niemiecka Lufthansa może dokupić resztę udziałów SN Airholding w 2011 r. za cenę nie wyższą niż 250 mln euro. Inwestora poszukuje także Austrian Airlines. Gazeta "Wiener Zeitung" podała we wtorek, że na krótkiej liście firm, które są uwzględniane jako potencjalni inwestorzy pozostała właśnie Lufthansa i jej największy europejski konkurent - Air France-KLM. oraz rosyjskie linie S7 Airlines.
Na sprzedaż jest wystawiona także, znajdująca się w fatalnej sytuacji, włoska Alitalia. Linia już pod koniec sierpnia wystąpiła o ochronę przed wierzycielami, ponieważ grozi jej bankructwo. W chwili obecnej trwają rozmowy ostatniej szansy na temat przejęcia linii przez grupę włoskich inwestorów, jednak na przeszkodzie stoją związki zawodowe, które boją się zwolnień.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
ECTAA wybrała preferowany kierunek podróży na 2025
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
Promocja Polski podczas 75-lecia słynnych ogrodów
eSky reklamuje się, że taniej niż u
Enter Air chwali się wynikami za 2023
Dział dostawcy/usługodawcy branży:
SITE Poland podsumowuje 3 edycję programu Young
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Ceny wrześniowych wyjazdów rosną trochę
Niemiecki Dzień Turystyki bez
Najlepsze praktyki dotyczące spotkań medycznych. Raport ICCA i AC
Dział badania rynku i analizy:
Turystyka z gorszą obsługą
Nocowanie.pl: Zimowy wypoczynek w Polsce przyciąga węgierskich
Dział aktualności dnia:
Dział centra informacji i promocji:
Rozpoczyna się kolejna edycja Turystycznych Mistrzostw
Dziwny konkurs na dyrektorów
Polacy na pierwszym miejscu wśród
Wsparcie także turystyki w północno-wschodniej
Turystyka z gorszą obsługą
Dział przewodnicy i piloci:
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
Można składać oferty w Programie wsparcia
Piotr Borys odpowiedzialny za turystykę w
Które polskie, zimowe kierunki najpopularniejsze w
Dział prawo i podatki:
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
Starsze aktualności:
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów
Oburzenie na ceny biletu na Wawel, ale czy
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
Ankieta KE dla
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Air France-KLM planuje redukcję 1000-1200 etatów
Turysto ubezpiecz się na wakacje
Da się przemycić ładunki wybuchowe
Norwegia: Odnaleziono ciało zaginionej 13-letniej polskiej turystki
Petycje przeciwko zabijaniu psów w Chinach i Korei Pd.
Euro 2012: łódzkie lotnisko będzie zapasowym portem dla Poznania i Warszawy
Słowenia od stycznia 2007 r. wprowadza euro!
Nowe przejście graniczne na Ukrainę
20 do 22 września 2007: targi TT Warsaw
Nietypowe wyprawy Polaków - egzotyka, psychologia, medytacje, eskapady, latino i pielgrzymki
Poznań za pół ceny już niedługo