TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Azja liderem wzrostu pasażerskiego ruchu lotniczego

7 z 10 najbardziej ruchliwych tras międzymiastowych znajduje się w Azji. Analiza popytu pasażerskiego przeprowadzona przez firmę Amadeus wykazuje, że oprócz krajów BRIC (czyli Brazylii, Indii, Rosji i Chin) do najszybciej rozwijających się rynków przewozów lotniczych należą Indonezja, Filipiny i Chile.


Jak wynika z badań rynku wykonanych przez firmę Amadeus z wykorzystaniem dedykowanego narzędzia Amadeus Total Demand Azja jest najdynamiczniej rozwijającym się kontynentem w zakresie podróżowania. Na dziesięć tras międzymiastowych o największej intensywności ruchu siedem przypada właśnie na tą część świata. Oprócz BRIC, imponującym wzrostem mogą pochwalić się również: Indonezja, Filipiny oraz Chile. Badania obejmują światowe trendy związane z popytem pasażerów* dla poszczególnych regionów, krajów i portów lotniczych, porównując ruch pasażerski w roku 2011 do tego w roku 2010**. Wszystkie liczby odnoszą się do przelotów pomiędzy dwoma określonymi lotniskami, bez względu na liczbę ewentualnych przesiadek.

Liderem wzrostu podróży międzyregionalnych jest Azja. Ruch między tym kontynentem a Europą oraz Ameryką Północną wzrósł o 9 proc., zaś między Azją i krajami Bliskiego Wschodu o 6 proc., sięgając 38 milionów osób w ciągu roku. Z kolei w roku 2011, o 2 proc. zmniejszyła się liczba pasażerów podróżujących między Afryką i Europą. Była to jedyna para regionów, dla której w omawianym okresie ruch zmniejszył się w istotnym stopniu.

W dalszym ciągu liderami w zakresie pasażerskiego ruchu lotniczego pozostają Ameryka Północna i Europa. W 2011 roku z połączeń na trasach między tymi kontynentami skorzystało ponad 60 milionów osób. Z kolei między Azją i Europą podróże odbyło ponad 53 miliony pasażerów, a między Ameryką Łacińską i Ameryką Północną - 47 milionów pasażerów.

Ciekawe są porównania dotyczące przesiadek. Ponad 50 proc. wszystkich osób podróżujących w trójkącie między Azją, Europą i Ameryką Północną co najmniej raz zmienia samolot. Z drugiej strony, z przesiadką leci tylko 7 proc. wszystkich pasażerów w obrębie Azji - w Europie ten wskaźnik wynosi już 10 proc., a w Ameryce Północnej aż 31 proc. Największe lotniska azjatyckie obsługują mniej połączeń z przesiadkami niż porty w Ameryce Północnej i Europie. Średni współczynnik przesiadek dla dziesięciu największych lotnisk Azji wynosi 19 proc., Europy - 32 proc., a Ameryki Północnej - 45 proc.

Statystyki za rok 2011 potwierdzają, że liderami bezwzględnego wzrostu całkowitej liczby pasażerów są kraje BRIC. W Chinach liczba przewiezionych pasażerów wzrosła w roku 2011 o 19 milionów, w Brazylii o 12 milionów, w Indiach o 8 milionów i w Rosji o 6 milionów. Piątym rynkiem o najwyższym wzroście była Indonezja, gdzie w roku 2011 przewieziono o 5 milionów pasażerów więcej, niż w roku 2010.

Brazylia (17 proc.), Indie (13 proc.) i Rosja (15 proc.) znalazły się też w pierwszej dziesiątce krajów o największym względnym wzroście liczby przewozów. Wśród najszybciej rozwijających się rynków znalazły się także Chile (21 proc.), Filipiny (15 proc.) i Indonezja (11 proc.). Największe spadki dotknęły zaś Egipt i Japonię, prawdopodobnie ze względu na Arabską Wiosnę i efekty tsunami.

Kraje o największym względnym wzroście liczby przewiezionych pasażerów w roku 2011 w stosunku do roku 2010 (nie licząc rynków o rocznych przewozach poniżej 5 milionów pasażerów)





Warto zauważyć, że największy ruch międzymiastowy występuje w obrębie tego samego kraju. Siedem spośród dziesięciu tras międzymiastowych o największej intensywności ruchu to trasy wewnętrzne w poszczególnych państwach azjatyckich (z tego trzy w Japonii). Najważniejszymi pod względem liczby pasażerów były połączenia między Jeju i Seulem (niemal 10 milionów pasażerów) oraz Rio de Janeiro i Sao Paulo (ok. 8 milionów pasażerów).

Trasy międzymiastowe o największej intensywności ruchu





Amadeus Total Demand dostarcza szczegółowych danych o popycie pasażerskim dla dowolnej pary portów lotniczych na świecie. Dane pobierane są z dużej liczby źródeł, w tym komercyjnych i państwowych statystyk dotyczących linii i portów lotniczych, a także najważniejszych systemów dystrybucyjnych GDS, a następnie przetwarzane za pomocą skomplikowanych algorytmów obliczeniowych i weryfikowane dla zapewnienia najwyższej precyzji i wiarygodności wyników.

*Popyt pasażerów odnosi się do podróży pomiędzy dwoma określonymi lotniskami, bez względu na liczbę ewentualnych przesiadek.
**Wzrosty względne określone są dla różnicy między całkowitymi liczbami pasażerów przewiezionych w latach 2011 i 2010.
***Uwzględniono jedynie kraje o liczbie pasażerów przylatujących i odlatujących większej od 5 milionów.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Amadeus raport statystyki ruch pasażerski Azja 2010 2011 badanie lotniska azjatyckie w Azji rejsy liczba pasażerów BRIC kraje azjatyckie Brazylia Indie Rosja wzrost liczby pasażerów spadek trasy międzynarodowe Amadeus Total Demand




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję