Subskrypcja
Subskrypcja



Szukaj
Szukaj



Azja liderem wzrostu pasażerskiego ruchu lotniczego

7 z 10 najbardziej ruchliwych tras międzymiastowych znajduje się w Azji. Analiza popytu pasażerskiego przeprowadzona przez firmę Amadeus wykazuje, że oprócz krajów BRIC (czyli Brazylii, Indii, Rosji i Chin) do najszybciej rozwijających się rynków przewozów lotniczych należą Indonezja, Filipiny i Chile.


Jak wynika z badań rynku wykonanych przez firmę Amadeus z wykorzystaniem dedykowanego narzędzia Amadeus Total Demand Azja jest najdynamiczniej rozwijającym się kontynentem w zakresie podróżowania. Na dziesięć tras międzymiastowych o największej intensywności ruchu siedem przypada właśnie na tą część świata. Oprócz BRIC, imponującym wzrostem mogą pochwalić się również: Indonezja, Filipiny oraz Chile. Badania obejmują światowe trendy związane z popytem pasażerów* dla poszczególnych regionów, krajów i portów lotniczych, porównując ruch pasażerski w roku 2011 do tego w roku 2010**. Wszystkie liczby odnoszą się do przelotów pomiędzy dwoma określonymi lotniskami, bez względu na liczbę ewentualnych przesiadek.

Liderem wzrostu podróży międzyregionalnych jest Azja. Ruch między tym kontynentem a Europą oraz Ameryką Północną wzrósł o 9 proc., zaś między Azją i krajami Bliskiego Wschodu o 6 proc., sięgając 38 milionów osób w ciągu roku. Z kolei w roku 2011, o 2 proc. zmniejszyła się liczba pasażerów podróżujących między Afryką i Europą. Była to jedyna para regionów, dla której w omawianym okresie ruch zmniejszył się w istotnym stopniu.

W dalszym ciągu liderami w zakresie pasażerskiego ruchu lotniczego pozostają Ameryka Północna i Europa. W 2011 roku z połączeń na trasach między tymi kontynentami skorzystało ponad 60 milionów osób. Z kolei między Azją i Europą podróże odbyło ponad 53 miliony pasażerów, a między Ameryką Łacińską i Ameryką Północną - 47 milionów pasażerów.

Ciekawe są porównania dotyczące przesiadek. Ponad 50 proc. wszystkich osób podróżujących w trójkącie między Azją, Europą i Ameryką Północną co najmniej raz zmienia samolot. Z drugiej strony, z przesiadką leci tylko 7 proc. wszystkich pasażerów w obrębie Azji - w Europie ten wskaźnik wynosi już 10 proc., a w Ameryce Północnej aż 31 proc. Największe lotniska azjatyckie obsługują mniej połączeń z przesiadkami niż porty w Ameryce Północnej i Europie. Średni współczynnik przesiadek dla dziesięciu największych lotnisk Azji wynosi 19 proc., Europy - 32 proc., a Ameryki Północnej - 45 proc.

Statystyki za rok 2011 potwierdzają, że liderami bezwzględnego wzrostu całkowitej liczby pasażerów są kraje BRIC. W Chinach liczba przewiezionych pasażerów wzrosła w roku 2011 o 19 milionów, w Brazylii o 12 milionów, w Indiach o 8 milionów i w Rosji o 6 milionów. Piątym rynkiem o najwyższym wzroście była Indonezja, gdzie w roku 2011 przewieziono o 5 milionów pasażerów więcej, niż w roku 2010.

Brazylia (17 proc.), Indie (13 proc.) i Rosja (15 proc.) znalazły się też w pierwszej dziesiątce krajów o największym względnym wzroście liczby przewozów. Wśród najszybciej rozwijających się rynków znalazły się także Chile (21 proc.), Filipiny (15 proc.) i Indonezja (11 proc.). Największe spadki dotknęły zaś Egipt i Japonię, prawdopodobnie ze względu na Arabską Wiosnę i efekty tsunami.

Kraje o największym względnym wzroście liczby przewiezionych pasażerów w roku 2011 w stosunku do roku 2010 (nie licząc rynków o rocznych przewozach poniżej 5 milionów pasażerów)





Warto zauważyć, że największy ruch międzymiastowy występuje w obrębie tego samego kraju. Siedem spośród dziesięciu tras międzymiastowych o największej intensywności ruchu to trasy wewnętrzne w poszczególnych państwach azjatyckich (z tego trzy w Japonii). Najważniejszymi pod względem liczby pasażerów były połączenia między Jeju i Seulem (niemal 10 milionów pasażerów) oraz Rio de Janeiro i Sao Paulo (ok. 8 milionów pasażerów).

Trasy międzymiastowe o największej intensywności ruchu





Amadeus Total Demand dostarcza szczegółowych danych o popycie pasażerskim dla dowolnej pary portów lotniczych na świecie. Dane pobierane są z dużej liczby źródeł, w tym komercyjnych i państwowych statystyk dotyczących linii i portów lotniczych, a także najważniejszych systemów dystrybucyjnych GDS, a następnie przetwarzane za pomocą skomplikowanych algorytmów obliczeniowych i weryfikowane dla zapewnienia najwyższej precyzji i wiarygodności wyników.

*Popyt pasażerów odnosi się do podróży pomiędzy dwoma określonymi lotniskami, bez względu na liczbę ewentualnych przesiadek.
**Wzrosty względne określone są dla różnicy między całkowitymi liczbami pasażerów przewiezionych w latach 2011 i 2010.
***Uwzględniono jedynie kraje o liczbie pasażerów przylatujących i odlatujących większej od 5 milionów.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:




Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Szczegóły w regulaminie.
OK, zamknij